DMG Mori blijft vol gas geven in digitalisering en automatisering

0

Enkele weken na de introductie op de EMO hadden afgelopen najaar wereldwijd al ruim 4000 klanten van DMG Mori hun machines gratis geregistreerd in het nieuwe klantenportaal my DMG Mori. Het doel is 20.000 gebruikers eind 2020. Ook op de komende huisshow in Pfronten (van 11 tot en met 15 februari) zal de werktuigmachinebouwer dit nieuwe serviceportaal vol in de schijnwerpers zetten.

My DMG Mori biedt de productievloer een naadloze reeks van innovatieve functies voor geïntegreerde besturing, controle en documentatie van alle serviceprocessen met betrekking tot de machine. Serviceverzoeken kunnen worden gestart en virtueel worden verzonden met één druk op de knop via my DMG Mori. De interactieve vorm van dit verzoek voorkomt ieder misverstand. Specifieke serviceverzoeken en optioneel meegestuurde foto’s of video’s bereiken direct de juiste service-expert van DMG Mori. Bovendien zorgt de track & trace functie voor transparantie in alle serviceprocessen en procedures. Zelfs orders voor reserveonderdelen kunnen tot op de minuut nauwkeurig worden getraceerd. Bovendien hoeft de functionaliteit van het serviceportaal niet te worden beperkt tot de DMG Mori machines. Met een onbeperkte upgrade naar het onderhouds- en serviceplatform Werkbliq krijgen klanten toegang tot de volledige reeks van my DMG Mori services voor hun complete machinepark, inclusief de optimalisatie van al hun onderhoudsprocessen.

DMG Mori streeft naar 20.000 gebruikers van het serviceportaal my DMG Mori eind dit jaar.

Starten met digitaal produceren
Een andere EMO-primeur komt op het open huis eveneens nadrukkelijk aan bod: de samenwerking tussen DMG Mori en de Amerikaanse softwareleverancier Tulip. Enkele honderden genetwerkte Tulip werkstations zijn al in gebruik en kunnen op de huisshow worden gedemonstreerd. DMG Mori zal ook demonstreren hoe Tulip wordt gebruikt in de spindelproductie in Pfronten. De kern van het idee achter de Tulip oplossingen is eenvoudig: handmatige workflows bij de bediening van machines of assemblageprocessen worden via Tulip apps stap voor stap gevisualiseerd en verrijkt met relevante data. Het systeem leidt de operator door elke individuele processtap en registreert daarnaast alle relevante (digitale) data. Voor de ‘opname’ van het proces staan de klant talrijke representatieve toepassingsvoorbeelden als aanpasbare modellen ter beschikking in een App-bibliotheek. Gebruikers kunnen ook gebruik maken van het no-code platform van Tulip om onafhankelijk productie apps te creëren zonder enige IT-kennis of speciale programmeervaardigheden. Daarmee plaatst DMG Mori de mens in het centrum van de digitalisering en laat de volledige persoonlijke verantwoordelijkheid op de productievloer. Dit is een andere reden waarom DMG Mori ervan overtuigd is dat Tulip oplossingen het vooral voor MKB-klanten eenvoudiger maken om te starten met digitaal produceren.
DMG Mori zal zich tijdens de huisshow opnieuw presenteren als een aanjager van innovatie op gebied van digitalisering en automatisering. De focus ligt op volledige connectiviteit als de standaard voor alle machines. Er worden vijftien integraal geautomatiseerde oplossingen gedemonstreerd, allemaal volledig afkomstig uit één hand. Drie wereldpremières ronden de huisshow af: het nieuwe universele horizontale bewerkingscentrum DMC 65 H monoBLOCK, het modulaire PH CELL palletsysteem (modulaire automatisering met maximaal 40 pallets) en de Lasertec 400 Shape voor het laserstructuren van XXL matrijzen. Alle informatie over het open huis in Pfronten in het zuiden van Duitsland is beschikbaar bij de Nederlandse vestiging van DMG Mori in Veenendaal.