Eigen lasersnijmachine ontzorgt Hostma

0
269

Als er eens iets fout ging bij het kanten of het lassen, dan kon het soms wel een week duren voordat Stan Maas en zijn medewerkers bij Hostma weer een nieuw lasergesneden plaatdeel in huis hadden. Maar dit ongemak is voorbij sinds de toeleverancier in Westerhoven een eigen lasersnijmachine heeft. Het is een gebruikte Mazak machine, geleverd door MoVer.

Stan Maas (23) is een jonge ondernemer. Na dienstverbanden bij enkele werkgevers wist hij het wel: hij wilde zijn eigen bedrijf starten. In de schuur bij zijn ouderlijk huis begon hij een kleine 3 jaar geleden met lassen en kanten. “Ik ging richting plaatwerk omdat ik daar ervaring mee had.”

Van zijn oude werkgever kreeg hij direct wat werk mee. En na wat rondbellen in de buurt, zat hij gelijk goed in het werk: “Ik ben natuurlijk in een goede tijd begonnen. Iedereen zat te springen om extra capaciteit.” Na een maand kwam zijn eerste werknemer al in dienst. Toen een klant aan Stan vroeg of hij ook wat in het verspanen kon betekenen, pakte hij ook dat aan. Met als gevolg dat er nu drie bewerkingscentra in zijn productieruimte staan. “Zo kunnen we redelijk compleet toeleveren. We hebben tevens een ruimte ingericht voor montage.”

Lasbedrijf overgenomen
Specialistisch laswerk besteedde Hostma vaak uit aan Scheerens Lastechniek, het bedrijf van Marc Scheerens. Die wilde het stokje graag overdragen. Stan zag dat wel zitten en begin dit jaar heeft hij Scheerens overgenomen, waarmee hij tevens de beschikking kreeg over een royale productieruimte in Westerhoven. Marc Scheerens blijft nog 5 jaar bij hem in dienst. In totaal heeft Stan nu vier medewerkers. Zijn bedrijf levert toe aan klanten in de grote markten voor de machinebouw: verpakkingsindustrie, semiconductorindustrie en voedingsmiddelenindustrie.

Hostma is toeleverancier van halffabricaten voor de grote markten in de machinebouw.

Continuïteit en kwaliteit
Het ontbreken van een eigen lasersnijmachine ging Stan steeds meer tegenstaan. “Dat was voor ons de laatste stap om producten compleet in eigen huis te kunnen maken”, zegt hij. “De continuïteit liet te wensen over. Als bij het kanten iets mis ging, moesten we te lang wachten op een nieuw plaatdeel. Als een klant een spoedje had, moest ik eerst mijn leverancier vragen of hij kon leveren. De kwaliteit was ook niet altijd goed genoeg voor het vaak moeilijke laswerk dat we doen. Ik wilde die kwaliteit gewoon zelf in de hand hebben.” Bij een collega-ondernemer zag hij een gebruikte Mazak lasersnijder staan. Die was daar zeer tevreden over en vertelde Stan dat je zo’n machine helemaal naar je hand kunt zetten. De laser was geleverd door Mover in Nieuwegein en daar klopte ook Stan aan. Hij wilde graag een machine met een snijtafel van 3×1,5 meter. Daar kon Harry Vernooy van MoVer hem wel aan helpen. Er stond zo’n machine bij een andere klant van hem, die hem juist inruilde voor een nieuwer exemplaar. Het is een machine uit 1993. Daar was al een Precitec elektronische snijkop opgezet, zodat snel wisselen tussen RVS en staal mogelijk is. De laserbron was al helemaal gereviseerd. De machine is overgebracht naar de productieruimte van Hostma en daar helemaal nagekeken. De spindels zijn nagekeken en afgesteld, er is groot onderhoud gepleegd aan de laserbron, de buitenzijde is schoongemaakt en opnieuw geschilderd. Ook is er splinternieuwe software geïnstalleerd. Harry Vernooy heeft de machine ingeregeld. “80 procent werkt gelijk goed. 20 procent stel je specifiek af voor de klant”, zegt hij. Na een dag of drie was de machine al operationeel en na een halve dag basistraining wisten Stan Maas en zijn werkvoorbereider/laseroperator hoe ze moesten programmeren/nesten. De machine heeft een laserbron met 2 kW vermogen, waarmee 15 mm dik staal en 5 à 6 mm RVS kan worden gesneden. Daarmee is 95 procent van het werk van Hostma afgedekt. De Brabantse toeleverancier snijdt er al volop mee. Programmeren gebeurt op een laptop die aan de machine staat. Het meeste dat wordt gesneden zijn enkelstuks en kleine series. Stan Maas: “Programmeren gaat in een handomdraai, omstellen gaat heel snel en we kunnen snel laden en afladen. De machine is heel toegankelijk en compact.”

Na een dag of drie was de machine al operationeel en na een halve dag basistraining wisten Stan Maas en zijn werkvoorbereider/laseroperator hoe ze moesten programmeren/nesten.

Nog heel wat snijuren
Harry Vernooy heeft een paar A4-tjes achtergelaten met informatie over wat te doen bij bepaalde problemen. “Ik heb al wel 150 van deze machines geplaatst en weet gewoon dat bijvoorbeeld de kop een keer op de plaat loopt. Dan weten ze wat ze moeten doen. Daarnaast kunnen ze me altijd bellen. En ik kom nog een paar keer langs om vragen die er zijn door te nemen en alles nog een keer langs te lopen.” De machine is ruim 25 jaar oud en dan is de vraag natuurlijk: hoe lang gaat hij nog mee? Harry Vernooy: “Deze machine heeft 50.000 snijuren op de teller staan. Bij mij op de zaak staat een zelfde machine die al 90.000 uren heeft gesneden. Deze kan dus nog heel wat uurtjes mee, zo lang ik de laserbron maar goed onderhoud. De Mazak sturingen zijn ontzettend goed. Mazak heeft alle onderdelen nog liggen in Leuven en ik heb zelf ook veel onderdelen op voorraad.”
Stan Maas is heel tevreden met zijn jongste aanwinst: “We zijn er helemaal mee ontzorgd.”