Lichtere vliegtuigen weer stap dichterbij

Aan de Universiteit Twente is Yibo SuĀ gepromoveerdĀ  op een sterke verbindingsmethode voor lichtgewicht constructies met thermoplastische composieten. Dit verbreedt de mogelijkheid van toepassing van dit materiaal. Zijn onderzoek brengt de industrie daarmee een stap dichter bij lichtere vliegtuigen.

Thermoplastische composieten zijn nieuwe, sterke en vooral lichte, brandstof besparende materialen, bestaande uit vezels en thermoplastische kunststof. Het materiaal is al enige tijd bezig aan een opmars in onder andere de auto- en de vliegtuigindustrie. De nieuwste vliegtuigtypes van Boeing en Airbus bestaan bijvoorbeeld al voor de helft van het gewicht uit composiet materialen, waarvan een groeiend aandeel thermoplastisch composiet is. Met deze toename ontstaan ook uitdagingen, met name op het vlak van verbindingen tussen verschillende materialen. Zoals tussen metalen en thermoplastisch composieten. Het onderzoek van Su levert hierin een belangrijke bijdrage en maakt de weg vrij voor een bredere toepassing van thermoplastische composieten.

Matthijn de Rooij, associate professor Tribologie en supervisor van Su: ā€œVeel lichtgewicht constructies bestaan uit meerdere materialen. Je moet het juiste materiaal op de juiste plek gebruiken. Dit betekent echter dat je goede verbindingen moet realiseren tussen die verschillende materialen. Voor de luchtvaart zijn verbindingen tussen lichtgewicht metalen en thermoplastisch composieten interessant. Een voorbeeld zijn de metalen scharnieren van een thermoplastische composieten deur. Je kunt niet zomaar een gat boren in thermoplastisch composiet, of er een schroef in draaien, dan verlies je een gedeelte van de sterkte. Het is veel beter om die verbinding te maken door middel van een insert in het materiaal. Deze insert moet goed vastzitten aan het materiaal zodat het geen zwakke plek wordt. Su vond een goede manier om de insert te verbinden, waardoor deze verbinding erg sterk is. Bijna net zo sterk als de rest van het composiet.Ā We weten alleen nog niet wat deze verbinding op de lange termijn doet, bijvoorbeeld na veel vlieguren. Er is daarom vervolgonderzoek voor nodig om deze toepassing in de praktijk te brengen.ā€

Onderzoek
Thermoplastisch composiet onderdelen worden doorgaans gemaakt door zogenaamde prepreg. Dat zijn vezels die al zijn geĆÆmpregneerd met een kunststof, die worden geconsolideerd, verstevigd, in een pers of een autoclaaf. Su ontwikkelde een manier om een metalen insert al in de mal te plaatsen, en tegelijk met de prepreg mee te consolideren. Dit is nog niet eerder gedaan en levert significante winst op in productietijd en -kosten.
Su onderzocht welke mechanismen eraan bijdragen dat de insert goed vast komt te zitten aan het thermoplastische composiet. Vervolgens onderzocht hij welke factoren invloed hebben op de hechting. Hoe ruw en poreus moet het oppervlakte zijn, zodanig dat het kunststof in de insert dringt en zich eraan verbindt? En welke oppervlaktebehandelingen zijn hier voor nodig? Su bepaalde hoe de insert er uit moet komen te zien en welke oppervlak de insert moet hebben zodat deze goed hecht aan het thermoplastische composiet.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Toeleveren

Bouw Advanced Manufacturing Center in Enschede gestart

26-04 Vertegenwoordigers van de Universiteit Twente en het Fraunhofer Innovation Platform for Advanced Manufacturing (FIP-AM@UT)…

Verspanen

Legio factoren bepalen verspaanbaarheid composiet

30-03 Daarnaast wordt composiet vaak gebruikt in sandwich panelen met verschillende laagdiktes, structuren en materialen…

Materialen

Jaguar Land Rover: meer composietmaterialen in elektrische autoā€™s

11-02 Het onderzoek moet resulteren in de ontwikkeling van lichtgewicht voertuigen en aandrijfstructuren. Zo worden…

Materialen

IJzersterk en superlicht

27-01 Boikon uit Leek en GKN Fokker uit Hoogeveen slaan samen met enkele andere partijen…

Automatisering

Hanwha Robotics versterkt positie in Europa

02-12 Hanwha Robotics legt de focus nadrukkelijk op de Europese markt. Onlangs is het Hanwha…

Plaatbewerking

247TailorSteel trekt groei verder door

04-09 Elke 2 Ć  3 jaar een nieuwe vestiging openen, zodat 247TailorSteel over 10 jaar…

Toeleveren

Systeemarchitect VDL eerste fellow aan Universiteit Twente

17-07 Jaap Brand (41), systeemarchitect bij VDL ETG Technology & Development in Almelo, is aangesteld…

Materialen

Licht en sterk

21-04 Om gewicht en daarmee energie en grondstoffen te besparen, vragen toepassingen in mobiliteit en…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV