Coatings maken tanker zuiniger
In China is ’s werelds eerste Aframax-olietanker met windondersteunde voortstuwing gebouwd. AkzoNobel heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan dit project door 350.000 liter International maritieme coatings te leveren.
De 350.000 liter International maritieme coatings van AkzoNobel dragen bij aan brandstofbesparingen en een lagere CO₂-uitstoot van deze tanker.
De Brands Hatch wordt beschouwd als een belangrijke innovatie in duurzame scheepvaarttechnologie en het gehele schip – inclusief het onderwaterschip, dek en de ladingolietanks – is voorzien van de producten van AkzoNobel. Deze bieden uitgebreide bescherming en essentiële technische zekerheid voor de eco-efficiënte werking van de tanker. Het schip is gebouwd door Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding en is voorzien van drie intelligente glasvezelzeilen die naar verwachting het brandstofverbruik met ongeveer 12% per jaar zullen verminderen en de jaarlijkse CO2-uitstoot met 5.000 ton zullen verminderen bij normale bedrijfsomstandigheden.
Aangroeivrije romp
Tot de gebruikte producten van AkzoNobel behoorde Intercept 8500 LPP – een van de meest performante technologieën voor aangroeibestrijding in het International-assortiment – dat werd aangebracht op de onderwaterromp van het schip. Deze geavanceerde coating levert consistente en effectieve prestaties voor een schone, aangroeivrije romp. Door lineaire polijsttechnologie te combineren met een geoptimaliseerd biocidepakket, draagt de coating bij aan brandstofbesparingen en een lagere CO2-uitstoot.
Transport van ruwe olie
De Brands Hatch, gebouwd voor de Britse rederij Union Maritime, is een Aframax-schip, een type olietanker met een draagvermogen van 80.000 tot 120.000 ton. Ze worden voornamelijk gebruikt voor het transport van ruwe olie over korte tot middellange afstanden. Het is het derde mijlpaalschip dat in China is gebouwd en in de afgelopen jaren door AkzoNobel is gecoat.
Het bedrijf leverde ook meer dan 300.000 liter International maritieme coatings voor de Dream – het eerste in China ontworpen en gebouwde ultradiepzeeboorschip – terwijl Intersmooth-technologie voor aangroeibestrijding werd gebruikt op de Adora Magic City, het eerste grote cruiseschip dat in China is gebouwd.