Zorgen CNV Vakmensen om uitzendkrachten en chauffeurs

Chauffeurs worden behandeld als paria’s die het coronavirus komen verspreiden en uitzendkrachten krijgen opeens slechtere contracten voorgeschoteld of worden zonder inkomen naar huis gestuurd. Dat constateert CNV Vakmensen.

Uitzendkrachten lopen op dit moment grote risico’s om hun werk en inkomen kwijt te raken, waarschuwt Marten Jukema, onderhandelaar van CNV Vakmensen voor de uitzendbranche. “Veel werk is weggevallen. We krijgen nu verontrustende signalen van uitzendkrachten, die opeens slechtere contracten krijgen voorgeschoteld of zonder inkomen naar huis worden gestuurd. We doen een dringende oproep aan alle uitzendbureaus om op een nette manier met hun uitzendkrachten om te gaan en bestaande contracten te respecteren. Help hen zo goed mogelijk door deze crisis heen.”

Volgens Jukema dreigen tienduizenden uitzendkrachten tussen wal en schip te vallen. “Het gaat hier om een groep kwetsbare mensen, die nu opeens massaal zonder werk zitten en vaak weinig financiële reserves hebben. We moeten met elkaar voorkomen dat zij zonder inkomen thuis komen te zitten. Er is een vangnet voor werknemers, er is geld voor zzp’ers, laat er dan ook perspectief zijn voor al die uitzendkrachten.”

De bond doet een dringend beroep op alle uitzendbureaus om snel duidelijkheid te verschaffen en uitzendkrachten gerust te stellen. “Het noodpakket van het kabinet is er óók voor de uitzendbranche”, onderstreept Jukema. “Uitzendbureaus kunnen een tegemoetkoming krijgen voor de uitzendkrachten die bij hen in dienst zijn. En zelfs voor uitzendkrachten met een uitzendbeding biedt het noodpakket perspectief. Als er voorlopig geen werk is bij de inlener, kan het uitzendbureau hen een tijdelijk contract aanbieden. Daar stelt de overheid geld voor beschikbaar.”

Chauffeurs

Uit een peiling die CNV Vakmensen afgelopen dagen hield onder vrachtwagenchauffeurs blijkt veel ergernis over de manier waarop zij hun werk moeten doen. Hun goederen mogen ze laden en lossen, maar op een warm welkom hoeven de vrachtwagenchauffeurs niet te rekenen. “Ze worden op veel plekken behandeld als paria’s, alsof ze zelf het virus komen verspreiden”, concludeert CNV-bestuurder Tjitze van Rijssel. In totaal 131 chauffeurs deden mee aan de peiling en deelden hun ervaringen. Meer dan de helft maakt zich grote tot zeer grote zorgen dat ze tijdens het werk het coronavirus oplopen. In veel gevallen lukt het hen ook niet om voldoende afstand van anderen te houden, vooral in de wachtruimtes bij het aanmelden van de vracht. Verreweg de meeste chauffeurs (84%) geven aan dat ze allerlei maatregelen nemen om zichzelf te beschermen (handgel, een eigen watertankje en zeep, desinfecterende doekjes, geen handen geven).
In de peiling geven 117 chauffeurs aan dat ze – sinds het coronavirus – anders worden behandeld. “Veel bedrijven waar chauffeurs komen, hanteren zeer strikte maatregelen om hun eigen medewerkers te beschermen”, zegt Van Rijssel. “Het gevolg is dat de arbeidsomstandigheden en de behandeling van chauffeurs die komen laden of lossen slechter is dan voorheen. Ze staan dicht op elkaar gepakt in kleine wachtruimtes en mogen het pand niet in. Op veel plekken hangen papieren dat de toegang is geweigerd, ook voor een toiletbezoek. Dus kunnen de chauffeurs nergens terecht of zijn ze aangewezen op een niet al te frisse Dixie, zonder stromend water of handgel. We kregen ook reacties van vrouwelijke chauffeurs, die op meerdere plekken geen gebruik konden maken van het toilet. Een van hen ging uit voorzorg maar minder drinken.”

Goed of slecht geregeld

CNV Vakmensen vroeg de chauffeurs naar bedrijven die het goed en slecht geregeld hebben. “Een pluspuntje voor het bedrijf RedStar in De Lier, daar krijgen chauffeurs zelfs een klein lunchpakket mee”, merkt iemand op. Van Rijssel: “Dit soort verhalen horen we gelukkig ook, de chauffeurs noemen veel bedrijven die het goed voor elkaar hebben.”
Samen met de werkgevers lanceren de vakbonden deze week een campagne, om aandacht te vragen voor de situatie van vrachtwagenchauffeurs. “We willen graag dat bedrijven en vooral ook de mensen die daar werken normaal blijven doen tegen de chauffeurs.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Personeel en Opleiding

Metaalwerknemers voeren druk op met derde stakingsronde

12-01 Hiermee komt een einde aan de ‘kerstvakantie pauze’ in de acties. De 320.000 werknemers…

Bedrijf en Economie

Limburgse stakers doneren aan voedselbank

17-12 “We konden 20 kratten vullen met allerlei producten: rijst, pasta, potten en blikken, chocola,…

Bedrijf en Economie

Binnenkort stakingen in kleinmetaal

01-11 Na een extra onderhandelingsronde op 14 oktober braken de bonden het overleg af en…

Bedrijf en Economie

‘Kennelijk heeft sector behoefte aan staking’

14-10 Zojuist boorden ze het cao-onderhandelingstraject de prut in. Een goede afspraak over reële arbeidsvoorwaarden…

Bedrijf en Economie

Landelijke cao-staking in metalektro

30-06 Sinds januari worden er in de sector door het hele land estafettestakingen gehouden, telkens…

Personeel en Opleiding

Acties voor nieuwe metalektro-cao gaan door

28-04 In Friesland wordt gestaakt bij onder meer Stertil in Kootstertille, Trivium in Leeuwarden en…

Personeel en Opleiding

Covebo bouwt testcentrum om skills uitzendkrachten te verbeteren

31-08 Uitzendgroep Covebo bouwt in Nijkerk en Eindhoven een test- en trainingscentrum om skills van…

Bedrijf en Economie

Oproep aan metaalbedrijven: doneer beschermingsmiddelen

23-03 Madeleine Pierik van Warnier Precisiemetaal uit Joure roept alle metaalbedrijven op om beschermingsmiddelen als…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV