Eurofinish nieuwe stijl zorgt voor beleving

0
618

De Leuvense Brabanthal was in juni twee dagen lang het trefpunt voor Eurofinish, de tweejaarlijkse vakbeurs voor oppervlaktebehandeling. 1850 professionals, zowel exposanten als bezoekers, waren het unaniem eens over het succes van deze 11e editie, die voor het eerst werd geënsceneerd volgens een nieuw concept van een ‘exhibit lounge’.

De nieuwe honingraatstructuur van de hexagonale standindeling op de beursvloer zorgde daarbij voor cohesie en interactie tussen standhouder en bezoeker. Dit aangevuld met de nodige lounge accenten inspireerde netwerking en creativiteit. In tegenstelling tot de orthogonale schikking van gangen en standen, zoals men die terugvindt bij traditionele tentoonstellingen, heeft deze honingraat structuur volgens organisator VOM België een aantal voordelen. In de eerste plaats is er de eenvoud inzake standenbouw, met minder kosten voor de exposanten en een veel gemakkelijkere op- en afbouw. Opvallend was ook dat stands niet meer opgevuld stonden met gonzende installaties en dat men veelal koos voor het tonen van foto-en beeldmateriaal aangevuld met afgewerkte proefstukken. Samen met de deskundige uitleg van het standenpersoneel zorgde dit voor voldoende overtuiging bij de klant.
Maar ook de bezoekers voelden zich op hun gemak met deze all-in formule waarbij doorlopend gratis catering service werd verzorgd. Doordat de tafels en stoelen ook in het midden van de honingraat waren opgesteld creëerde dit een gemoedelijke atmosfeer waarbij exposanten en bezoekers elkaar op informele manier konden treffen en eventueel verdere gesprekken in detail konden afwikkelen op hun respectievelijke standen. Niet alleen de frequentie maar ook de trefzekerheid van de bezoekerscontacten werd daardoor verhoogd.

Efficiënte beurs
Uit bevraging van de exposanten blijkt dat ze Eurofinish als een efficiënte beurs ervaren hebben. Sommige exposanten vertellen dat de eerste orders binnen zijn – en alhoewel men mikte op meer bezoekers – is het merendeel van de leads kwalitatief en beloftevol voor verdere business-opportuniteiten. Ook waren de Franstaligen (exposanten en bezoekers) sterker vertegenwoordigd dan tijdens de vorige edities in Gent. Wellicht heeft de centrale ligging hiermee te maken, aldus VOM . Ook de belangstelling vanuit Nederland en Duitsland kende een opwaartse trend.

Demo-zone
Een van de aantrekkingspolen op de beursvloer was de Demo-zone. Drie bedrijven en vier kennisinstellingen hebben twee dagen lang gedemonstreerd hoe wetenschappelijke vindingen kunnen vertaald worden in concrete duurzame oplossingen. Ook het koppelen van het mooie event ‘aankopersbeurs’ van Agoria en interessante lezingen door de organisaties Atipic en Sirris zorgden voor een ideale kruisbestuiving en initieerden nieuwe samenwerkingsverbanden. Ruim 250 bezoekers hebben deelgenomen aan deze events.

Standaard voor toekomstige edities
“Ik ben ervan overtuigd dat we met dit nieuwe concept een standaard hebben gezet voor toekomstige edities van Eurofinish”, zegt Michel Brewaeys, de nieuwe voorzitter van de VOM. Volgens hem heeft de VOM hiermee bewezen een competentiepool te zijn voor de oppervlaktebehandelende industrie. “Als in een heuse honingraat gonsde het de ganse tijd van bedrijvigheid met zakelijke, maar daarom niet minder hartelijke contacten tussen aanbieders van producten en diensten enerzijds en hun cliënten anderzijds. Kortom, de place to be voor al wie zich wenst te informeren over de oppervlaktetechnologie.”
“Ons nieuw concept heeft inderdaad beantwoord aan de verwachtingen” zegt Veerle Fincken, program manager van de VOM. “Het concept was een gedurfd experiment en riep veel vragen op in de markt, maar dankzij het vertrouwen en de medewerking van onze exposanten en partners is het een succesverhaal geworden. We hebben wellicht een nieuwe trend gezet in het Belgisch beurslandschap en daar zijn we fier op.”