Duitse werktuigmachinebouw rekent op nieuw productierecord en minder orders

220

De Duitse producenten van werktuigmachines verwachten dit jaar een nieuw productierecord te vestigen. Hun branchevereniging VDW rekent op een productietoename van 2 procent, wat inhoudt dat er voor 17,4 miljard euro aan machines uit de fabrieken zal rollen. Daar staat tegenover dat de VDW voorspelt dat het aantal orders dit jaar iets zal afnemen.

 

De productie zal profiteren van het uitstekende jaar 2018. “De orders die vorig jaar zijn geboekt zullen gefaseerd in het huidige jaar worden gerealiseerd”, aldus VDW-voorzitter Heinz-Jürgen Prokop.

Volle productiecapaciteit
Daarbij verwacht Oxford Economics, prognosepartner van de VDW, voor de investeringen van de belangrijkste afnemersbranches in Duitsland een groei van 4 procent en een plus van 3 procent in het verbruik van werktuigmachines. “Beide indicatoren zijn relevant voor de brancheontwikkeling en nemen flink toe”, benadrukt Prokop. Daarbij komt dat de productiecapaciteit van de klanten momenteel goed is gevuld en er is natuurlijk de trend naar meer digitalisering en automatisering, wat verdere investeringen noodzakelijk maakt.

Groei in de Verenigde Staten
Tegen over deze positieve factoren staat een afname van de bestellingen. De gemiddelde stijging van procent draait met een daling van 2 procentpunten om in een kleine min. Debet hieraan is met name Duitsland zelf, dat na een sterke groei op een min van 3 procent zal uitkomen. De buitenlandse bestellingen zullen in 2019 echter op niveau blijven, vooral onder impuls van Amerika. De vraag vanuit de Verenigde Staten is blijkens een eigen rondvraag van de VDW onder de leden in de eerste drie kwartalen van 2018 met dubbele cijfers gegroeid, dankzij uitgavenprogramma’s, belastingverlagingen en betere afschrijvingsmogelijkheden. Voor 2019 wordt rekening gehouden met een groei van de VS-orders van 4 procent. Ook Azië blijft positief. Bestellingen uit China, Zuid-Korea en Taiwan liepen weliswaar terug, Japan en de ASEAN-regio namen toe. Europa daarentegen gaat na de krachtige groei van de vraag in de afgelopen 3 jaar nu met 2 procent licht in de min. Tot 2018 waren vooral de Eurolanden een rots in de branding met 9 procent plus. Daarbij verliest Zuid-Europa aan belang ten opzichte van Oost-Europa, waar de automobielindustrie weer sterker investeert.

China
Zeventig procent van de Duitse werktuigmachines gaat naar het buitenland. De export is in 2018 met 3 procent gestegen. China blijft ondanks de economische afkoeling met afstand de belangrijkste exportmarkt. Het land neemt 22 procent van de Duitse export af, gevolgd door de VS met 13 procent. De belangrijkste afnemer in Europa is Italië met 6 procent. Zoals verwacht daalde de export naar Groot-Brittannië met 15 procent. De Britten nemen nog maar 2,5 procent van de Duitse leveringen af. “We gaan er echter vanuit dat ze ook in de toekomst Duitse werktuigmachines zullen moeten koppen, als de industrie concurrerend wil blijven. Duitsland is de grootste leverancier en er zijn nog maar weinig Britse producenten in de markt”, aldus Prokop.