EMO 2019: minder bezoekers, veel investeringsdrang

0
282

EMO Hannover 2019 is bezocht door ongeveer 117.000 bezoekers uit 150 verschillende landen. De vorige editie van de vakbeurs voor de metaalverwerkende industrie trok nog 130.000 bezoekers. De beursorganisatie is tevreden en constateerde dat deze editie een goed vervolg is geweest op het succesjaar 2017.

“Deze EMO Hannover 2019 bouwde voort op het succes van ons succes in 2017”, aldus EMO-commissaris Carl Martin Carl Welcker. Hij vervolgde: “In de context van gematigde economische verwachtingen van de afgelopen maanden, moet de matige afname van het aantal bezoekers als een succes worden beschouwd. We zijn bijzonder verheugd over de verdere toename van het percentage buitenlandse bezoekers.” De sfeer in de gangen was positief, waarbij veel exposanten aangenaam verrast waren door het hoge bezoekersaantal op hun stands. “EMO Hannover is wederom solide gebleken en biedt duidelijkheid voor de verdere ontwikkeling van productietechnologie, zelfs in onzekere tijden,” voegde Welcker toe. “De handelsmerken van de beurs omvatten een sterk internationaal karakter, een hoog kaliber van bezoekers en exposanten, en een verbazingwekkende rijkdom aan innovaties en nieuwe producten. Als ‘s werelds toonaangevende beurs voor metaalbewerking was het de place to be”.

Investeringsbereidheid goed voorteken
Exposanten met een breed klantenbestand waren tevreden over het verloop van de beurs. “De bezoekersaantallen op onze stand dit jaar waren goed”, aldus Wolfgang Heuring, CEO DE Motion Control Business Unit bij Siemens. “We zijn verheugd over de manier waarop de beurs is verlopen.” Andere bedrijven met een sterkere focus op de personenauto-industrie leken minder optimistisch te zijn over de situatie. “Bedrijven zijn duidelijk terughoudender om zich te committeren, gezien de algemene onzekerheid over waar de markt naartoe gaat,” merkte Christian Lang, CEO van Liebherr-Verzahntechnik op. “Maar onze discussies met klanten op onze stand zijn nog steeds inhoudelijk en veelbelovend voor de toekomst”, voegde hij eraan toe. Het percentage bedrijfsleiders onder beursbezoekers was ongeveer even hoog als twee jaar geleden, namelijk 58 procent. Ongeveer de helft hiervan heeft concrete investeringsplannen en voor buitenlandse bezoekers is dit cijfer zelfs nog hoger, namelijk meer dan 62 procent. Van de aanwezigen plaatste 25 procent daadwerkelijk bestellingen tijdens de beurs of is van plan dit in de nabije toekomst te doen. “We hebben veel discussies gehad over specifieke klantvereisten”, aldus Matthias Funk, CEO van Hedelius. “Veel gebruikers overwegen zorgvuldig welke investeringen ze nodig hebben om zich het best te positioneren voor de toekomst.”

Sterke Aziatische aanwezigheid op EMO Hannover
Meer dan de helft van alle aanwezigen tijdens EMO Hannover kwam uit het buitenland. Dit betekent een stijging met 20 procent van buitenlandse bezoekers in vergelijking met de voorgaande editie. Bezoekers uit Aziatische landen waren sterk vertegenwoordigd. Een derde van de bezoekers kwam namelijk met name uit China, Japan, Taiwan en India. “De zeer internationale samenstelling van EMO-bezoekers, met name uit Azië, resulteerde in een drukke en extreem mondiale sfeer op onze stand”, aldus Stefan Brand, CEO van Vollmer Werke. Deze trend was duidelijk gerelateerd aan een groter aantal Aziatische exposanten op het evenement van dit jaar, die hun klanten aanmoedigden om hen te bezoeken in Hannover. Andere landen met een sterke vertegenwoordiging op het evenement waren Italië, Polen, Zweden, Rusland en Turkije.

Het EMO-motto “Slimme technologieën die de productie van morgen aansturen” weerspiegelde nauwkeurig de belangrijkste uitdagingen waarmee de industrie vandaag wordt geconfronteerd.

Digitalisering en automatisering verzamelen momentum
Het EMO-motto “Slimme technologieën die de productie van morgen aansturen” weerspiegelde nauwkeurig de belangrijkste uitdagingen waarmee de industrie vandaag wordt geconfronteerd. “De EMO van dit jaar genereerde opnieuw een nieuwe impuls voor innovaties,” meldde Lothar Horn, Managing Director van Paul Horn. Als een innovatieplatform voor productietechnologie wordt van EMO verwacht dat het de trends voor de komende jaren in kaart brengt en die missie is volgens Christian Thönes, voorzitter van de raad van bestuur van DMG Mori, volbracht: “Uit onze vele gesprekken met klanten op EMO 2019 in Hannover bleek dat een focus op de holistische procesketen, inclusief digitale diensten, toegevoegde waarde voor klanten creëert.” Vergeleken met twee jaar geleden is op dat vlak veel veranderd. Met name in hal 9 kwamen de domeinen van onderzoek en praktijk samen. Deze combinatie van onderzoek en industrie trok grote bezoekersaantallen van over de hele wereld. “We hebben veel nieuwe contacten gelegd en de ideeën die zijn verzameld om met al deze mensen te praten, zullen hopelijk bijdragen aan toekomstige onderzoeksprojecten”, aldus Berend Denkena, voorzitter van de Academische Vereniging voor Productietechnologie (WGP) en hoofd van het Instituut voor Productietechnologie en werktuigmachines (IFW). “Een duidelijke conclusie uit dit alles is dat digitalisering en automatisering ons pad naar de toekomst zullen bepalen, dat zie je hier bij EMO Hannover.” De EMO van dit jaar bevatte ook de eerste AI-toepassingen. Samen met de sterke interesse in AI en machine learning, werd de interesse van bezoekers voor toekomstige visies weerspiegeld in de bijbehorende evenementen en fora, waar de onderwerpen niet alleen AI omvatten, maar ook additieve processen, het industriële internet of things (IIoT), 5G en niet in de laatste plaats umati, de nieuwe standaardinterface tussen werktuigmachines en overkoepelende IT-systemen. De opvallende stand bestond uit de grote umati-showcase, met 110 machines van 70 internationale bedrijven en partners, waarmee voor het eerst werd aangetoond dat de universele interface tussen machines en IT-systemen voor alle productsoorten kan werken. “De reactie op umati bij onze partners en klanten enorm geweest”, aldus Alexander Broos, umati-projectmanager. “Deze vertoning bij EMO heeft ons met succes op de markt gebracht.”

EMO Hannover 2019 opent deuren voor de toekomst
“Tegen alle verwachtingen in kunnen we EMO Hannover 2019 positief afronden”, concludeert Welcker. “De beurs is aantrekkelijk voor de hele internationale productietechnologiegemeenschap en heeft bevestigd dat er nog steeds vraag is naar kapitaalinvesteringen in de markt. Ondanks alle politieke onrust, heeft deze vakbeurs aangetoond dat de industrie actief de uitdagingen van de toekomst aanpakt en vastbesloten is haar bijdrage te leveren als een probleem-oplosser.”