Defensie helikopter vliegt met 3D geprint metalen onderdeel

Een helikopter van Defensie heeft onlangs voor het eerst gevlogen met een 3D geprint onderdeel. Het betreft een zogenaamd ‘ladder bracket’ die op het staartvlak van een NH90 helikopter is gemonteerd en waaraan een ladder bevestigd kan worden voor inspectie en onderhoud.

Het geprinte ladder bracket is 40 procent lichter en tegelijkertijd sterker dan het originele ontwerp. Met behulp van 3D printen wil het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK) onderdelen sneller laten vervaardigen, op onderhoudskosten besparen en uiteindelijk de inzetbaarheid van haar wapensystemen verbeteren. Het ladder bracket is ontwikkeld in opdracht van het CLSK. Het project was een samenwerkingsverband, waarbij Fokker Aerostructures verantwoordelijk is geweest voor de engineering, NLR voor het 3D printen en het testen, BPO-Delft voor het herontwerp en de Defensie Materieel Organisatie voor certificatie.

Het CLSK onderscheidt drie categorieën voor onderdelen op haar vliegend materieel. Het ladder bracket behoort tot de categorie die het minst belast wordt en geen kritisch onderdeel is uit oogpunt van luchtwaardigheid. Met de ontwikkeling van dit bracket heeft NLR ervaring opgedaan en kennis ontwikkeld met betrekking tot alle modificatiefases van een 3D geprint onderdeel: ontwerpen, printen en monteren. Deze kennis kan ook toegepast worden voor de ontwikkeling van onderdelen die meer belastbaar en kritisch zijn.

Bij de ontwikkeling van het ladder bracket heeft NLR gebruik gemaakt van zijn capaciteiten op het gebied van additive manufacturing. Bij het Metal Additive Manufacturing Technology Centre- MAMTeC van NLR wordt gewerkt aan het verbeteren van 3D printen van metalen onderdelen. Het beschikt, naast een poederbedmachine, over test- en modelleercapaciteit en is daarmee hét onderzoekscentrum voor 3D printen van metalen in Nederland.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

3D

Eerste 3D-geprinte drukvat van Shell gecertificeerd

17-01 Shell is het eerste bedrijf in Europa dat van een derde partij een CE-certificering…

3D

Nieuwe methode bepaalt ‘vloeibaarheid’ van 3D-print poeders

10-01 Poeders zijn een unieke vorm van materiaal. Ze kunnen worden gecomprimeerd en wanneer ze…

3D

FPT-VIMAG pleit voor meer 3D-print kennis en introduceert informatieve infographic

05-01 Daarom introduceert FPT-VIMAG een interactieve 3D-Printing infographic om het mkb en de Nederlandse maakindustrie…

3D

Europese subsidie voor 3D-printkompas

10-11 Aan dit project werkt een consortium van verschillende bedrijven en kennisinstellingen uit Noord-Nederland met…

3D

Formnext 2021 alleen toegankelijk voor gevaccineerden en herstelden

13-10 Het wettelijk kader voor deze stap wordt geboden door de Corona Protection Ordinance van…

MetavakNieuws

3D-printen kan de beste oplossing zijn

29-09 Dat verhaal vertelt waarom 3D-printen in dit geval de aangewezen oplossing was voor de…

3D

Vliegende start met Design for Additive Manufacturing

14-09 Toonaangevende bedrijven vervangen in rap tempo traditionele ontwerpen door DfAM modellen die sterker, lichter,…

3D

Metalen 3D-geprinte brug wordt scherp in de gaten gehouden

12-08 De rekstroken geven – net als de accelerometers, inclinometers, load cells, temperatuurmeters en vochtigheidsmeters…

Metaalnieuws inBeeld

15/06/2021

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

21/10/2020

Enorme productiviteits verbeteringen met Magistor duikfrees

X