‘Persoonlijk contact blijft ook bij alle automatisering het verschil maken’

Automatiseren is cruciaal voor elk metaalbewerkingsbedrijf en Ronald Fokkink, commercieel manager bij Assink & Schipholt, laat dan ook niet na deze ontwikkeling steeds verder aan te zwengelen. Diverse vaste klanten van het metaalbedrijf in Hengelo (O) schieten hun orders al automatisch in, waarna die na een controle door de werkvoorbereiding met een druk op de knop de productie ingaan. Tegelijkertijd blijft hij zweren bij het persoonlijke contact. “Als het nodig is bellen we altijd even, ook bij slecht nieuws. Persoonlijk contact maakt het verschil of klanten bij je gaan bestellen.”

Ronald Fokkink bij de lasersnijmachine (4×2 meter) van Trumpf, met automatische aan- en afvoer van materiaal, die recent bij Assink & Schipholt is geïnstalleerd.

Assink & Schipholt is een van de drie plaatwerkbedrijven die deel uitmaken van de Baas Groep. De andere twee zijn Baas Metaal in Almelo en Audacious Sheet Metal International in Zevenaar, waarvoor Fokkink ook als commercieel manager fungeert. De drie bedrijven hebben ieder hun eigen sterke punten; ze vullen elkaar aan en maken daar waar mogelijk gebruik van elkaars mogelijkheden. Samen hebben ze alles in huis om vrijwel de gehele markt te kunnen bedienen.

Baas Metaal is de echte toeleverancier voor de machine- en apparatenbouw, de agrarische sector en de voedingsmiddelenindustrie, die met drie grote lasers en een Stopa magazijn klanten in het hele land snel bedient. Als het puur om een hoog niveau van afwerking gaat, dan staat Audacious bovenaan in de groep. Het bedrijf in Zevenaar biedt hoogwaardige plaatwerkoplossingen in enkelstuks en kleine series voor de medische en de halfgeleiderindustrie.

Complete machineframes

Assink & Schipholt is meer van de halffabricaten en de machinebouw. De dertig medewerkers in de fabriek in Hengelo maken onderdelen en constructies voor de machinebouw, medische, voedingsmiddelen-, verpakkings- en elektrotechnische industrie. Dat gaat van kleine onderdelen tot complete, complexe lasconstructies zoals machineframes. Meer dan 95 procent van het materiaal dat wordt bewerkt is RVS. “We leveren mooi maatwerk van begin tot eind”, zegt Fokkink. “Frames kunnen we snijden, kanten, lassen en parelstralen. Echt goed zijn we in het maken van grote geslepen kasten. Wij zijn een ideale partij voor de klant die een betrouwbare partner wil waarop hij kan bouwen. Die ons ziet als een verlengstuk en ons van begin af aan betrekt bij de ontwikkeling van bijvoorbeeld een nieuwe machine.”

Nieuwe machines en automatisering

Assink & Schipholt investeert voortdurend in nieuwe machines en automatisering van bedrijfsprocessen om klanten volledig te kunnen ontzorgen en zo de groei te versnellen en de marktpositie te versterken. Vorig jaar is een Trulaser Tube buislaser geïnstalleerd. Pas geleden is een lasersnijmachine (4×2 meter), eveneens van Trumpf, met automatische aan- en afvoer van materiaal geplaatst. Dankzij deze machine kan sneller, preciezer en efficiënter worden geproduceerd. Ook is het handlaserlassen geïntroduceerd, dat de komende tijd verder wordt ontwikkeld, net zoals ook cobots ingezet gaan worden bij het TIG-lassen om lastijden te verkorten en tot een betere, constantere kwaliteit te komen.

De werkplaats is opnieuw ingericht, alle machines zijn onderhouden en wordt veel meer gebruik gemaakt van de mogelijkheden die de ERP-software biedt. De lassers vinden nu alle informatie die ze nodig hebben op grote beeldschermen.

De werkplaats is opnieuw ingericht, alle machines zijn onderhouden en wordt veel meer gebruik gemaakt van de mogelijkheden die de ERP-software biedt. De lassers vinden nu alle informatie die ze nodig hebben op grote beeldschermen.

Onder leiding van de nieuwe bedrijfsleider Arne Bartelink is de werkplaats opnieuw ingericht, zijn alle machines onderhouden en wordt veel meer gebruik gemaakt van de mogelijkheden die de ERP-software biedt. Lijnen op de productievloer zorgen voor meer overzicht, logistieke stromen zijn geoptimaliseerd. De lassers vinden nu alle informatie die ze nodig hebben op grote beeldschermen. Assink & Schipholt is zowel ISO 9001 als ISO 3834 en NEN 1090 gecertificeerd. Zo kan het aan klanten aantonen dat het kwaliteitsproces, maar ook het lasproces, de lasstandaarden en de laskwaliteit op orde zijn.

Digitaal bereikbaar

Het metaalbedrijf in Hengelo is digitaal bereikbaar voor de klant via verschillende portals. Het webportal Plaatweb (plaatweb.online) is in eerste instantie gekoppeld aan Baas Metaal, maar Assink & Schipholt en Audacious gebruiken dezelfde software. “Mensen onderschatten nog steeds hoe makkelijk Plaatweb is. Het is net bol.com. Je moet een goede tekening hebben, klikt materiaalsoort en dikte aan en krijgt een offerte. Kom je vast te zitten, dan bellen en helpen we je. De software kan veel meer dan veel mensen weten. Niet alleen snij- en kantwerk wordt snel gecalculeerd, ook andere bewerkingen. Dat leggen we zo nodig graag even uit. Net als het belang om een PDF met informatie bij de order te voegen. Daarmee voorkom je veel onduidelijkheden over bijvoorbeeld de maatvoering.”

Een aantal vaste klanten van Assink & Schipholt schiet orders in via digitale koppelingen. De orders komen dan bijna automatisch in de systemen van Assink & Schipholt. De werkvoorbereiding doet een controle, voert levertijden en aantallen in en met druk op de knop gaat de order de productie in. “We proberen daar steeds verder in te gaan, zeker bij repeterend werk, dat goed is voor de onderstroom in het bedrijf; het verhoogt de snelheid en de efficiency”, zegt Fokkink, die de digitalisering en automatisering nog wel een stap verder ziet gaan als AI wordt toegevoegd.

Persoonlijk contact

Digitalisering zorgt voor transparantie en snelheid bij orderintake en ordermanagement, maar de communicatie wil er nog wel eens bij in schieten. Dat laat Fokkink echter niet gebeuren. “Onze klanten zijn enthousiast over hoe we werken en wat we doen. Het draait om vertrouwen en een goede communicatie, daarmee kun je ver komen. Mensen willen ontzorgd worden en niet voor verrassingen komen te staan. Juist daarom is en blijft persoonlijk contact zo belangrijk. Als je ziet aankomen dat je de afgesproken honderd stuks niet op tijd kunt leveren, dan moet je gewoon bellen. Al je dan vertelt dat je de eerste twintig stuks wel snel kunt leveren, dan is het vaak al opgelost. De klant moet het gevoel hebben dat hij serieus wordt genomen. Daar gaat het om.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Plaatbewerking

Assink & Schipholt breidt machinepark uit met buislaser

26-02 Van oudsher is Assink & Schipholt vooral goed in dun RVS plaatwerk. Uitdagend precisie…

Plaatbewerking

Er staat een gemotiveerd team in het nieuwe bedrijfspand van Assink & Schipholt

26-09 In de Twentse metaalindustrie is Assink & Schipholt een bekende naam. Het bedrijf vierde…

Plaatbewerking

Assink & Schipholt start nieuwbouw

29-11 Assink & Schipholt is producent van plaat- en constructiewerk. Of het nu gaat om…

Plaatbewerking

Assink & Schipholt wil uitblinken in samenwerking en oplossingen bieden

24-06 Assink & Schipholt beheert een erfenis om trots op te zijn. De gespecialiseerde producent…

Featured

Assink & Schipholt is hoog niveau gewend

13-03 Assink & Schipholt in Hengelo (O) is als gespecialiseerd producent van plaatwerk voor met…

Featured

Metaalbedrijf Baas en Assink & Schipholt gaan elkaar sterker maken

30-08 Kansen pakken en een nieuwe uitdaging aangaan. Met dat oogmerk heeft Leonard Baas, directeur-eigenaar…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs