Brancheorganisatie FPT-VIMAG en MetaalNieuws hebben elkaar nodig

FPT-VIMAG en MetaalNieuws hebben één belangrijke taak met elkaar gemeen: ervoor zorgen dat de industrie in Nederland blijft. Dat zeggen voorzitter André Gaalman en vice-voorzitter Menko Eisma van FPT-VIMAG in een interview ter gelegenheid van het jubileum van MetaalNieuws. En hoe doen we dat? “Door ervoor te zorgen dat we aanwas krijgen van jongeren in de industrie. Eén van de taken van MetaalNieuws is de nieuwe generatie klaar te maken om voor de techniek te kiezen. Samen met ons.”

André Gaalman en Menko Eisma zien MetaalNieuws als een verlengstuk voor hun leden. “Jullie zijn voor ons een podium waarop wij onze producten aan een breed publiek kunnen presenteren. Wij hebben jullie nodig en jullie hebben ons nodig.”

MetaalNieuws onderhoudt al vanaf het begin, 20 jaar geleden, nauwe contacten met de Federatie Productie Technologie (FPT-VIMAG) en haar leden. Logisch, want het is de brancheorganisatie van fabrikanten en importeurs van machines, gereedschappen en diensten voor de metaalindustrie, en leveranciers van automatiserings- en besturingssystemen voor de maakindustrie. André Gaalman en Menko Eisma zien MetaalNieuws als een verlengstuk voor hun leden. “Jullie zijn voor ons een podium waarop wij onze producten aan een breed publiek kunnen presenteren. Wij hebben jullie nodig en jullie hebben ons nodig.”

Internet voornaamste informatiebron

En dat zal volgens hen zo blijven, ook al is er in de relatie tussen de vakbladen en de machineleveranciers door de digitalisering wel aan het veranderen. De digitalisering is de afgelopen 5 jaar heel hard gegaan en zal volgens Gaalman de komende jaren nog veel sneller gaan. Hierdoor veranderen de inkopers in de maakindustrie. Die gingen vroeger naar een beurs, lazen de vakbladen en als ze wilden investeren, nodigden ze de buitendienstmensen van de machineleverancier uit.

Maar nu is het internet hun voornaamste informatiebron. Daar maken inkopers al hun selectie. Digitaal is gemakkelijk zoveel goede informatie te vinden, dat ze al heel goed weten wat ze willen hebben voordat ze de machineleveranciers uitnodigen. Die hebben in hun acquisitie dan ook de digitale stap gemaakt. Gaalman; “Traditionele marketinginstrumenten zoals de deelname aan een beurs of een advertentie in een blad ondersteunen nu hun digitale strategie. Die staat centraal. Via de digitale strategie, die 24 uur per dag, het hele jaar door aan staat, krijgen ze nieuwe projecten of aanvragen binnen.”

Dat betekent een andere rol voor de vakbladen. Gaalman: “Bij de vakmedia zal het digitale stuk ook gaan overheersen ten opzichte van het blad. Eerst werd vaak gezegd, internet is voor het snelle nieuws, het blad voor de verdieping. Maar vooral jonge mensen lezen geen bladen meer en doen alles vanaf hun telefoon. Daarom denk ik dat de digitalisering de komende jaren heel hard zal gaan en daar is MetaalNieuws goed mee bezig. Bijvoorbeeld met de nieuwsbrieven. Ik denk dat daar nog meer invulling aan kan worden gegeven. Het voordeel van internet is dat als je iets leest dat interessant is, en je er meer over wilt weten, je via linkjes naar een bedrijf of een verdiepend artikel kunt. Via Google kun je ook altijd direct verder.”

Onafhankelijkheid en objectiviteit

Maar blijft er wel een verdienmodel voor de bladen, als machineleveranciers met digitale middelen hun klanten rechtstreeks van alle informatie kunnen voorzien? Hebben ze de vakbladen dan nog wel nodig? Eisma meent van wel: “We kunnen zelf heel veel informatie geven, maar dat is toch WC-Eend die zegt je WC-Eend moet kopen. Bij vakbladen zit daar een onafhankelijk sausje overheen. Dat heeft een hogere waardering. Met name de ervaringscontent wordt goed gelezen. Als ik mijn klanten spreek, dan blijkt vaak dat ze de klantenervaringen die jullie opschrijven allemaal goed hebben gelezen. Er is veel behoefte aan onafhankelijkheid en objectiviteit.

Dat is het verlengstuk dat MetaalNieuws heeft voor onze vereniging en onze leden. We hebben vakbladen nodig om kennis over te dragen en om de markt op een objectieve manier goed te informeren over wat er mogelijk met onze techniek. Er is ruimte genoeg voor bladen, ook in de toekomst.”
Eisma denkt wel dat de vakbladen meer richting de evenementen gaan verschuiven. “Jullie hebben straks zo veel data. Met al die duizenden volgers op LinkedIn bijvoorbeeld, creëert MetaalNieuws ook data. Uiteindelijk weet je precies wie waar interesse in heeft. Jullie kunnen veel mensen op de been brengen en daarmee creëer je toegevoegde waarde. Je netwerk mobiliseren is geld waard.”

Industrie behouden

FPT-VIMAG is zelf ook aan het veranderen. In het verleden was de organisatie vooral bezig met de TechniShow, tegenwoordig zet ze zich steeds meer neer als een belangenvereniging voor de leden, die bijvoorbeeld actief is betrokken bij de Smart Industry agenda en bij het onderwijs. Dat gebeurt allemaal in het licht van die ene belangrijke taak: het behouden van de industrie in Nederland. Eisma: “Nederland voert op zich geen geweldig beleid om nieuwe technieken te introduceren.

Daar maken wij ons als belangenvereniging wel zorgen om. We moeten ervoor zorgen dat de Nederlandse overheid een gunstig klimaat creëert om nieuwe technologieën zoals 3D-printen te introduceren in de markt. Daar willen we als belangenvereniging een rol van betekenis in spelen. Nederland moet iets als een industriepolitiek voeren om ervoor te zorgen dat dit soort technologieën snel worden opgenomen door Nederlandse maakindustrie.”

Peloton moet mee

Daarom is FPT-VIMAG nu betrokken bij de Smart Industry agenda. Bij de Fieldlabs die jaren geleden al zijn opgezet, is vooral de top van het bedrijfsleven betrokken. Nu is het tijd voor de volgende fase: het grote peloton moet ook mee in de ontwikkeling naar smart manufacturing. Eisma: “Onze leden hebben zicht op de technologie van morgen en zij komen daarmee bij heel veel bedrijven. Wij hebben contact met het peloton en kunnen een heel goede ambassadeursrol vertolken voor de Smart Industry agenda om de versnelling in het peloton te laten plaats vinden.”

Ook daar vinden FPT-VIMAG en MetaalNieuws elkaar. “Vakbladen hebben een belangrijke functie om bedrijven te informeren over nieuwe technologie”, zegt Gaalman. “Neem het 3D printen. De ontwikkeling daarvan gaat in Nederland misschien nog niet zo hard, maar in het buitenland wel. Grote OEM’ers investeren heel veel in 3D printen om efficiënter en duurzamer te kunnen produceren. Wij lopen achter omdat we hier beduidend minder OEM’ers hebben. Maar op den duur zullen die nieuwe productietechnieken ook van de Nederlandse toeleveranciers worden gevraagd.”

Tekort aan vakmensen

Digitalisering en automatisering leveren efficiencywinst, kwaliteitswinst en meer productiviteit op, waarmee de Nederlandse maakindustrie haar concurrentiepositie in de wereld kan behouden en versterken. Daarnaast zal meer digitaal en geautomatiseerd produceren ook een deel van de oplossing zijn om het steeds nijpender tekort aan vakmensen op te vangen. “Ik denk dat jullie daar de komende jaren heel veel over gaan schrijven”, zegt Gaalman. “We krijgen een gigantisch tekort, en de mensen die we zoeken gaan we niet uit het buitenland kunnen halen.”
We zullen die mensen volgens Gaalman en Eisma zelf moeten gaan opleiden.

Zij zien hierbij een belangrijke rol weggelegd voor de machineleveranciers. “Wij zijn al grote opleiders. We leren immers de medewerkers van onze klanten hoe ze met hun nieuwe investeringen moeten werken.” Deze kennis van de machineleveranciers zou ook ingezet moeten worden in het onderwijs. Eisma: “Door automatisering en digitalisering hebben we andere vakmensen nodig. Hun banen worden hoogwaardiger. Het wordt veel meer control dan knoppen drukken. Je hebt kans dat je straks een hbo-er achter de machine hebt staan. Samen moeten we daarin stappen maken, want ook het onderwijs moet daar de mindset op hebben.”

Jongeren interesseren

Maar voor je jonge mensen kunt opleiden, moet je eerst hun interesse wekken voor techniek. “Probeer ook te schrijven voor de jongeren”, is dan ook de oproep van de FPT-VIMAG bestuurders aan MetaalNieuws. “Jullie kunnen techniek ook sexyer maken. Ga naar een ROC, maak daar eens een verhaal over techniek, probeer daar beleving in te krijgen. Voor het behoud van de industrie in Nederland is het nodig dat we aanwas krijgen van jongeren in de industrie. Dat gaan we niet krijgen op de manier zoals we het nu doen, met een foto van een machine en de leverancier en de klant ernaast.

We moeten andere manieren vinden om jongeren te trekken. Daar zouden jullie eens over na moeten denken. Net als voor ons is het een van jullie taken om de nieuwe generatie klaar te maken om voor de techniek te kiezen. Dat is goed voor iedereen. Want in de industrie zitten de banen van de toekomst.”


Dit is een bijdrage uit het 
JubileumMagazine 20 jaar MetaalNieuws

 

 

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Automatisering

Zuid-Holland werkt aan digitaal veilige keten

23-04 Doel van het cyberweerbaarheidscentrum is om ondernemingen binnen deze sector te ondersteunen bij het…

Toeleveren

ZIE draait om nieuwe technologie voor de maakindustrie

01-04 Hi Delta, netwerkorganisatie voor de technologische industrie in Zuid-Holland, en Mikrocentrum, platformorganisatie voor de…

Bedrijf en Economie

TechniShow is nog steeds springlevend

25-03 De twijfel vooraf werd natuurlijk ingegeven door Covid en de zomereditie van de TechniShow…

Bedrijf en Economie

METAVAK 2024: Dé ontmoetingsplaats voor de metaalbewerkende maakindustrie

25-03 METAVAK 2024 belooft een inspirerende editie te worden met een focus op innovatie, educatie…

TechnishowNieuws

Bruisende TechniShow goed voor bijna 30.000 bezoekers

20-03 Ricardo Vivas, beursmanager, blikt terug op een succesvolle beursweek: “Het bruiste op de beursvloer.…

Toeleveren

JOOP kan concurrentie vanuit de hele wereld aan

04-03 Nog steeds bedient JOOP met alle plezier klanten die alleen productiecapaciteit nodig hebben voor…

Plaatbewerking

‘Ketenintegratie is afspraken nakomen maar ook plezier maken’

27-02 Dat citaat is afkomstig van Jorg Blankers, operationeel directeur van Dumaco Oss. Evenals zijn…

Materialen

Steun voor MKB in materiaaltechnologie

30-01 Het doel is om zo’n 120 MKB-ondernemingen de nodige competenties te geven om de…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV