Koelsmeermiddel rhenus TU 43 P bewijst zich bij vliegtuigonderdelen

0

Het koelsmeermiddel rhenus TU 43 P is door een groot aantal bedrijven goedgekeurd voor toepassing in de luchtvaart. Dit speciale smeermiddel van Rhenus Lub presteert goed bij moeilijk te verspanen materialen.

Vliegtuigfabrikanten en toeleveranciers van vliegtuigonderdelen weten dat het verspanen van in de vliegtuigbouw gebruikte hardvaste materialen allesbehalve gemakkelijk is. Van belang is dat hierbij de juiste bewerkingsvloeistof wordt gebruikt. Met rhenus TU 43 P heeft smeermiddelexpert Rhenus Lub een passende oplossing paraat. Deze is door bekende fabrikanten als Airbus, Safran en Bombardier vrijgegeven voor de luchtvaart en zorgt voor een uitstekende onderdelenkwaliteit. Bovendien overtuigt dit speciale koelsmeermiddel door zijn goede gereedschapsstandtijden en maakt het een vlot verlopend en efficiënt verspaningsproces mogelijk. En het speelt niet alleen in de luchtvaart een voortrekkersrol, maar bewijst zich ook in diverse andere branches met een vergelijkbaar scala aan materialen als een multitalent.

Kwaliteitsbewaking in vliegtuigbouw

Vliegtuigelementen eisen het uiterste van gereedschapsmachines. Het voor een breed scala aan materialen ontwikkelde koelsmeermiddel rhenus TU 43 P helpt gebruikers een optimale verhouding te bereiken van standtijd, proceszekerheid en bewerkingstijd – speciaal afgestemd op het veeleisende proces van verspaning in de luchtvaart. Concreet betekent dit: het mogelijk maken van hoge snij- en transportsnelheden bij een tegelijkertijd optimale koeling en betere werkstukkwaliteit.

Schone machines en werkstukken dankzij het goede spoelgedrag van rhenus TU 43 P. (Foto: Adobe Stock, Nordroden)
Schone machines en werkstukken dankzij het goede spoelgedrag van rhenus TU 43 P. (Foto: Adobe Stock, Nordroden)

Illustratief voor het procesoptimaliserend vermogen van het speciale koelsmeermiddel is ook een voorbeeld uit de praktijk: “Bij het draaien van Inconel nam de standtijd van de gebruikte hardmetalen wisselplaten met 50 procent toe, waardoor de gereedschapskosten aanzienlijk konden worden verlaagd”, zegt Daniele Kleinmann, hoofd Productmanagement Koelsmeermiddelen bij Rhenus Lub.

Een andere eigenschap die bijdraagt tot de efficiëntie van het speciale koelsmeermiddel is de lage navulconcentratie: waarden van minder dan 2 procent zijn in dit opzicht heel gebruikelijk. Ook profiteren gebruikers van de stabiele emulsiestandtijd van meer dan een jaar.

Andere branches

Een belangrijke zekerheid voor toeleveranciers van de luchtvaartbranche zijn de vele vrijgaves van rhenus TU 43 P. Behalve in de luchtvaart scoort rhenus TU 43 P ook in andere branches bij de procesoptimalisering – overal waar slijpen, draaien, boren, frezen of draadbewerking van staal, edelstaal, aluminium of titanium de uitdaging is. Zo optimaliseert rhenus TU 43 P verspaningswerkzaamheden in de automotive-, machinebouw- en staalbewerkingsbranche.

Milieubescherming en arbeidsveiligheid

Bij de formulering hebben de smeermiddelspecialisten van Rhenus Lub bewust gelet op milieubescherming en arbeidsveiligheid. “Rhenus TU 43 P bevat geen bestanddelen die staan vermeld in de SVHC-lijst, is onschadelijk voor de huid en is dankzij de indeling in watergevarenklasse 1 gemakkelijk in het gebruik”, vat Jörg Kummerow, hoofd Globale Klantontwikkeling bij Rhenus Lub, samen. En dankzij het uitstekende spoelvermogen staat rhenus TU 43 P borg voor schone machines, gereedschappen en werkstukken, waardoor het reinigen minder tijd en geld kost.

Koelsmeermiddel TU 43 P in het kort:

  • Materialen: vooral aluminium zoals EN AW 7075, EN AW 6082, titanium en edelstaal
  • Toepassingsgebieden: bewerkingscentra, draai/-freescentra, draaimachines, slijpmachines
  • Gebruiksconcentratie: tussen 6 en 10%
  • Geringe navulconcentratie tot minder dan 2% mogelijk