De digitale werkplaats begint bij de aanvraag

0
98

Om de werkplaats digitaal te maken, moet de informatie op de werkvloer ook digitaal worden aangeboden. Dit betekent dat werkbonnen, tekeningen, instructies en meer digitaal moeten worden aangeleverd. En daar zit de crux!

Meerdere beeldschermen in de fabriek betekent nog niet dat de fabriek digitaal is. Juist niet; als de schermen niet de juiste info geven, veroorzaakt dat verwarring en tijdverlies. Werknemers worden niet gestimuleerd in het voordeel en zullen het eerder nadelig vinden dan er gemak van hebben.

Heeft een digitale werkplaats dan wel voordeel?
Natuurlijk! Informatie is flexibeler en sneller aan te reiken en terug te koppelen naar de werkvloer. Het zoeken naar de juiste producten, verwerkte bewerkingen of juist gerede orders is vele malen makkelijker en inzichtelijker. Maar ook de volgende stap naar de integratie met de productiemachines hoort daarbij. De werkplaats is compleet inzichtelijk aan het worden. De eerste fabrieken met automatische transportmiddelen zijn al een feit. Als daar ook automatische robots bijkomen wordt de fabriek steeds slimmer, digitaler, sneller en daarmee goedkoper.

Wij hebben tenminste nog persoonlijk contact
Wanneer we bij de aanvraag niet de juiste middelen hebben, dan kost dat nog veel energie en tijd. Vaak wordt de vraag gesteld: ‘Moeten we hier wel in mee gaan?’ Met opmerkingen als: ‘Ik moet nog 5 jaar, ik zit die tijd wel uit’, ‘Onze klanten leveren de producten niet digitaal aan’, ‘Onze klanten vinden het fijn dat wij ze persoonlijk te woord staan’. Prima opmerkingen, die uiteraard voor iedereen hun waarde hebben, maar de markt verandert en de klant verandert mee. Vroeger vulden we ons ‘overschrijvingsformuliertje’ in en brachten dit naar de bank. Daar werd het overgetypt en digitaal gemaakt. De bankwereld heeft er voor gezorgd dat de info nu via telebankieren digitaal binnenkomt; 24 uur per dag, 7 dagen in de week, veilig en vertrouwd. Hetzelfde gebeurt in de consumentenmarkt, waar webshops steeds meer marktaandeel van de winkels in de stad afsnoepen. Is het in uw fabriek anders? Buiten dat uw klant verandert, verandert ook het proces bij uw collega. Hij wordt sneller en daardoor goedkoper. Blijft u wel voldoende aantrekkelijk?

CAM en CAD systemen worden steeds meer geïntegreerd in ERP systemen, waarbij verschillende integraties per pakket gemaakt worden.

Hoe krijg ik al deze informatie op de werkvloer bij de machines?
Daar zit de crux! Uw vertaalslag van de klant naar de digitale werkplaats begint bij de aanvraag. Wilt u net als de bank of de webwinkel uw klant een webshop aanbieden, dan zult u moeten zorgen dat uw aanvraag automatisch digitaal kan worden verwerkt. Bij enkelvoudige producten is de automatische aanvraag al verder ontwikkeld dan bij de samengestelde toeleverancier. Door de toevoeging van veel ‘persoonlijke’ kennis is dat vaak nog een stap te ver. Toch slagen al veel bedrijven erin om deze stap meer automatisch te maken. Bij enkelvoudige producten wordt veelal met step-files en dxf-files gewerkt. Steeds meer worden deze aangeleverd of door u als fabriek als extra dienst of service aangeboden. Een prima manier om de werkplaats digitaal te krijgen. Ook softwarebedrijven gaan steeds meer samenwerken om u te ondersteunen, CAM en CAD systemen worden steeds meer geïntegreerd in ERP systemen, waarbij verschillende integraties per pakket worden gemaakt. Softwarebedrijven gaan zich specialiseren om meer standaarden in de markt te krijgen, waardoor producten en diensten aantrekkelijker worden.

Wintheon CAM Voorcalculatie en Wintheon CAM Productie
Afgelopen jaar is Wintheon Management Services via Ridder Data Systems een onderdeel geworden van de Trivest Software Groep. In deze vorm is het Hengelose bedrijf zich meer gaan ontwikkelen op de toeleveringsmarkt voor plaatverwerkende industrie. Het dienstenpakket en het productaanbod zijn daarop aangepast. Al eerder was de Wintheon CAM Productie ontwikkeld met standaard integraties naar meerdere CAM-systemen zoals WiCam, LVD CAM en LVD Bend. Daar komt dit jaar een vergelijkbaar aantal producten bij van andere leveranciers, zoals Libellula en SafanDarley. Ook heeft Wintheon dit jaar de Wintheon CAM Voorcalculatie ontwikkeld met standaard integraties naar de vergelijkbare leveranciers, waar er meerdere integraties bij zullen komen. De Wintheon CAM Voorcalculatie is de standaard om per tekening, dxf of stepfile een calculatieregel aan te maken, waarbij de documenten automatisch in het ERP-systeem van Ridder iQ komen. De dxf- of stepfile bestanden worden aan de voorzijde geïntegreerd met verschillende CAM-systemen, waardoor de snij- en kanttijden automatisch in de calculatie geïntegreerd zijn. De tijden zijn nauwkeuriger, ook uw werkvolgorde, de digitale informatie voor de werkplaats is direct inzichtelijk. Bewerkingen per tekening zijn nauwkeurig en automatisch uitgewerkt. De voeding voor uw digitale werkplaats is compleet. Wanneer de producten in de werkplaats komen, kunnen ze eenvoudig worden doorgezet naar de verschillende productie-eenheden, zoals de lasersnijmachine en kantbanken. Deze worden per datum, tijd en materiaalsoort aangeboden, terwijl ook de werkelijke gesneden tijd en kanttijd worden weggeboekt in de nacalculatie. Niet alleen de producten zijn traceerbaar, ook de juiste digitale informatie is op de werkvloer aanwezig. Deze worden ook door de Ridder iQ planning digitaal op volgorde aangeboden. Doordat meerdere regels aangeboden worden, wordt ook de juiste nacalculatie en status geboekt. De werkplaats is digitaal inzichtelijk met afbeeldingen, werknemers hebben voordeel en de juiste informatie bij zich. Wanneer een machine-integratie niet mogelijk is, wordt de Wintheon Uren Management of Ridder iQ Shopfloor ingezet, waarmee de tekening en informatie op de verschillende schermen in de werkplaats aangeboden wordt. De werknemer kan eenvoudig tekeningen en informatie inzien.

Wanneer een machine-integratie niet mogelijk is, wordt de Wintheon Uren Management of Ridder iQ Shopfloor ingezet, waarmee de tekening en informatie op de verschillende schermen in de werkplaats aangeboden wordt.

Webshop of digitaal integreren bij uw klant of beide?
Dit jaar is de Trivest Software Group bezig met de Trivest Connect. Eenvoudig inkoopregels van uw klant integreren in uw ERP systeem als verkoopregels. Of uw inkoopregels integreren bij uw leverancier of automatisch prijsinformatie integreren. Trivest Connect gaat deze service aanreiken. Eerst worden alle klanten van de Trivest Software Group geïntegreerd met elkaar, later ook alle leveranciers. Trivest Connect wordt het digitale doorgeefluik van de Nederlandse maakindustrie. Vele uren invoer worden bespaard, meerdere fouten gereduceerd. In combinatie met de Wintheon CAM Calculatie wordt uw aanvraag digitaal opgepakt. Het is de aanvraag die uw werkplaats digitaal maakt!

Welke bedrijven zijn bezig met deze veranderingen?
Meerdere bedrijven maken gebruik van de producten en diensten van Wintheon Management Services en zijn continu bezig met de digitalisering op de werkvloer. Bedrijven als de Cromvoirtse (Oisterwijk), BOZ Group (Bergen op Zoom), Hoekman RVS (Nieuwleusen), Dulasta (Staphorst), Van Hees Machinefabriek (Ens), Combi-Tech (Uden), Broshuis PP (Kampen) en de Dumaco Group maken gebruik van de producten en diensten van Wintheon Management Services.

Auteur: Henri Kooiker, Managing Director Wintheon Management Services