Mega aluminiumklus voor Aldowa

Bij Aldowa in de Spaanse Polder wordt de komende maanden maar liefst 310.000 kilo aluminium verwerkt. Dit materiaal wordt toegepast voor de akoestische wandpanelen en de anti-verblindingslamellen in de toeritten van de Rottemerentunnel.

De productie van de panelen en de lamellen draait inmiddels op volle toeren. In het voorjaar start de montage op locatie

Deze tunnel is een onderdeel van de 11 kilometer lange verbindingsweg tussen de A16 bij het Terbregseplein en de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. Zo’n 10.000 wandpanelen zijn er nodig voor de zuidelijke en noordelijke tunneltoerit. Per paneel worden zo’n 15.000 gaatjes aangebracht, die ervoor zorgen dat het geluid zoveel mogelijk wordt geabsorbeerd door het akoestische materiaal dat erachter zit. De lichtgrijze platen zijn voorzien van het ruitpatroon dat kenmerkend is voor de A16 Rotterdam. Deze ‘Rotterdamse Ruit’ komt ook op andere plaatsen terug in de afwerking, zoals bij de viaducten, hekwerken en geluidsschermen.

Er is gekozen voor aluminium omdat dit materiaal licht in gewicht is en zich makkelijk laat vormen tot haarscherpe gevellijnen. Zo leent het zich perfect om akoestische wandpanelen en anti-verblindingslamellen van te maken. Om te voorkomen dat weggebruikers verblind worden door de zon, zowel bij het inrijden als het verlaten van de tunnel, zullen zowel de in- als uitgang van de tunnel worden voorzien van in totaal 96 anti-verblindingslamellen (24 lamellen per rijrichting). De lamellen zijn 16 meter breed (om de weg te overspannen) en variëren in hoogte tussen de 1,7 en 2,7 meter. Hoe dichterbij de tunnel, hoe meer hoogte er nodig is.

Om dit alles te kunnen realiseren is flink wat materiaal benodigd. Aldowa verwerkt behalve 310 ton aluminium ook 75 ton Magnelis staal, 50 ton staal en 13.000 vierkante meter geluidsabsorberende isolatie. Na een intensief samenwerkingstraject met verschillende betrokken partijen, waarin ook verschillende scrumsessies voor het ontwerpproces plaatsvonden, is onlangs het contract gesloten en werd de mock-up in de fabriekshal van Aldowa gepresenteerd. Inmiddels draait de productie op volle toeren, in het voorjaar start de montage op locatie. Aldowa heeft al meer grote projecten in Rotterdam op haar naam staan. Zo leverde het bedrijf de beplating voor de Zalmhaventoren en voor het plafond van de Markthal.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Materialen

Nieuwe Europese milieuregels gaan import ijzer, staal en aluminium duurder maken

23-03 Mr. Robert Hardy, advocaat bij Greenberg Traurig, LLP te Amsterdam, legt uit wat er speelt…

Verspanen

Itter bewerkt fijnmechanische componenten in grootformaat op nieuwe Zayer

02-03 “Een bridgetype freesmachine van Zayer stond al geruime tijd op onze wensenlijst”, vertelt Frank…

Verspanen

Nieuwe aluminium frees MA Ford zorgt voor hoog verspaand volume

31-01 Aluminium werkstukken hebben vaak lastige kenmerken, zoals dunne wanden en nauwe inwendige hoeken. Ook…

Materialen

Waarom blijven de aluminiumprijzen stijgen?

15-12 De DAA heeft verschillende factoren die van invloed zijn (geweest) op de aluminiumprijzen, op…

Materialen

Hogere prijzen metalen gevelbouw onvermijdelijk

08-12 Binnen de gevelbouw ontstaan steeds meer zorgen over de oplopende kosten en levertijden met…

Materialen

Globitas neemt HEGO Stainless Steel & Aluminium over

11-10 HEGO is al sinds 1977 als internationale groothandel en service center actief in de…

Verspanen

CNC-boorcentrum van CMA maakt Camps Constructie flexibel

08-02 De medewerkers van Camps Constructie verwerken dagelijks staal, RVS en aluminium voor de meest…

Verspanen

Deze zes metalen kunnen gebruikt worden voor het CNC frezen

18-11 Zoals je mogelijk al wel weet kun je bij CNC frezen gebruik maken van…

Metaalnieuws inBeeld

20/04/2022

Komt u ook naar de MIX Noordoost 2022

09/05/2022

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen