Freesdraai-technologie geeft vliegtuigmotoren boost

Door de klimaatagenda is er de laatste jaren een vergrootglas komen te liggen op markten en industrieën die veel CO2, stikstof en fijnstof uitstoten. Zo ook op de luchtvaartindustrie. Er wordt naarstig gezocht naar oplossingen om het brandstofverbruik, de emissies en het geluid van vliegtuigen te reduceren.

 

Deze titanium impeller van titanium wordt gefreesd op een Hermle C 42 U MT dynamic

Naast het verfijnen van de aerodynamica, zullen de vliegtuigmotoren de grootste ontwikkeling door moeten maken om aan deze wensen te kunnen voldoen. Dat betekent dat motoronderdelen complexere geometrieën krijgen en het gebruik van nieuwe exotische, moeilijk te verspanen materialen zal toenemen. Met de draaifreescentra van Hermle richt de machinebouwer zich op de veeleisende productie van rotatiesymmetrische motoronderdelen zoals blisks.

Straalmotoren (turbofan) zijn sinds het midden van de twintigste eeuw de meest gebruikte vliegtuigmotoren. De basis van de meeste straalmotoren is hetzelfde. Lucht wordt ingezogen aan de voorkant en door de compressor samengeperst. Daarna wordt er brandstof toegevoegd en het resulterende mengsel wordt ontstoken, wat resulteert in stuwkracht. Bij turbofans is voor in de motor een grote compressor en een grote fan (soort propeller) geplaatst die de lucht zowel door, als langs de verbrandingskamer blaast. Het gedeelte waar de lucht langs de verbrandingskamer wordt geleid, wordt ook wel de ‘bypass’ genoemd.

Lees het hele artikel in de eerste editie van het nieuwe magazine VerspaningsNieuws.

 

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Automatisering

Hermle’s automatiseringsdochter wordt 25 jaar

13-12 De eerste eenvoudige palletwisselaars – destijds nog een uitdaging – werden al snel gevolgd…

Columns

Je bent niet speciaal

26-06 Kijk, natuurlijk is er wel ruimte voor specials, maar dat geldt vooral voor een…

Verspanen

Goed voorbereid op de toekomst met CAD/CAM-automatisering

26-06 Maakbedrijven die op zoek zijn naar manieren om hun CAM-programmering efficiënter te maken, zouden…

Personeel en Opleiding

Spindeltijd is gelieerd aan kennis

21-06 Toen Verder in Techniek negen jaar geleden haar deuren opende was de dienstverlening gericht…

Verspanen

Nieuwe machinelijn Soraluce gericht op betrouwbaar, precies en flexibel

21-06 De Performance Line is een nieuwe lijn van Soraluce met drie machinetypes die alle…

Oppervlaktetechniek

Hoogzuivere reiniging – Een hype of een nieuwe realiteit?

20-06 De enorm toegenomen en voortdurend stijgende eisen aan de betrouwbaarheid en prestaties van onderdelen…

Verspanen

Boers & Co verzekerd van hoge luchtkwaliteit en betrouwbaar proces

19-06 Na de installatie van de eerste olienevelseparator in 2015 heeft Boers & Co samen…

Verspanen

NOVA MAX freest astronomische onderdelen vijfassig simultaan

14-06 De Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie (NOVA) is het samenwerkingsverband van de sterrenkundige instituten van…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV