In de maakindustrie kent 62 procent Smart Industry

De naamsbekendheid van Smart Industry is gegroeid. Van de ondernemers in de maakindustrie heeft 62% ervan gehoord. Bovendien weet 44% goed of ongeveer wat het inhoudt. Hiermee scoort de maakindustrie bovengemiddeld. Dat blijkt uit onderzoek van KVK onder ruim 1000 ondernemers in verschillende sectoren.

Het Smart Industry programma is erop gericht digitalisering in de maakindustrie in Nederland te versnellen. In 2014 is het opgesteld door KVKFME, Metaalunieministerie EZK en andere partners. Met als ambitie Nederland tot het meest flexibele en beste digitaal geïntegreerde productienetwerk van Europa maken.
In januari 2020 heeft KVK onderzocht of de inspanningen van dit programma effect hebben. Dit is gedaan via een online vragenlijst in het KVK-Ondernemerspanel. Hoe bekend is Smart Industry en zijn ondernemers er actief mee aan de slag?

Onderzoeksresultaten

In vergelijking met eerder onderzoek in 2016, is de naamsbekendheid van Smart Industry toegenomen, van 15% in 2016 naar 49% nu. Het aantal ondernemers dat kansen ziet is gelijk gebleven (rond de 30 procent) en een aantal toepassingen is flink gegroeid. Toepassingen die ondernemers gebruiken zijn cyber security (43% in 2020 tegen 25% in 2016), individuele klantwensen (42%-23%) en digitale verbonden (intern of extern) (29%-24%).

Smart Industry is het slim gebruik maken van nieuwe digitale technologieën. In de praktijk komt het vaak neer op het digitaal verbinden van apparaten, machines en organisaties. Denk bijvoorbeeld aan automatisering, robots en data delen in de keten. Ook kleine MKB’ers kunnen het volop toepassen. Digitalisering zoals 3D-printen maakt het productieproces efficiënter.

De helft van de ondernemers in het onderzoek van 2020 geeft aan weleens gehoord te hebben van Smart Industry. Slechts een beperkt deel (7%) weet precies wat het inhoudt. Binnen de maakindustrie ligt dit percentage dus een stuk hoger. Daar heeft 62% van de ondernemers ervan gehoord, en weten ze vaker goed of ongeveer wat het inhoudt (44%).

Initiatieven en organisaties zoals NWO, NWA of Smart Industry Fieldlabs ondersteunen de verspreiding en toepassing van slimme technologie. Slechts een kwart van de ondernemers is bekend met een van hen. Hier valt dus nog veel winst te behalen, want zij helpen bij (de start van) de noodzakelijke transities.

Engineering manager Martijn Engwerda past digitaliseren toe bij machinebouwbedrijf Iteq. “Begin klein, bepaal je richting en doe proeven,” tipt hij. “Zo weet je dat je de juiste weg hebt gekozen. Zoek ook de samenwerking met scholen, kennisinstituten en softwarebedrijven. Want digitalisering heeft de toekomst.”

Bedrijfsvoering verbeteren

Met Smart Industry kan je de bedrijfsvoering verbeteren. 3 op de 10 ondernemers ziet daarin kansen. Dit zijn met name ondernemers uit de industrie of ICT. Ondernemers gebruiken toepassingen van Smart Industry naar buiten toe vooral om hun diensten flexibeler en op maat aan te bieden. Intern zien ze kansen voor digitale veiligheid. Verder zien ondernemers deze kansen: gebruik van klantfeedback voor productverbetering en verhogen klanttevredenheid;  (door)ontwikkeling van producten; flexibele productie; first-time-right productie.

Aan individuele klantwensen voldoen

Aebi Schmidt Nederland maakt zoutstrooimachines. Directeur Arjan Ester gebruikt data op twee manieren. Met performance data helpt hij de klant om hun resultaten te verbeteren. En met technische data kan hij voorspellen wanneer een product kapot gaat. “Zo kunnen we klanten helpen om op de juiste manier en op het juiste moment onderhoud uit te voeren.”

Snellere doorlooptijd en vergrote productiecapaciteit

Plaatmetaalfabriek De Cromvoirtse is al langer thuis in slimme technologie. Door digitalisering is de doorlooptijd flink verkort. Klanten bestellen online hun materialen met digitale tekeningen. En de inzet van robots vergroot de productiecapaciteit. “Uiteindelijk zijn we steeds meer in de richting van een manloze fabriek aan het ontwikkelen,” zegt directeur Ronnie van den Hurk.

Belemmeringen voor ondernemers

Ruim 4 op de 10 ondernemers ziet geen toepassingen van Smart Industry voor zijn bedrijf. De belangrijkste belemmering om niet met slimme technologie aan de slag te gaan, is geld. Bijna een kwart geeft aan geen of een te klein investeringsbudget te hebben. Ook geeft 1 op de 6 ondervraagden aan onvoldoende zicht te hebben op wat het daadwerkelijk gaat opleveren: meer omzet of minder kosten. Verder noemen ze capaciteit en doorlooptijd om Smart Industry in te kunnen voeren.
In de toekomst verwacht 1 op de 3 bedrijven meer slimme technologie te gaan gebruiken. Dit betreft vooral ondernemers in industrie, ICT en groothandel.

Download het onderzoek hier.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Automatisering

AI blaast industriële productie nieuw leven in

17-01 Kunstmatige intelligentie is onmisbaar geworden bij het bewaken en besturen van machines. Neurale netwerken…

Plaatbewerking

Zonder automatisering had ‘vriendengroep’ Ter Horst Metaaltechniek niet kunnen starten

06-07 Hij had al tientallen jaren ervaring in de metaalbewerking bij andere werkgevers, toen hij…

Automatisering

Maakt automatisering het oog van de vakman overbodig?

27-06 Bij de tweede editie van Tuwi Next op de hoofdvestiging van machineleverancier Tuwi in…

Automatisering

Vision, Robotics & Motion: slimme automatiseringsoplossingen in de maakindustrie

31-05 Het vinden en implementeren van passende oplossingen met vision, robotica en motion is vaak…

Plaatbewerking

Automatisering hét thema op Tuwi Next

09-05 Met het oog op het nijpende personeelstekort en de wens om productieprocessen zo snel…

Verspanen

Tech Demoweek heeft nu echt de deuren geopend. Dit zijn de highlights.

15-03 De redactie van MetaalNieuws bracht op de eerste dag van de Tech Demoweek een…

Automatisering

Zelfbediening als digitaliseringsstrategie

12-12 Wat is zelfbediening? Zelfbediening voor metaalbewerkers houdt in dat klanten zelf aanvragen kunnen indienen.…

Verspanen

Maximale kwaliteit en duurzaam succes met automatisering en digitalisering

23-11 Deze ontwikkeling heeft zijn weg gevonden naar de eigen productie van de Duitse fabrikant…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV