eDrive van HBM meet en analyseert elektrische en hybride aandrijvingen

0
125

HBM, producent van meetapparatuur, neemt deel aan de Electric & Hybrid Marine World Expo (25-27 juni in Amsterdam RAI) en vestigt daar de aandacht vooral op het eDrive-pakket. Dit is een compleet meetsysteem voor het meten en analyseren van elektrische en hybride aandrijvingen in de maritieme sector.

Het eDrive-pakket is een integrale oplossing voor het meten van het (elektrische) vermogen, koppel, toerental en andere parameters in inverter-gebaseerde hybride en elektrische aandrijvingen. Het systeem is daarnaast ook geschikt voor het meten van meerfasige maritieme elektrische of hybride voortstuwingssystemen met lage, middelhoge of hoge spanning. Het complete systeem wordt direct naast de elektrische motor geplaatst, terwijl de bediening via een optische Ethernet-interface vanaf een PC kan plaatsvinden.
De basis van het eDrive-systeem is een (draagbare) datarecorder uit de Genesis HighSpeed-serie, die de functionaliteit van een poweranalyzer, datarecorder en scope bundelt. In combinatie met een digitale koppelmeter, temperatuursensoren en speciale software vormt dit systeem een integraal test- en analysesysteem voor 3-fasige motoren maar ook voor 6-, 9- en zelfs 12-fasige motoren met hoge spanningen, die voor elektrische of hybride scheepsaandrijvingen geen uitzondering zijn.

Spanning, koppel en toerental
De meetdata zijn afkomstig van een flexibel aantal kanalen dat afhankelijk van de toepassing samengesteld kan worden. Eén systeem kan uitgevoerd worden met maximaal 102 kanalen voor spanning en stroom voor het uitvoeren van 51 nauwkeurige, elektrische vermogensmetingen bij spanningen tot 1.000 volt. Spanningen tot 7,2KV zijn mogelijk met speciaal voor deze toepassing ontwikkelde probes. Nog hogere spanningen zijn mogelijk met een glasvezelgebaseerd isolatiesysteem. Daarnaast kunnen tot zes meetpunten voor koppel en toerental worden aangesloten (bijvoorbeeld voor de analyse van volledige aandrijflijnen met transmissie). Naar wens kunnen ook kanalen voor het meten van trilling, temperatuur en CAN-bus toegevoegd worden.

Snelle configuratie
De software beschikt over een aantal standaard configuraties om snel met het meten aan eenvoudige aandrijflijnen aan de slag te kunnen. De configuratie van meer geavanceerde toepassingen zoals drives met een willekeurig aantal fasen, meerdere motoren en/of inverters en hybride setups wordt eenvoudig dankzij de vernieuwde ‘Power Wizard-functionaliteit’. Hierin geeft de gebruiker schematisch aan hoe zijn aandrijflijn eruitziet, waar er gemeten moet worden en welke meetresultaten hij wil hebben. Het HBM eDrive-systeem doet de rest en helpt de gebruiker bij het aansluiten en configureren van de juiste meetpunten en opnemers. Het systeem beschikt over alle benodigde functionaliteit van een poweranalyzer voor het berekenen van verschillende vermogens, vermogensverliezen en rendementen en is dankzij het modulaire concept ook inzetbaar voor complexere aandrijflijnen. Daarnaast maakt de continue opslag van ruwe meetdata het mogelijk om geavanceerde analyses en verificaties uit te voeren. Het HBM eDrive-systeem geeft dus niet alleen informatie over de efficiency van de aandrijflijn, maar is ook een tool om inzicht te krijgen in vermogensverliezen, zodat de aandrijflijn verbeterd kan worden.

Load Monitoring Systeem
Voor het monitoren van de motorprestaties aan boord van schepen heeft HBM een ‘Load Monitoring Systeem’ ontwikkeld, dat gebaseerd is op koppelmeting en dat eenvoudig te installeren en te configureren is. Het motorvermogen wordt bepaald met behulp van een koppelmeetflens die direct in de aandrijflijn geïnstalleerd wordt. Deze koppelmeetflenzen zijn speciaal ontwikkeld voor gebruik in scheepsaandrijvingen en gecertificeerd volgens internationale scheepvaartnormen. Op de Electric & Hybrid Marine World Expo zijn de T40MAR en de nieuwe T40MC koppelmeetopnemers te zien. Ze meten koppels tot 400 kNm en samen met de informatie over het toerental kan het motorvermogen nauwkeurig bepaald worden. Het koppel en de rotatiesnelheid van de aandrijfas zijn de belangrijke gegevens voor het monitoren en regelen van de aandrijving. Op basis van deze waarden kan het regelsysteem afhankelijk van de vaaromstandigheden de meest optimale werking van de motor garanderen. Daardoor kunnen een aanzienlijke brandstofbesparing en emissiereductie bereikt worden, maar het systeem kan bovendien overbelasting van de motor voorkomen.