Plaatbewerkers na bezoek aan VS: ‘Big data & analytics is het nieuwe goud’

0
842

“Big data & analytics is het nieuwe goud.” Dat is de conclusie van directeur Corné van Opdorp van de BOZ Group na de studiereis van NEVAT GPI (Groep Plaatverwerkende Industrie) naar de Verenigde Staten. De negentien deelnemers aan de trip bezochten begin oktober toonaangevende bedrijven als Cisco, Google en Kawasaki in Silicon Valley.

Ook Ronnie van den Hurk, directeur van De Cromvoirtse, was onder de indruk van wat hij allemaal zag: “Het bezoek aan de USA heeft ons een stuk in de toekomst laten kijken wat betreft de toepassing van big data in de industrie. Kansen voor verdere productieoptimalisering worden hierdoor maximaal gecreëerd. Het gaat zelfs verder dan dat. Er zullen nieuwe businessmodellen gaan ontstaan rond verkoop en financiering van machines.”

Vijf miljardenconcerns
De leden van NEVAT GPI ontmoetten vijf miljardenconcerns. In het eerste gedeelte van de reis werden San Francisco en Silicon Valley bezocht en werd gesproken met Cisco over hun visie op thema’s als factory of the future, connected manufacturing, internet of things (IOT), internet of everything (IOE) en cyber security. Kawasaki liet de vooruitgang zien die wordt gemaakt met de ‘Cobots’ en bij X (voorheen GoogleX, Google’s ontwikkelingsinstelling van onder andere de zelfrijdende auto) werd gesproken over ‘the next step in robotics/AGV’s (Automated Guided Vehicles)’: de mogelijke vervanger van logistieke/magazijnsystemen als de vorkheftruck.  Daarnaast kreeg het Nederlandse gezelschap een workshop van Demandbase (B2B sales/marketing), werd een bezoek gebracht aan de beroemde Stanford University en gaf het Nederlands consulaat een bondige presentatie over de kansen in de Verenigde Staten.

Vergelijkbare uitdagingen
Na de tussenvlucht naar Chicago demonstreerde machinefabrikant Amada (Schaumburg) een aantal plaatwerkinnovaties. Tevens werd gesproken met de Amerikaanse brancheorganisatie FMA. Die gaf aan dat de uitdagingen in de plaatwerkbranche in de VS vergelijkbaar zijn met die in Nederland, maar dat Nederlandse bedrijven op het gebied van industrie 4.0 verder gevorderd zijn. Het bezoek aan Chicago werd afgesloten met bezoeken aan Harper College (Opleidingsinstituut) en Middleby Corporation, een bedrijf dat ovens bouwt voor  diverse wereldwijde pizzaketens.

Op de juiste weg
Branchemanager Edwin Dekker blikt terug op een interessante reis: “Het was toch wel indrukwekkend om te zien dat een wereldspeler als Google tijdens onze ontmoeting interesse toonde om met ons te praten over de uitdagingen in manufacturing. En het was ook mooi om te zien dat we toegevoegde waarde hebben kunnen leveren. Als je een ‘moonshot’ kunt bedenken ben je daar gewoon in business.”

Hermen Bos, directeur van WBM staalservice, sprak van een leerzame trip, die hem energie geeft. “Deze reis bevestigt mij dat we op de juiste weg zijn en heeft ons een stap verder mee genomen met Industrie 4.0/ Smart Industry. Mijn beeld van waar we met ons bedrijf naar toe gaan is verder aangescherpt. De connectiviteit van machines met systemen, het datamanagement en de cyber security was verhelderend.”

Rob Beltman, commercieel directeur van Koridon Industriële plaatbewerking constateert dat voor wat betreft Industrie 4.0 nog een flinke stap te zetten is met betrekking tot het afstemmen van de communicatie tussen opdrachtgever(s) en de (gehele) toeleverketen. “De relaties dienen nog verder te intensiveren en te professionaliseren.”

Bij Erik Maas van Bumet Nederland hebben met name de vergaande ontwikkelingen op het gebied van Iot, connectiviteit en het toepassen van Big Data zijn interesse gewekt. “In een aangepaste vorm zullen deze in de toekomst zeker steeds meer worden toegepast binnen Bumet. Daarnaast zal vergaande automatisering op het gebied van robotica een steeds grotere rol gaan spelen.”