thyssenkrupp vertrouwt op alfred

0
102

Bij thyssenkrupp Materials Services wordt sinds begin dit jaar kunstmatige intelligentie (KI) in de processen toegepast. ‘alfred’ ondersteunt zijn collega’s het globale logistieke netwerk met 271 magazijnen en meer dan 150.000 producten en services dynamisch te beheren.

Alle informatie komt bij alfred samen. Zo zal hij allereerst bijdragen aan het optimaliseren van transportroutes, waardoor er per jaar duizenden tonnen minder materiaal vervoerd zullen worden. Bovendien gaat alfred ervoor zorgen dat materialen binnenkort sneller op de juiste standplaatsen beschikbaar zijn. Op wat langere termijn zal thyssenkrupp Material Services dankzij alfred in staat zijn verschillende processen in de toeleverketen flexibeler vorm te geven, om zo bijvoorbeeld beter rekening te houden met specifieke eisen van klanten ten aanzien van leveringssnelheid, prijsvorming en materiaalkwaliteit.

Behoefte van klanten
Klaus Keysberg, bestuursvoorzitter van thyssenkrupp Materials Services, weet zeker dat alfred een mijlpaal is in de digitale transformatie van de onderneming: “KI wordt een doorslaggevende factor in het concurrentievermogen van de materialenhandel. Met alfred zetten we echt een stap om processen efficiënter te maken en de waardecreatie in de keten te versterken. Tegelijkertijd krijgen we beter inzicht in de behoeften van onze klanten waarop we ons aanbod kunnen afstemmen. Op langere termijn zal het ons ook nieuwe businesskansen geven.”

Een van de magazijnen van thyssenkrupp Materials Services. De 271 magazijnen over de hele wereld verwerken jaarlijks ongeveer 14 miljoen orderposities.

Aanbevelingen
Met KI kunnen de ongeveer 14 miljoen orderposities die Material Services jaarlijks ontvangt efficiënter worden verwerkt en geanalyseerd. Allereerst brengen de materiaalexperts daarbij ook verschillende bedrijfsdata samen op één platform. Met zelflerende algoritmen, gebaseerd op Microsoft Azure Machine Learning, analyseert alfred alle relevante informatie, geneert belangrijke inzichten en doet dan aanbevelingen aan de medewerkers, zoals: welke materialen moeten toegewezen worden aan welk branches? Waar worden de materialen verwerkt? Wat zou de meest intelligente transportroute zijn om klanten op de best mogelijke manier van materiaal te voorzien? Welke behoeften heeft elke locatie? “De bedoeling is duidelijk. Met alfred verbeteren we onze eigen processen zodat we onze klanten op de hele wereld efficiënter kunnen bedienen”, zegt Axel Berger, hoofd Digital Transformation Office. Op zijn afdeling komen alle strengen van de digitalisering samen. Hier werken geïntegreerde teams van IT-experts, ingenieurs en business coördinatoren aan tal van digitaliseringprojecten, waaronder alfred.

Virtueel materialenmagazijn
thyssenkrupp Materials Services zet volledig in op digitale transformatie. Op het gebied van inkoop is er een cloud platform ontwikkeld om de samenwerking met de leveranciers te vereenvoudigen. Het zelfontwikkelde IIoT platform toii biedt mogelijkheden om het interne machinepark digitaal aan elkaar te knopen. toii maakt het mogelijk de processen van magazijnbeheer en logistiek flexibel op elkaar af te stemmen en te optimaliseren. “En in de verkoop geven we onze klanten in het grootste virtuele materialenmagazijn ter wereld toegang tot 150.000 producten en services op 271 plaatsen”, aldus Keysberg.