Efficiënte verkooptool op basis van abonnement

0
47

Start-up Metal Heaven trok op METAVAK de belangstelling van het plaatbewerkende MKB (en inkopers) met haar nieuwe onafhankelijke klantenportaal Rhodium24. Met deze verkooptool kunnen metaalbewerkers snel en efficiënt calculeren en offreren. Het is een tool op basis van een abonnement. En omdat de oplossing volledig in de cloud werkt, zijn investeringen in soft- en hardware, systeembeheer, onderhoud, licenties en updates niet meer nodig.

Metal Heaven is opgericht door Ed Klijsen en Wim Dijkgraaf. Ze hebben hun bedrijf deze bijzondere naam gegeven omdat ze met hun producten – slimme cloudoplossingen – hun klanten het gevoel willen geven in de zevende hemel te vertoeven. Hun productlijn hebben ze genoemd naar Rhodium, een metaalsoort nog edeler dan platina. Ze willen er maar mee zeggen: je haalt hiermee heel veel waarde in huis, die 24 uur per dag beschikbaar is.

Verkoopproces doorslaggevend voor succes
De twee oprichters zijn onbevangen en met een frisse blik op innovatie in de metaalbranche gestapt. ICT-er Wim Dijkgraaf heeft 10 jaar in Brazilië gewoond en daar gewerkt aan IoT-technologie (Internet of things) om chronisch zieke mensen op afstand te volgen. Toen hij een aantal jaren geleden terugkeerde in Nederland, kwam hij min of meer toevallig terecht in de metaalsector: met succes ontwikkelde hij voor een metaalbedrijf in Noord-Brabant een verkoopcockpit om het offerte- en calculatieproces sterk te verbeteren. Ed Klijsen heeft een commercieel-bedrijfskundige achtergrond en is jaren werkzaam geweest in de grafische sector. Daar heeft hij al meegemaakt dat de manier waarop het verkoopproces is ingericht, doorslaggevend is voor het succes van een onderneming. “Die ontwikkeling gaat zich in de metaalsector ook voltrekken”, is zijn vaste overtuiging. “Je toegevoegde waarde komt niet van het hebben van een laser of een kantbank, want die heeft iedereen. Wat wel telt zijn zaken als de manier waarop je je klanten begeleidt, wat je doet om hun ontwerpen sneller, beter en goedkoper te maken, je levertijden en je kwaliteit. Het is de marktbenadering die het hem doet; hoe ga je je klanten bedienen? Hoe zorg je dat je onderscheidend blijft in een commodity markt? Automatisering van verkoopprocessen kan hierbij een cruciale rol spelen omdat daarmee ook nieuwe businessmodellen ontstaan.”

Zelfbedieningsportaal voor de klant
Metal Heaven biedt producten aan waarmee metaalbedrijven hun verkoopproces kunnen verbeteren. Dijkgraaf en Klijsen zijn hier samen al ruim 2 jaar mee bezig, gesteund door software-programmeurs in Brazilië en een investeerder die gelooft in hun ideeën. Daardoor kunnen ze er fulltime aan werken. Afgelopen juli waren ze zover gevorderd dat ze hun bedrijf konden starten. De ambitie van Metal Heaven is ervoor te zorgen dat alle MKB-metaalbedrijven met hun verkoopproces op het zelfde niveau kunnen komen als de voorlopers in de branche, zoals 247TailorSteel. “We willen alle MKB’ers de mogelijkheid geven hun klanten een zelfbedieningsportaal aan te bieden. Daarbij willen we functioneel zelfs nog verder gaan dan bestaande systemen, om iedereen in de brede en gevarieerde metaalsector te kunnen bedienen. We beginnen met de bewerkers van plaatmateriaal, buis, staaf en profielen. Volgend jaar willen we ook draaiers en frezers kunnen bedienen en het 3D-printen houden we eveneens in de gaten. Het worden allemaal losse modules in één systeem.”

Afrekenen per calculatieregel
Daarbij biedt Metal Heaven webbased oplossingen aan op basis van een abonnement per maand, kwartaal of jaar. Klanten regelen eenmalig hun portal in op de mogelijkheden van hun eigen machinepark en rekenen vervolgens af per calculatieregel. Het is een model dat allereerst past in de huidige tijd: niet het bezit van een product is belangrijk, maar het gebruik ervan kunnen maken. Maar vooral denken Klijsen en Dijkgraaf met hun model een groot financieel struikelblok te kunnen wegnemen: “Er zit een groot gat tussen de mogelijkheden die metaalbedrijven hun klanten bieden en de hightech CAM-systemen die ze gebruiken om hun machines te programmeren. Wil je de voorkant van je bedrijf en de werkvoorbereiding op elkaar laten aansluiten, dan vergt dat een behoorlijke investering in ICT. Daar hikken veel bedrijven tegenaan.” Hun oplossing hiervoor is Rhodium24, een onafhankelijk klantenportaal dat eenvoud vanuit de cloud brengt en zorgt voor meer snelheid en efficiency. Nadat de klant of de eigen verkoop via een browser 3D of 2D CAD-tekeningen van onderdelen of assemblies heeft toegevoegd, neemt het portaal de calculatieklus vrijwel geheel uit handen. Terwijl werkvoorbereiders en engineers hun kennis en tijd efficiënter inzetten, rondt Rhodium24 het proces van calculeren en offreren af; gemakkelijk, snel en overzichtelijk.

Terwijl werkvoorbereiders en engineers hun kennis en tijd efficiënter inzetten, rondt Rhodium24 het proces van calculeren en offreren af.

Volautomatische opmaak
Rhodium24 bevat diverse functies. Zo bevat het portaal een documentgenerator die offertes volautomatisch opmaakt. Ook rangschikt Rhodium24 de resultaten van de verwerkte bestanden direct op gebruikt materiaal en bewerkingssoort in een aparte CAM-ready ordermap. Dat betekent niet langer gedoe en gesleep met aparte bestanden. In plaats daarvan komt een georganiseerde voorbereiding om CAM-systemen snel aan te sturen. De recognition engine analyseert op slimme wijze materiaalsoorten en bewerkingen uit de aangeboden tekeningen. Met de geïntegreerde viewer hebben gebruikers direct zicht op de parts en assemblies – in 3D én als uitvouw. Ook kunnen ze bij het plaatwerk verschillende zijden en de lengterichting van oppervlaktebehandelingen aangeven ten behoeve van een correcte nesting. Doordat Rhodium24 materiaalcatalogi van leveranciers of een ERP systeem kan koppelen, werkt men altijd met de meest actuele artikelen en prijzen. “Er zit al een koppeling met MCB in zodat men live kan calculeren met actuele metaalprijzen”, aldus Dijkgraaf. Alle herkende bewerkingen komen voort uit de eenmalig ingeregelde bedrijfscapaciteiten en leveren een ‘bill of labour’ van de opdrachten. Kan een metaalbedrijf een onderdeel niet in eigen huis vervaardigen, dan presenteert het portaal datzelfde onderdeel als koopdeel, bedoeld voor een aanvraag of inkoop elders.

Flexibel en schaalbaar
Rhodium24 kan volgens Klijsen en Dijkgraaf uitstekend overweg met plaatmateriaal, buis, staaf en profielen en rekent met snijwerk, zaagwerk (inclusief hoeken), kanten en soevereinen. In de nabije toekomst volgen meerdere materialen en bewerkingen. Rhodium24 is zonder ERP te gebruiken, maar is uiteraard goed te koppelen. En omdat de oplossing volledig in de cloud werkt, zijn investeringen in soft- en hardware, systeembeheer, onderhoud, licenties en updates niet meer nodig. Rhodium24 is onbeperkt schaalbaar. Aansluiting op externe hubs (bijvoorbeeld supplydrive) is eenvoudig. “Daar wil je niet over nadenken, dat moet gewoon geregeld zijn”, zegt Dijkgraaf. “Volgend jaar gaan we ook bezig met CAM-integratie, zodat je vanuit de cloud je lokale CAM-systemen kunt aansturen en de data kunt gebruiken om de calculatie te verfijnen.”

Rhodium24 is nog niet marktrijp, maar wordt al wel volop getest bij pilotbedrijven. Eind dit jaar, begin volgend jaar start de verkoop van het systeem. Klijsen en Dijkgraaf kregen al veel aanloop op METAVAK. Niet alleen van metaalbewerkers, maar ook van inkopers die met Rhodium24 een interessante mogelijkheid krijgen om zelf te kunnen calculeren. Ze realiseren zich evenwel heel goed dat het nog een hele klus zal worden om het MKB-metaal te overtuigen: “We moeten nog flink ons best doen om te laten zien wat ons product allemaal kan en wat het doet voor metaalbedrijven. Metaalondernemers denken bij dit soort oplossingen nog aan ERP-achtige implementaties, die veel tijd, geld en inspanning kosten. Maar ons concept wordt click & play. Na een korte uitleg probeer je het vrijblijvend uit en daarna kun je er voor een schappelijk bedrag per maand mee aan de slag.”