Freesdraai-technologie geeft vliegtuigmotoren boost

Door de klimaatagenda is er de laatste jaren een vergrootglas komen te liggen op markten en industrieën die veel CO2, stikstof en fijnstof uitstoten. Zo ook op de luchtvaartindustrie. Er wordt naarstig gezocht naar oplossingen om het brandstofverbruik, de emissies en het geluid van vliegtuigen te reduceren.

 

Deze titanium impeller van titanium wordt gefreesd op een Hermle C 42 U MT dynamic

Naast het verfijnen van de aerodynamica, zullen de vliegtuigmotoren de grootste ontwikkeling door moeten maken om aan deze wensen te kunnen voldoen. Dat betekent dat motoronderdelen complexere geometrieën krijgen en het gebruik van nieuwe exotische, moeilijk te verspanen materialen zal toenemen. Met de draaifreescentra van Hermle richt de machinebouwer zich op de veeleisende productie van rotatiesymmetrische motoronderdelen zoals blisks.

Straalmotoren (turbofan) zijn sinds het midden van de twintigste eeuw de meest gebruikte vliegtuigmotoren. De basis van de meeste straalmotoren is hetzelfde. Lucht wordt ingezogen aan de voorkant en door de compressor samengeperst. Daarna wordt er brandstof toegevoegd en het resulterende mengsel wordt ontstoken, wat resulteert in stuwkracht. Bij turbofans is voor in de motor een grote compressor en een grote fan (soort propeller) geplaatst die de lucht zowel door, als langs de verbrandingskamer blaast. Het gedeelte waar de lucht langs de verbrandingskamer wordt geleid, wordt ook wel de ‘bypass’ genoemd.

Lees het hele artikel in de eerste editie van het nieuwe magazine VerspaningsNieuws.

 

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Columns

Is een Digital Twin wel van toegevoegde waarde?

22-09 De mogelijkheden van een Digital Twin gaan veel verder dan die van CAD/CAM-pakketten. Om…

Verspanen

Sluiter Machining investeert in DMG Mori op basis van data

20-09 Op die manier investeert Sluiter Machining bijvoorbeeld in nieuwe machines. De meest recente uitbreiding…

Verspanen

Grootverspaners pakken grote uitdagingen gezamenlijk aan

20-09 De Dutch Heavy Machining Association is eind 2019 van start gegaan. De club voor…

Verspanen

Nieuwe (EMO Milano 2021) editie VerspaningsNieuws

16-09 Het magazine staat boordevol met artikelen over de verspaning in de breedste zin van…

Verspanen

EMO loopt als rode draad door nieuwe editie VerspaningsNieuws

30-07 Nog een maand tot de deadline (vrijdag 3 september 2021) en de nieuwe editie…

Verspanen

Efficiënt en foutloos produceren door digitale operator ondersteuning

11-07 Zoals ook in het vorige artikel genoemd, is er binnen Smart Industry (Industry 4.0)…

Verspanen

Studer blikt terug op succesvol gevecht met uitdagende tegenstander

10-07 Volgens Studer zijn er de afgelopen twaalf maanden genoeg uitdagingen geweest, maar is de…

Verspanen

Haal meer uit gereedschappen door balanceren, krimpen en voorinstellen

07-07 Oude Reimer is officieel partner van Haimer in Nederland en heeft inmiddels veel klanten…

Metaalnieuws inBeeld

15/06/2021

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

21/10/2020

Enorme productiviteits verbeteringen met Magistor duikfrees

X