Duitse gereedschapsmachinebouw richt blik op ASEAN-regio

Branchevereniging VDW, die de Duitse gereedschapsmachine-industrie vertegenwoordigt, gaat de pijlen meer richten op Europa, maar vooral op de AESAN-regio (Zuidoost-Azië) en India. Daar wil men marktleider Japan marktaandeel afsnoepen.

Er is sprake van grote verschuivingen in de exportstructuur voor producenten van gereedschapsmachines. Dat zei voorzitter Heinz-Jürgen Prokop bij de viering van het 125-jarig bestaan van de VDW in Frankfurt. China, sinds 2003 met afstand de belangrijkste exportmarkt voor Duitse gereedschapsmachinefabrikanten, verliest aan gewicht. De hoop dat de herïndustrialisatie van de Verenigde Staten gepaard zou gaan met hoge investeringen in productietechniek, bleef in de breedte onvervuld. En ook Rusland, jaren lang de op twee na sterkste markt, zal deze rol niet op korte tijd weer kunnen innemen.

Nieuwe groeimarkten
De machinebouwers richten daarom hun blik weer versterkt op Europa. Want hun Europese klanten zien zich geconfronteerd met hoge kwaliteitseisen op de wereldmarkt en investeren daar op. Maar vooral ASEAN en India zijn veelbelovend en bieden een groot potentieel voor de gereedschapsmachine-industrie. Het gaat erom deze nieuwe groeimarkten met een systematische aanpak te ontsluiten. Klanten moeten hier volgens Prokop worden overtuigd van het betere aanbod vanuit Duitsland om marktleider Japan consequent marktaandeel af te nemen. “Dat betekent meer engagement, meer aanwezig zijn, meer investeringen en ook meer samenwerking, wanneer een MKB-bedrijf in zijn eentje niet alles kan regelen wat nodig is”, aldus Prokop.

Voorzitter Heinz-Jürgen Prokop van de VDW: “Technologisch gezien staan de Duitse machinebouwers aan de top. Succesvol zullen we op de wereldmarkt alleen blijven als onze producten technisch leidend blijven en worden aangevuld met doorontwikkelde en extra diensten.”

Voorzitter Heinz-Jürgen Prokop van de VDW: “Technologisch gezien staan de Duitse machinebouwers aan de top. Succesvol zullen we op de wereldmarkt alleen blijven als onze producten technisch leidend blijven en worden aangevuld met doorontwikkelde en extra diensten.”

Automotive industrie
De VDW-voorzitter ging ook in op de grote veranderingen die momenteel gaande zijn. Bijvoorbeeld in de automobielindustrie, de grootste klant van de gereedschapsmachinebouw. Deze staat voor een paradigmawissel en een verandering van businessmodel, waarbij een sterk beroep zal worden gedaan op de partijen die de automobielproductie inrichten. Drijvers zijn onder andere de regelgeving van de politiek (energiezuinig, milieubelasting) en de toenemende urbanisering van de maatschappij. Centrale thema’s zijn technologische veranderingen van de verbrandingsmotor naar alternatieve aandrijfvormen en het vernetwerkte en geautomatiseerde rijden. Nieuwe branchevreemde aanbieders als Tesla en Google betreden de markt. Daarbij komen nieuwe diensten voor klanten zoals car sharing modellen; digitalisering en vernetwerking maken dit mogelijk. “We moeten dit scherp in de gaten houden”, aldus Prokop.

Gigantische kansen Industrie 4.0
Technologisch gezien staan de Duitse machinebouwers aan de top. “Succesvol zullen we op  de wereldmarkt alleen blijven als onze producten technisch leidend blijven en worden aangevuld met doorontwikkelde en extra diensten”, is de overtuiging van de VDW-voorzitter.

Industrie 4.0 opent daartoe nogmaals gigantische kansen. “Het gaat er om nieuw klantgewin door vernetwerking te genereren. Net zoals in het privéleven kunnen veel inspanningen worden vereenvoudigd en zelfs geautomatiseerd”, aldus Prokop. Het denken in netwerkoplossingen is voor veel bedrijven echter nieuw en heeft nieuwe invalshoeken nodig. ‘Van een verticale naar een horizontale zienswijze’, luidt het devies. De aandacht mag niet alleen op de machines zijn gericht. Veel meer moeten zij optimaal in de intralogistiek van een onderneming worden ingebed. Daaruit ontstaan allerlei vragen: hoe komen onderdelen bijvoorbeeld optimaal uit de machine? Hoe geven de machines een identiteit aan de onderdelen, hoe verrijken ze deze verder, hoe worden de onderdelen aan opdrachten toegewezen, gevolgd en zijn ze ieder moment terug te vinden? Antwoorden daarop leiden tot aanbiedingen en diensten  die nieuw klantgewin scheppen. Ook zouden volledig nieuwe machineconcepten kunnen ontstaan, nieuwe hulpsystemen of oplossingen voor de materiaalstroom en het volgen van onderdelen. En wie zouden dit beter kunnen realiseren dan de werktuigmachinebouwers die helemaal in het productieproces thuis zijn? “Het is een groot veld dat  op verschillende gebieden nog grotendeels braak ligt en de creativiteit van de producenten massief stimuleert”, aldus Prokop.

De VDW start een dialoog over de toekomst, waarbij centraal staat de vraag hoe de branche er over 25 jaar in 2041 zou kunnen uitzien. Op deze website staan diverse stellingen over de thema’s markten, machines en mensen ter discussie.

Tags

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

Duitsland blijft export-wereldkampioen werktuigmachinebouw

20-03 “We verdedigden daarmee onze wereldtitel tegen China en Japan”, zegt directeur Markus Heering van…

Bedrijf en Economie

Duitse werktuigmachine-industrie verwacht productiedaling in 2024

22-01 Sinds begin vorig jaar zijn er duidelijke tekenen van een vertraging van de binnenkomende…

Automatisering

AI blaast industriële productie nieuw leven in

17-01 Kunstmatige intelligentie is onmisbaar geworden bij het bewaken en besturen van machines. Neurale netwerken…

Bedrijf en Economie

Orderintake Duitse werktuigmachinebouw laat nog geen ommekeer zien

13-11 De binnenlandse bestellingen lagen 8 procent onder het niveau van vorig jaar, terwijl de…

Plaatbewerking

umati richt zich op internationale vormtechnologie

11-11 Dr. Alexander Broos, hoofd Onderzoek en Technologie en projectmanager van umati bij de VDW,…

Bedrijf en Economie

Eurozone stut Duitse werktuigmachinebouw

21-08 De binnenlandse orders lagen 11 procent onder het niveau van vorig jaar, terwijl de…

Automatisering

Nieuwe umati hackathon linkt oud aan nieuw

31-05 In totaal namen 17 bedrijven en 30 digitaliseringsexperts deel aan het netwerkevenement in het…

Bedrijf en Economie

EMO Hannover 2023 World Tour blikt vooruit

25-05 “Wij zijn ervan overtuigd dat deze toonaangevende vakbeurs een belangrijke bijdrage zal leveren aan…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV