Gecertificeerde 3D geprinte scheepschroef in ontwikkeling

Een consortium bestaande uit Damen Shipyards Group, RAMLAB, Promarin, Autodesk en  Bureau Veritas is bezig met het ontwikkelen van ’s werelds eerste geclassificeerde 3D geprinte scheepsschroef. Het consortium verwachte de eerste WAAMpeller deze zomer te printen, waarna deze in de herfst zal worden getest.

Damen spreekt van een belangrijke stap voorwaarts in de toepassing van 3D print technieken in de maritieme sector. De betrokkenheid van Damen in dit project begon iets meer dan een jaar geleden als het resultaat van een onderzoeksprogramma in eigen huis door studenten. “Drie studenten van de Technische Universiteit Delft onderzochten voor ons het potentieel van 3D printen. Zij brachten ons in contact met de andere leden van het consortium”, verklaart Kees Custers, project engineer op de Research & Development afdeling van Damen. “Het bijzondere aan dit consortium is dat alle partijen dezelfde interesse delen, maar tevens hun eigen doelstellingen hebben. Dit leidt tot een productieve en coöperatieve sfeer in dit opwindende project.”

De schroef zal worden gebaseerd op een Promarin ontwerp dat typisch is voor de Damen sleepboot Stan Tug 1606. Deze schroef heeft een diameter van 1300 mm en weegt ongeveer 180 kilo. Gebruik makend van Autodesk software in het constructieproces, zal het RAMLAB van de haven van Rotterdam de WAAMpeller produceren uit een brons legering, gebruik makend van het Wire Arc Additive Manufacturing (WAAM) proces. Bureau Veritas zal betrokken zijn bij de certificering van het complete product. Het zal de eerste keer zijn dat een 3D metaal geprint maritiem component wordt geclassificeerd.

Grootschalige tests
Zodra de schroef is geproduceerd gaat Damen deze onderwerpen aan grootschalige tests. “We willen bewijzen dat de onderzoeksfase voor 3D printen in de maritieme sector voorbij is en dat deze techniek nu echt kan worden toegepast.”

Damen investeert stevig in verschillende Research & Development programma’s. “Ons doel is effectievere, meer kosten-efficiënte en meer duurzame schepen te bouwen”, zegt Damens hoofd Research Engineer Don Hoogendoorn. “Dit WAAMpeller project draagt bij aan dit doel omdat het niet alleen de belangrijke voordelen van 3D printen aantoont, maar ook veel potentieel biedt voor het optimaliseren van de scheepsontwerpen van de toekomst. 3D printen biedt kansen om zowel de prestaties als het brandstofverbruik van schepen te verbeteren.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Verspanen

Manufacturing Technology Conference helpt hightech- en maakindustrie verder te groeien

14-06 Zowel ASML als Thermo Fisher Scientific wil groeien. Hiervoor moet de efficiency van de…

3D

Safran gaat grote aluminium onderdelen 3D-printen met SLM

11-04 Safran is een internationale hoogtechnologische groep die actief is in de luchtvaart-, defensie- en…

3D

3D-printing creëert nieuwe mogelijkheden voor Seco Tools

23-03 Het ontwikkelen en vervaardigen van prototypes door middel van additive manufacturing (AM) wordt steeds…

3D

SLS geeft Schneider Eletric nieuwe productiemogelijkheden

23-01 De Schneider Electric Group is met meer dan 160.000 werknemers wereldwijd een van de…

3D

Twee productielijnen voor industrieel 3D-printen

21-12 In Berlijn en Georgensgmünd heeft het team onlangs metalen componenten geproduceerd met 3D-printen, wat…

3D

3D-printer maakt gepersonaliseerde vingergewrichtsimplantaten dankzij AI

02-12 Wanneer vingergewrichten inflexibel worden, bijvoorbeeld na een sportongeval of als gevolg van reumatoïde artritis,…

3D

Trumpf maakt 3D-printen met nieuwe metalen mogelijk

23-11 “Het poeder is een belangrijk onderdeel van additive manufacturing. Ons doel is om onze klanten…

Bedrijf en Economie

Gemengde gevoelens over zomereditie TechniShow

05-09 Duidelijk is in ieder geval wel dat deze zomereditie van TechniShow een heel andere…

Metaalnieuws inBeeld

19/10/2023

Besten Machines prominent aanwezig op de METAVAK 2023

17/10/2023

Galvano Metaal VrijMiPodcast - Personeelstekort, automatisering en digitalisering

10/07/2023

Galvano Metaal VrijMiPodcast - Nieuw pand: Wat zijn de toekomstplannen?

25/04/2023

Galvano Metaal Podcast - Meer betalen voor laser kwaliteit?