Coatings maken tanker zuiniger

In China is ’s werelds eerste Aframax-olietanker met windondersteunde voortstuwing gebouwd. AkzoNobel heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan dit project door 350.000 liter International maritieme coatings te leveren.

De 350.000 liter International maritieme coatings van AkzoNobel dragen bij aan brandstofbesparingen en een lagere CO₂-uitstoot van deze tanker.

 

De Brands Hatch wordt beschouwd als een belangrijke innovatie in duurzame scheepvaarttechnologie en het gehele schip – inclusief het onderwaterschip, dek en de ladingolietanks – is voorzien van de producten van AkzoNobel. Deze bieden uitgebreide bescherming en essentiële technische zekerheid voor de eco-efficiënte werking van de tanker. Het schip is gebouwd door Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding en is voorzien van drie intelligente glasvezelzeilen die naar verwachting het brandstofverbruik met ongeveer 12% per jaar zullen verminderen en de jaarlijkse CO2-uitstoot met 5.000 ton zullen verminderen bij normale bedrijfsomstandigheden.

Aangroeivrije romp

Tot de gebruikte producten van AkzoNobel behoorde Intercept 8500 LPP – een van de meest performante technologieën voor aangroeibestrijding in het International-assortiment – dat werd aangebracht op de onderwaterromp van het schip. Deze geavanceerde coating levert consistente en effectieve prestaties voor een schone, aangroeivrije romp. Door lineaire polijsttechnologie te combineren met een geoptimaliseerd biocidepakket, draagt de coating bij aan brandstofbesparingen en een lagere CO2-uitstoot.

Transport van ruwe olie

De Brands Hatch, gebouwd voor de Britse rederij Union Maritime, is een Aframax-schip, een type olietanker met een draagvermogen van 80.000 tot 120.000 ton. Ze worden voornamelijk gebruikt voor het transport van ruwe olie over korte tot middellange afstanden. Het is het derde mijlpaalschip dat in China is gebouwd en in de afgelopen jaren door AkzoNobel is gecoat.

Het bedrijf leverde ook meer dan 300.000 liter International maritieme coatings voor de Dream – het eerste in China ontworpen en gebouwde ultradiepzeeboorschip – terwijl Intersmooth-technologie voor aangroeibestrijding werd gebruikt op de Adora Magic City, het eerste grote cruiseschip dat in China is gebouwd.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Oppervlaktetechniek

Coatings krijgen duurzame functionaliteiten

29-01 Het programma loopt de komende vijf jaar en wordt ondersteund door het ministerie van […]

Oppervlaktetechniek

AI maakt poedercoaten duurzamer

20-12 De eerste technologie in de sector, genaamd Flightpath, optimaliseert de instellingen van de apparatuur […]

Oppervlaktetechniek

Samenwerking in hogere versnelling

14-02 AkzoNobel en McLaren gingen voor het eerst samenwerken in 2008. Sindsdien zijn er verschillende […]

Oppervlaktetechniek

AkzoNobel investeert in duurzame coatingtechnologie van Qlayers

31-03 Qlayers helpt conservatieve en energie-intensieve industrieën duurzamer te worden. Met de geautomatiseerde coatingapplicatiemethode creëert […]

Oppervlaktetechniek

Chromaatvrije primer voor duurzamere luchtvaart

03-07 AkzoNobel en Airbus hebben samen een nieuwe chromaatvrije primer ontwikkeld. Deze productinnovatie is gericht […]

Oppervlaktetechniek

AkzoNobel maakt poedercoatings duurzamer

17-06 Met de introductie van een serie Interpon Low-E producten, maakt AkzoNobel haar poedercoatings nog […]

Geen categorie

Line-X protective coating beschermt levenslang

23-04 Line-X is volgens Alex van Overveld, directeur van Overveld Coating in Hoogerheide, een coating […]

Geen categorie

Robotlaser voor verwijderen verflagen op vliegtuigen

17-12 Minister Kamp van Economische Zaken heeft deze week de start aangekondigd van het Laser […]

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs