Zware heftrucks Linde met hefvermogens van 10 tot 18 ton

0
878

De nieuwe zware dieselvorkheftrucks HT100Ds tot HT180Ds van Linde met een hydrodynamische aandrijving zijn de tweede serie in het hefbereik tussen de 10 en 18 ton dat Linde Material Handling (Linde) aanbiedt als alternatief voor de hydrostatisch aangedreven truck.

Dankzij de nieuwe voertuigvormgeving heeft de bestuurder altijd goed zicht op de last en rondom de truck. Dit schept ideale omstandigheden voor veilig en snel werken. Daarnaast is het onderhoudsinterval verhoogd tot 750 bedrijfsuren door de nieuwe MTU-dieselmotor. Dit betekent dat de compacte Linde trucks inspelen op de toenemende vraag van logistieke havenbedrijven en industriële bedrijven naar zo kort mogelijke stilstandtijden.

De nieuwe zware heftrucks zijn geschikt voor zowel binnen- als buitentoepassingen en kunnen worden ingezet voor uiteenlopende transporttaken waarbij zware lasten snel en veilig moeten worden verplaatst. Linde heeft een modulair basisconcept ontwikkeld, zodat klanten de voertuigen kunnen configureren op basis van hun specifieke toepassingen. De krachtpatsers hebben een hefvermogen van 10, 12, 14, 15, 16 of 18 ton en zijn verkrijgbaar met een motorvermogen van 129, 150 of zelfs 170 kW. Bovendien kunnen bijna alle modellen worden geleverd met een lastzwaartepunt van 600 of 1200 millimeter. Tot de mogelijkheden behoort ook een brede selectie aan vorkverstellers die flexibel kunnen worden aangepast aan de specifieke transporttaak en het type last. Voor laden en lossen op moeilijke ondergrond is bijvoorbeeld een vorkenversteller met hoogteregulering van +/- 5 graden beschikbaar. Verder kunnen gebruikers kiezen tussen hook on-, pin type of met bouten bevestigde vorken.

Onderhoudsvriendelijk ontwerp
De zware heftrucks worden gekenmerkt door een compact ontwerp, ondanks hun hefvermogens. Het nabehandelingsysteem voor uitlaatgassen, inclusief uitlaat, luchtinlaat en gecombineerde koeler, is geïntegreerd in het dynamische chassis, waardoor de bestuurder goed zicht heeft op de achterliggende ruimte tijdens het achteruit rijden. Bovendien bieden het grote achterraam, de bijna centrale stoelpositie en de intuïtieve indeling van de in de armsteun geïntegreerde bedieningshendels, allemaal een hoge mate van manoeuvreerveiligheid voor de bestuurder. Bij het heffen van zware lasten heeft de bestuurder vrij zicht op de vorken en de last mede door het panoramadak van gehard glas. De kantelcabine zorgt in combinatie met de in het chassis geïntegreerde gecombineerde koeler voor groot onderhoudsgemak. Terwijl de cabine elektro-hydraulisch naar voren kan worden gekanteld, kan de gecombineerde radiator naar de achterzijde worden geopend. Het voordeel hiervan is dat de voorover gekantelde cabine geen ruimte opzij inneemt, waardoor servicemonteurs de onderdelen in het motorcompartiment van beide kanten kunnen benaderen. Het compacte voertuigontwerp wordt aangevuld met robuuste onderdelen voor de mast, assen, het hydraulische systeem en de transmissie. De MTU-motor met geïntegreerd nabehandelingsysteem voor uitlaatgassen, dat gebruikmaakt van AdBlue of Diesel Exhaust Fluid (DEF), voldoet aan de huidige emissienormen van de EU, Stage IV, en EPA Tier 4F, en is stil, betrouwbaar en zuinig in brandstofverbruik. Onderhoud is pas vereist na 750 bedrijfsuren.