AWL-Techniek bouwt delicate machine voor montage sierstrippen

AWL-Techniek heeft recentelijk een machine gebouwd voor de fabricage van raamsierstrippen voor auto’s. Een uniek project waarbij complexiteit, vergaande robotisering en een delicaat product samenkomen. Tot op heden werd dit proces altijd handmatig uitgevoerd, aangezien er geen alternatief beschikbaar was. Een kostbaar en niet proces zeker proces. AWL is, vanwege haar kennis van verbindingstechnieken en automatsering, gevraagd een machine te ontwikkelen die het proces volledig automatiseert. Een wereldprimeur!

De raamsierstrippen hebben al een volledige behandeling gehad, voordat ze in de machine van AWL worden geplaatst en zijn bijna gereed om aan de auto te worden bevestigd. Hiervoor dienen nog een aantal montageclips aangebracht te worden aan de sierstrip. Klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. In drie stappen worden zowel de sierstrip als de clips voorzien van primer, harder en lijm. Elke laag wordt afzonderlijk gecontroleerd op kwaliteit. Uiteindelijk bestaat elke lijmverbinding uit 5 processtappen. Vanwege het versnellen van het uithardingsproces, zijn de mallen standaard verwarmd. Als de clips gemonteerd zijn worden de extensies voor handling afgeknipt. Dit gebeurt zeer gecontroleerd om zo min mogelijk knipkrachtoverdracht op de sierstrip zelf te krijgen, aangezien dit voor beschadiging kan zorgen. Als de raamsierstrip klaar is, wordt deze middels vacuüm uit de mal genomen en voorzien van een productiecode. Vervolgens wordt de sierstrip op een transportband geplaatst. Vanuit hier kunnen ze verscheept worden naar hun eindbestemming voor de eindassemblage bij de OEM’s.

Het is vergaande automatisering en het toepassen van verfijnde bewerkingsstappen, waarbij het echt gaat om de finishing touch. AWL verwacht voor dit soort toepassingen in de toekomst veel vaker gevraagd te worden. “We maken auto’s niet alleen stevig en veilig, vanaf nu maken we ze ook gewoon mooier”, aldus Michel van den Bor, Project Coördinator bij AWL. Met deze machine kunnen 430.000 sierstrippen per jaar worden voorzien van 5,2 miljoen montageclips. Het betreft drie verschillende automodellen.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

Plaatbewerkers moeten veranderen door minder vraag, veeleisende klanten en hoge lasten

18-07 Dit blijkt uit een zojuist verschenen rapport dat ABN AMRO heeft gemaakt in opdracht…

Plaatbewerking

247TailorSteel, Wilvo en Dumaco zijn de grootste plaat- en buisbewerkers

18-07 De Nederlandse markt van plaat- en buisbewerking bestaat volgens dit zojuist gepubliceerde rapport voor…

Plaatbewerking

MetaalNieuws en PlaatBewerkingsNieuws mediapartner van Blechexpo

17-07 Door deze overeenkomst met beursorganisator Schall zal er in de aanloop naar de beurs…

Personeel en Opleiding

Congres brengt werkgevers en vakbonden samen voor toekomst Metalektro

17-07 In de metalelektro werken circa 160.000 mensen bij ongeveer 1.100 bedrijven. De sector omvat…

Plaatbewerking

Bystronic en SSAB werken samen aan betere snij- en buigprocessen

17-07 Meer productiviteit en efficiëntie De overeenkomst tussen de Zwitserse machineproducent en de Zweedse staalmaker…

Materialen

Militaire goedkeuring voor nieuwe staalsoort Salzgitter

17-07 Lasbaarheid en gedrag bij explosies De Salzgitter Group heeft samen met haar dochteronderneming Ilsenburger…

Materialen

Staalprijzen op een keerpunt?

17-07 Bodemfase echt dichtbij “De Europese staalprijzen staan nog steeds onder het niveau van vorige…

Plaatbewerking

Teqram levert eerste autonome slijprobots in de VS

16-07 De ingebruikname van deze systemen vormt een belangrijke stap in AMP’s digitale transformatiestrategie. Door…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs