Jaguar Land Rover: meer composietmaterialen in elektrische auto’s

Jaguar Land Rover bereidt zich voor op toekomstige elektrische auto’s door samen met academische en industriële partners onderzoek te doen naar geavanceerde lichtgewicht composietmaterialen. Deze zullen volgens de Britse autoproducent zorgen voor een grotere actieradius, betere prestaties en een dynamischer rijgedrag.

Jaguar Land Rover wil met composietmaterialen in plaats van aluminium en staal de stijfheid van carrosserieën vergroten, het gewicht laten afnemen en de veiligheidsstructuur verfijnen.

Het onderzoek moet resulteren in de ontwikkeling van lichtgewicht voertuigen en aandrijfstructuren. Zo worden aluminium en staal vervangen door veel lichtere en sterkere materialen. Jaguar Land Rover wil met de nieuwe materialen de stijfheid van carrosserieën met 30 procent  vergroten, het gewicht met gemiddeld 35 kg laten afnemen en de veiligheidsstructuur verfijnen. Het vizier is daarbij met name gericht op de toepassing van specifieke composietmaterialen zoals koolstofvezel. Het afgenomen voertuiggewicht maakt het mogelijk om grotere batterijen te plaatsen. Dit zorgt voor een grotere actieradius zonder extra CO2-uitstoot. Jaguar Land Rover verwacht voor 2022 een vloot testvoertuigen klaar te hebben.

Het onderzoek vindt plaats in het kader van het Tucana-project. Dit is  een vierjarig programma dat het Verenigd Koninkrijk wereldleider moet maken op het gebied van emissiearme technologie. Het doel is tussen 2023 en 2032 4,5 miljoen ton CO2 te besparen door het gebruik van elektrische voertuigen te versterken. Ook worden voertuigen lichter gemaakt, waarmee de uitstoot en het energieverbruik van geëlektrificeerde aandrijflijnen omlaag gaan. Het Tucana-consortium wordt geleid door Jaguar Land Rover en brengt vooraanstaande academische en industriële partners samen. Dat zijn onder meer de Warwick Manufacturing Group (WMG), Expert Tooling & Automation, Broetje-Automation UK, Toray International UK, CCP Gransden en The Centre for Modelling & Simulation (CFMS).

Tags

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Verspanen

Legio factoren bepalen verspaanbaarheid composiet

30-03 Daarnaast wordt composiet vaak gebruikt in sandwich panelen met verschillende laagdiktes, structuren en materialen…

Materialen

IJzersterk en superlicht

27-01 Boikon uit Leek en GKN Fokker uit Hoogeveen slaan samen met enkele andere partijen…

Materialen

Licht en sterk

21-04 Om gewicht en daarmee energie en grondstoffen te besparen, vragen toepassingen in mobiliteit en…

Materialen

Nederland ‘Country on Stage’ tijdens composietenbeurs

29-11 Tijdens de composietenbeurs JEC World 2019 in Parijs is Nederland ‘Country on Stage’. Gedurende…

Materialen

Trein hergebruikt tot brugdek

14-07 De Stroobosser Trekfeart kenmerkt zich door de meer dan honderd jaar oude bruggen. Momenteel pakt…

Plaatbewerking

Laservoorbehandeling CFK-composieten

08-06 Koolstofvezelversterkte kunststoffen (CFK) zijn de materialen van de toekomst in de sectoren luchtvaart, mobiliteit…

Beurzen

Materials zet slimme materialen, circulaire economie en materiaaleigenschappen bij productontwikkeling centraal

04-06 Op 30 en 31 mei 2018 organiseerde Mikrocentrum de vakbeurs en congres Materials in…

Materialen

Polyurethaan beurs in Maastricht

24-05 Op UTECH Europe, de internationale beurs op het gebied van polyurethaan van 29 t/m…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV