Licht en sterk

Om gewicht en daarmee energie en grondstoffen te besparen, vragen toepassingen in mobiliteit en transport tegenwoordig steeds vaker om lichte onderdelen.

Hybride onderdelen uit staal, lokaal op hun functie aangepast door vezelversterkte kunststoffen, combineren een hoge mechanische belastbaarheid met een laag gewicht. De behoefte aan productiemethoden die geschikt zijn voor de kostenefficiënte productie van grote series groeit.

In het EU-onderzoeksprogramma ComMUnion ontwikkelen daarom zestien partners uit de industrie en onderzoeksinstituten nieuwe industriële processen en oplossingen voor hybride lichtgewicht ontwerpen uit metaal en vezelversterkte kunststoffen voor de automobiel- en luchtvaartindustrie. De nieuwe hybride productiemethode is gebaseerd op een combinatie van lasertextureren en laserondersteund tapes plaatsen. Hiervoor worden metalen onderdelen eerst met de laser voorbewerkt en van een speciaal ontwikkelde en nauwkeurig gedefinieerde oppervlaktestructuur voorzien. Door de texturering kunnen de lichte onderdelen, die later ter versterking dienen, direct mechanisch op het stalen onderdeel worden gehecht zonder dat daarvoor extra verbindingsmiddelen ingezet moeten worden.

De versterkingen uit thermoplastische vezelversterkte kunststoffen, die gericht op de te verwachten belastingen zijn afgestemd, worden middels het plaatsen van tape op het onderdeel aangebracht. Hiervoor verwarmt de laser de opgelegde vezelversterkte tapes lokaal vlak voor de verbindingszone op het metaal zodat het matrixmateriaal smelt. Het dringt daardoor in de oppervlaktestructuur in en zorgt ervoor dat de tapes met de ingebedde vezels op het opgeruwde oppervlak van het stalen deel hechten. De zestien partners uit Duitsland, Spanje, Portugal, Griekenland en Frankrijk stelden hun project onlangs voor op de composietenvakbeurs JEC in Parijs.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Columns

Gaat het weer een beetje meneer van den Hurk?

17-05 Als iets in onze sector het laatste half jaar een ijzingwekkende connectie heeft met…

Materialen

Jaguar Land Rover: meer composietmaterialen in elektrische auto’s

11-02 Het onderzoek moet resulteren in de ontwikkeling van lichtgewicht voertuigen en aandrijfstructuren. Zo worden…

Materialen

Two 4 Steel steeds sterker in titaan en nikkel

10-02 Bruinsma schrikt er soms van hoe snel de tijd gaat. Two 4 Steel is…

Materialen

IJzersterk en superlicht

27-01 Boikon uit Leek en GKN Fokker uit Hoogeveen slaan samen met enkele andere partijen…

Materialen

Corrosie bij aluminium weer actueel

23-12 De luchtvochtigheid is weer hoog, de kou komt er aan, dus de risico’s op…

Materialen

Machining World maakt debuut

11-11 Een heel nieuw merk, dat zal resoneren in de stainless steel sector, zo omschrijft…

Materialen

Dieptrekken van staal: DD11 of DD14?

04-11 Bij dieptrekken kiezen bedrijven vaak voor koudgewalst vervormingsstaal als DC04, dat stelt MCB. Hiervan…

Plaatbewerking

Wemo wil groei in Noord-Amerika versnellen

01-11 Wemo ziet enorme groeikansen in de Verenigde Staten en Canada. Daarom is een team…

Metaalnieuws inBeeld

15/06/2021

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

21/10/2020

Enorme productiviteits verbeteringen met Magistor duikfrees

X