Brancheorganisatie FPT-VIMAG en MetaalNieuws hebben elkaar nodig

FPT-VIMAG en MetaalNieuws hebben één belangrijke taak met elkaar gemeen: ervoor zorgen dat de industrie in Nederland blijft. Dat zeggen voorzitter André Gaalman en vice-voorzitter Menko Eisma van FPT-VIMAG in een interview ter gelegenheid van het jubileum van MetaalNieuws. En hoe doen we dat? “Door ervoor te zorgen dat we aanwas krijgen van jongeren in de industrie. Eén van de taken van MetaalNieuws is de nieuwe generatie klaar te maken om voor de techniek te kiezen. Samen met ons.”

André Gaalman en Menko Eisma zien MetaalNieuws als een verlengstuk voor hun leden. “Jullie zijn voor ons een podium waarop wij onze producten aan een breed publiek kunnen presenteren. Wij hebben jullie nodig en jullie hebben ons nodig.”

MetaalNieuws onderhoudt al vanaf het begin, 20 jaar geleden, nauwe contacten met de Federatie Productie Technologie (FPT-VIMAG) en haar leden. Logisch, want het is de brancheorganisatie van fabrikanten en importeurs van machines, gereedschappen en diensten voor de metaalindustrie, en leveranciers van automatiserings- en besturingssystemen voor de maakindustrie. André Gaalman en Menko Eisma zien MetaalNieuws als een verlengstuk voor hun leden. “Jullie zijn voor ons een podium waarop wij onze producten aan een breed publiek kunnen presenteren. Wij hebben jullie nodig en jullie hebben ons nodig.”

Internet voornaamste informatiebron

En dat zal volgens hen zo blijven, ook al is er in de relatie tussen de vakbladen en de machineleveranciers door de digitalisering wel aan het veranderen. De digitalisering is de afgelopen 5 jaar heel hard gegaan en zal volgens Gaalman de komende jaren nog veel sneller gaan. Hierdoor veranderen de inkopers in de maakindustrie. Die gingen vroeger naar een beurs, lazen de vakbladen en als ze wilden investeren, nodigden ze de buitendienstmensen van de machineleverancier uit.

Maar nu is het internet hun voornaamste informatiebron. Daar maken inkopers al hun selectie. Digitaal is gemakkelijk zoveel goede informatie te vinden, dat ze al heel goed weten wat ze willen hebben voordat ze de machineleveranciers uitnodigen. Die hebben in hun acquisitie dan ook de digitale stap gemaakt. Gaalman; “Traditionele marketinginstrumenten zoals de deelname aan een beurs of een advertentie in een blad ondersteunen nu hun digitale strategie. Die staat centraal. Via de digitale strategie, die 24 uur per dag, het hele jaar door aan staat, krijgen ze nieuwe projecten of aanvragen binnen.”

Dat betekent een andere rol voor de vakbladen. Gaalman: “Bij de vakmedia zal het digitale stuk ook gaan overheersen ten opzichte van het blad. Eerst werd vaak gezegd, internet is voor het snelle nieuws, het blad voor de verdieping. Maar vooral jonge mensen lezen geen bladen meer en doen alles vanaf hun telefoon. Daarom denk ik dat de digitalisering de komende jaren heel hard zal gaan en daar is MetaalNieuws goed mee bezig. Bijvoorbeeld met de nieuwsbrieven. Ik denk dat daar nog meer invulling aan kan worden gegeven. Het voordeel van internet is dat als je iets leest dat interessant is, en je er meer over wilt weten, je via linkjes naar een bedrijf of een verdiepend artikel kunt. Via Google kun je ook altijd direct verder.”

Onafhankelijkheid en objectiviteit

Maar blijft er wel een verdienmodel voor de bladen, als machineleveranciers met digitale middelen hun klanten rechtstreeks van alle informatie kunnen voorzien? Hebben ze de vakbladen dan nog wel nodig? Eisma meent van wel: “We kunnen zelf heel veel informatie geven, maar dat is toch WC-Eend die zegt je WC-Eend moet kopen. Bij vakbladen zit daar een onafhankelijk sausje overheen. Dat heeft een hogere waardering. Met name de ervaringscontent wordt goed gelezen. Als ik mijn klanten spreek, dan blijkt vaak dat ze de klantenervaringen die jullie opschrijven allemaal goed hebben gelezen. Er is veel behoefte aan onafhankelijkheid en objectiviteit.

Dat is het verlengstuk dat MetaalNieuws heeft voor onze vereniging en onze leden. We hebben vakbladen nodig om kennis over te dragen en om de markt op een objectieve manier goed te informeren over wat er mogelijk met onze techniek. Er is ruimte genoeg voor bladen, ook in de toekomst.”
Eisma denkt wel dat de vakbladen meer richting de evenementen gaan verschuiven. “Jullie hebben straks zo veel data. Met al die duizenden volgers op LinkedIn bijvoorbeeld, creëert MetaalNieuws ook data. Uiteindelijk weet je precies wie waar interesse in heeft. Jullie kunnen veel mensen op de been brengen en daarmee creëer je toegevoegde waarde. Je netwerk mobiliseren is geld waard.”

Industrie behouden

FPT-VIMAG is zelf ook aan het veranderen. In het verleden was de organisatie vooral bezig met de TechniShow, tegenwoordig zet ze zich steeds meer neer als een belangenvereniging voor de leden, die bijvoorbeeld actief is betrokken bij de Smart Industry agenda en bij het onderwijs. Dat gebeurt allemaal in het licht van die ene belangrijke taak: het behouden van de industrie in Nederland. Eisma: “Nederland voert op zich geen geweldig beleid om nieuwe technieken te introduceren.

Daar maken wij ons als belangenvereniging wel zorgen om. We moeten ervoor zorgen dat de Nederlandse overheid een gunstig klimaat creëert om nieuwe technologieën zoals 3D-printen te introduceren in de markt. Daar willen we als belangenvereniging een rol van betekenis in spelen. Nederland moet iets als een industriepolitiek voeren om ervoor te zorgen dat dit soort technologieën snel worden opgenomen door Nederlandse maakindustrie.”

Peloton moet mee

Daarom is FPT-VIMAG nu betrokken bij de Smart Industry agenda. Bij de Fieldlabs die jaren geleden al zijn opgezet, is vooral de top van het bedrijfsleven betrokken. Nu is het tijd voor de volgende fase: het grote peloton moet ook mee in de ontwikkeling naar smart manufacturing. Eisma: “Onze leden hebben zicht op de technologie van morgen en zij komen daarmee bij heel veel bedrijven. Wij hebben contact met het peloton en kunnen een heel goede ambassadeursrol vertolken voor de Smart Industry agenda om de versnelling in het peloton te laten plaats vinden.”

Ook daar vinden FPT-VIMAG en MetaalNieuws elkaar. “Vakbladen hebben een belangrijke functie om bedrijven te informeren over nieuwe technologie”, zegt Gaalman. “Neem het 3D printen. De ontwikkeling daarvan gaat in Nederland misschien nog niet zo hard, maar in het buitenland wel. Grote OEM’ers investeren heel veel in 3D printen om efficiënter en duurzamer te kunnen produceren. Wij lopen achter omdat we hier beduidend minder OEM’ers hebben. Maar op den duur zullen die nieuwe productietechnieken ook van de Nederlandse toeleveranciers worden gevraagd.”

Tekort aan vakmensen

Digitalisering en automatisering leveren efficiencywinst, kwaliteitswinst en meer productiviteit op, waarmee de Nederlandse maakindustrie haar concurrentiepositie in de wereld kan behouden en versterken. Daarnaast zal meer digitaal en geautomatiseerd produceren ook een deel van de oplossing zijn om het steeds nijpender tekort aan vakmensen op te vangen. “Ik denk dat jullie daar de komende jaren heel veel over gaan schrijven”, zegt Gaalman. “We krijgen een gigantisch tekort, en de mensen die we zoeken gaan we niet uit het buitenland kunnen halen.”
We zullen die mensen volgens Gaalman en Eisma zelf moeten gaan opleiden.

Zij zien hierbij een belangrijke rol weggelegd voor de machineleveranciers. “Wij zijn al grote opleiders. We leren immers de medewerkers van onze klanten hoe ze met hun nieuwe investeringen moeten werken.” Deze kennis van de machineleveranciers zou ook ingezet moeten worden in het onderwijs. Eisma: “Door automatisering en digitalisering hebben we andere vakmensen nodig. Hun banen worden hoogwaardiger. Het wordt veel meer control dan knoppen drukken. Je hebt kans dat je straks een hbo-er achter de machine hebt staan. Samen moeten we daarin stappen maken, want ook het onderwijs moet daar de mindset op hebben.”

Jongeren interesseren

Maar voor je jonge mensen kunt opleiden, moet je eerst hun interesse wekken voor techniek. “Probeer ook te schrijven voor de jongeren”, is dan ook de oproep van de FPT-VIMAG bestuurders aan MetaalNieuws. “Jullie kunnen techniek ook sexyer maken. Ga naar een ROC, maak daar eens een verhaal over techniek, probeer daar beleving in te krijgen. Voor het behoud van de industrie in Nederland is het nodig dat we aanwas krijgen van jongeren in de industrie. Dat gaan we niet krijgen op de manier zoals we het nu doen, met een foto van een machine en de leverancier en de klant ernaast.

We moeten andere manieren vinden om jongeren te trekken. Daar zouden jullie eens over na moeten denken. Net als voor ons is het een van jullie taken om de nieuwe generatie klaar te maken om voor de techniek te kiezen. Dat is goed voor iedereen. Want in de industrie zitten de banen van de toekomst.”


Dit is een bijdrage uit het 
JubileumMagazine 20 jaar MetaalNieuws

 

 

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

TechnishowNieuws

Vol gas richting TechniShow en ESEF Maakindustrie

08-08 Dat betekent onder meer dat onze nieuwsbrieven – die vanaf nu weer iedere dinsdag…

Bedrijf en Economie

Metaalunie begroet 15.000e lid

05-07 Pierre Hagenaars, directeur van het Brabantse bedrijf, nam de bijbehorende plaquette in ontvangst. Hij…

Verspanen

KIVI en Mikrocentrum starten samenwerking

04-07 Mikrocentrum ondersteunt de hightech- en maakindustrie met opleiden, ontmoeten en ondernemen. Dit sluit mooi…

Bedrijf en Economie

Kabinet steekt 30 miljoen euro extra in digitalisering maakindustrie

29-06 Hierin wordt regionaal samengewerkt aan het toepassen van innovatieve technologieën als kunstmatige intelligentie, robotica,…

Automatisering

Netwerk voor data uitwisseling SCSN in zee met KPN

27-06 Data wordt steeds crucialer in de bedrijfsvoering. De uitdaging daarbij is niet alleen het…

Automatisering

Nieuw directieteam CAD & Company

20-06 CAD & Company ondersteunt en begeleidt implementatieprocessen, innovatie- en digitaliseringstrajecten, biedt trainingen en deelt…

Automatisering

Unieke schakel tussen industrie en onderwijs

20-06 Hij vervolgt: “In 2007 hebben mijn vader en ik samen besloten het familiebedrijf op…

Verspanen

Nieuwe generatie brengt verse knowhow in familiebedrijf

16-06 Om een antwoord op die vragen te krijgen spraken we met Maurits en David…

Metaalnieuws inBeeld

20/04/2022

Komt u ook naar de MIX Noordoost 2022

09/05/2022

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

X