Bestand tegen een stootje

Autonoom rijden: wat voor het wegverkeer nog wordt geperfectioneerd, is bij het transport van materiaal van het magazijn naar de werkvloer al aan de orde van de dag. Hier zijn vooral fabrikantonafhankelijke speciale kits voor de ombouw van de bekende elektrotrekkers tot zelfrijdende transportsystemen een innovatie. Een van de leveranciers van deze kits is het Duitse bedrijf Schiller Automatisierungstechnik. De elektronica die nodig is voor deze onbemande, zelfrijdende voertuigen, wordt door rubber-metaal-isolatoren van ACE Stoßdämpfer beschermd tegen schokken en trillingen.

Autonoom transport vanuit het magazijn naar de montage.

Schiller heeft onlangs in opdracht van een grote Beierse autofabrikant met succes een project met 22 zelfrijdende elektrotrekkers afgerond. De vloot vervoert per werkdag meer dan 500 ton materiaal van het magazijn naar de assemblagelijn, waarbij een afstand van meer dan 300 kilometer per dag wordt afgelegd. Tijdens de test in 10 ploegen legden de trekkers zonder uitval geheel onbemand en zelfstandig 1.550 kilometer af.

Zelfrijdende elektrotrekkers

Schiller Automatisierungstechnik is gespecialiseerd in elektronica, mechanica en IT voor de automatisering, logistiek, cleanrooms, etc. Het bedrijf legde in 2018 de basis voor de ontwikkeling van oplossingen voor zelfrijdende elektrotrekkers. “Het werd ons al snel duidelijk dat veiligheidstechniek een belangrijk punt zou zijn voor onze zelfrijdende transportsystemen, omdat je bij elektrotrekkers, net als bij trailers en aanhangers in het algemeen, te kampen hebt met het uitbreken ervan”, legt Peter Stoiber, hoofd mobile robotics bij Schiller, uit. Om te voldoen aan de strenge voorschriften van de machinerichtlijnen, moesten de ingenieur en zijn team bovendien de foutkans van alle componenten berekenen en de hoogst mogelijke beschikbaarheid garanderen.

Deze werkzaamheden leidden tot de perfectionering van een indoor GPS, waardoor de onbemande zelfrijdende elektrotrekker altijd precies weet waar hij zich bevindt. Daardoor zijn op de transportroute geen bouwkundige aanpassingen nodig. Elke elektrotrekker van Schiller kan bovendien eenvoudig worden aangepast aan licht gewijzigde omstandigheden in het productieproces en kan ook op andere locaties worden ingezet. Het grootste voordeel daarvan: gangbare elektrische elektrotrekkers kunnen met de technologie van Schiller worden omgebouwd tot autonoom rijdende systemen.

Betrouwbaarheid waarborgen

Hoewel de trekkers ook na de ombouw nog steeds door een bestuurder kunnen worden bediend, laat de automatische piloot dag in, dag uit zien wat zijn sterke punten zijn. Wanneer de trekker bijvoorbeeld bij het volgende werkstation is aangekomen, meldt een smartwatch om de pols van de verantwoordelijke medewerker de status via een trilalarm. De medewerker kan de karren vervolgens laden of lossen en het signaal ‘alle handelingen voltooid, trein doorsturen’ geven. Zo wordt de route zonder vertraging voortgezet. Personeel hoeft zich niet meer onnodig te verplaatsen.

Trillingsdempers

Hoe slim de trekker ook is, één ding kan hij echter nog niet: vliegen. En dat was een van de laatste problemen in het ontwikkelingsproces waar Peter Stoiber en zijn team mee te maken kregen. De elektrotrekker met karren moet op alle verschillende routes in de autofabriek ook wel eens over hobbelige paden rijden of wegen tussen gebouwen oversteken. Dit zijn potentiële gevaarlijke plekken die de betrouwbaarheid van de elektronica in gevaar brengen. Daarom was het belangrijk om te voorkomen dat de schakelkast zou gaan trillen. Daartoe moest de elektrotrekker met karren op een aantal punten met trillingsdempers worden uitgerust.

Rubber-metaal isolatoren

Net als bij alle elektronische en mechanische componenten van het systeem testte en analyseerde Schiller de mogelijke oplossingen hiervoor zorgvuldig. De ontwerpafdeling kwam uiteindelijk uit bij ACE Stoßdämpfer als geschikte partner en leverancier. “ACE overtuigde ons in eerste instantie met de grote keuze aan componenten en omdat we de trillingsdempers op de homepage van ACE konden configureren en berekenen”, vertelt Stoiber over de calculatietool. “Hun salesteam reageerde snel op ons verzoek en stuurde ons een aantal dempers toe. Dit wekte extra vertrouwen in de kwaliteit en duurzaamheid van de voorgestelde oplossingen.”

Op basis van de kerngegevens van een maximale snelheid van 10 km/u en het gewicht van de schakelkast van 50 kg werd gekozen voor vier rubber-metaal isolatoren van het type AAM-52205. Deze serie onderhoudsvrije, inbouwklare trillingsdempers is ontworpen om belastingen tussen 0,5 kg en 22,7 kg te op te vangen. Zo worden lichtere onderdelen doeltreffend beschermd. De dempers isoleren in alle richtingen en kunnen in elke gewenste ruimtelijke as worden gemonteerd. Bovendien kunnen ze worden gebruikt voor belastingen in de duw-, druk- en trekrichting. Ze zijn standaard uitgevoerd in gegalvaniseerd metaal en voorzien van rubberen componenten van neopreen. Voor speciale toepassingen kunnen ze bij ACE echter ook worden besteld met sterk dempende siliconen voor het opvangen van zware schokken.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Toeleveren

Valtestconstructie: jonge ingenieurs vertrouwen op kleine stootdempers van ACE

22-04 Drie studenten aan het Felix-Fechenbach-Berufskolleg in het Duitse Detmold besloten in het kader van…

TechnishowNieuws

Rolstoelinnovatie met Tubus-structuurdempers van ACE

13-03 Op het eerste gezicht lijkt het paradox om Segways te gebruiken als basis voor…

Toeleveren

Hydraulische remcilinders maken handling in cleanrooms eenvoudiger

17-07 Microbiologische milieubewaking is geregeld via ISO-richtlijn 18593. Het productassortiment van Pinpoint Scientific omvat onder…

Toeleveren

Structuur- en crash dempers beschermen 7e as

19-04 De eisen op het gebied van snelheid en flexibiliteit van automatiseringsoplossingen worden steeds hoger.…

Toeleveren

Precisie en vibratie gaan samen dankzij optimale demping

07-12 De ISOTablA van Fabreeka is een tafelplatform dat dankzij de actieve demping bij uitstek…

Toeleveren

Rust in camper met rubber-metaal-isolatoren

22-06 Met hun elegante interieurs, exclusieve uitstraling en krachtige motoren zijn campers uitgegroeid tot vijfsterrenhotels…

Toeleveren

Studentenaward van ACE: dichtslabeveiligingen gezocht

02-05 De deadline voor inzending is 30 september. De prijsuitreiking vindt in november plaats. Oplossing…

Toeleveren

Monsters veilig bewegen en fixeren

13-04 Het bewandelen van onconventionele paden bij constructieoplossingen is voor het Duitse bedrijf tech-solute de…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV