Freesdraai-technologie geeft vliegtuigmotoren boost

Door de klimaatagenda is er de laatste jaren een vergrootglas komen te liggen op markten en industrieën die veel CO2, stikstof en fijnstof uitstoten. Zo ook op de luchtvaartindustrie. Er wordt naarstig gezocht naar oplossingen om het brandstofverbruik, de emissies en het geluid van vliegtuigen te reduceren.

 

Deze titanium impeller van titanium wordt gefreesd op een Hermle C 42 U MT dynamic

Naast het verfijnen van de aerodynamica, zullen de vliegtuigmotoren de grootste ontwikkeling door moeten maken om aan deze wensen te kunnen voldoen. Dat betekent dat motoronderdelen complexere geometrieën krijgen en het gebruik van nieuwe exotische, moeilijk te verspanen materialen zal toenemen. Met de draaifreescentra van Hermle richt de machinebouwer zich op de veeleisende productie van rotatiesymmetrische motoronderdelen zoals blisks.

Straalmotoren (turbofan) zijn sinds het midden van de twintigste eeuw de meest gebruikte vliegtuigmotoren. De basis van de meeste straalmotoren is hetzelfde. Lucht wordt ingezogen aan de voorkant en door de compressor samengeperst. Daarna wordt er brandstof toegevoegd en het resulterende mengsel wordt ontstoken, wat resulteert in stuwkracht. Bij turbofans is voor in de motor een grote compressor en een grote fan (soort propeller) geplaatst die de lucht zowel door, als langs de verbrandingskamer blaast. Het gedeelte waar de lucht langs de verbrandingskamer wordt geleid, wordt ook wel de ‘bypass’ genoemd.

Lees het hele artikel in de eerste editie van het nieuwe magazine VerspaningsNieuws.

 

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

Gezonde Feestdagen en een Succesvol 2022

22-12 Op donderdag 23 december verschijnt onze laatste MetaalNieuwsBrief van 2021. De eerste MetaalNieuwsBrief van…

Verspanen

Magistor professionaliseert met ICT

08-12 Het eerste zichtbare resultaat hiervan wordt een nieuwe website met een nieuwe webshop die…

Bedrijf en Economie

54U Media doet meer

08-12 De 5 in de bedrijfsnaam staat voor de vijf oprichters, die samen eigenaar zijn…

Verspanen

Pragmatische aanpak brengt leven in digitale fabriek

08-12 Een pragmatische doelgroep vraagt om een pragmatische aanpak. De ‘eerst zien, dan geloven’ mentaliteit…

Bedrijf en Economie

Nieuwe editie VerspaningsNieuws belandt deze week op de mat

08-12 Daarnaast staan thema’s zoals digitalisering, de slimme fabriek en procesoptimalisatie centraal. Heeft u de…

Automatisering

Mazak Europe en BMO Automation slaan handen ineen

29-11 De complete cel wordt dan uit één hand werkend geleverd in de kleuren van…

Automatisering

Mazak introduceert flexibele cobotautomatisering

27-10 In combinatie met een bewerkingsmachine, zoals het QTE 200 SG draaicentrum dat Mazak op…

Columns

Is een Digital Twin wel van toegevoegde waarde?

22-09 De mogelijkheden van een Digital Twin gaan veel verder dan die van CAD/CAM-pakketten. Om…

Metaalnieuws inBeeld

15/06/2021

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

21/10/2020

Enorme productiviteits verbeteringen met Magistor duikfrees

X