Itter bewerkt fijnmechanische componenten in grootformaat op nieuwe Zayer

Om grote, fijnmechanische componenten van aluminium nauwkeurig te bewerken, heeft Itter in Hardenberg het machinepark recent uitgebreid met een vijfassige Arion freesmachine van de Spaanse fabrikant Zayer. Dankzij de bouwwijze (bridgetype) is Itter in staat om werkstukken tot op enkele micrometers nauwkeurig te bewerken.

De Zayer Arion heeft een bridgetype constructie, waarbij de brug stil staat en de grote werktafel in beweging wordt gebracht. Dit resulteert in een hogere stabiliteit en nauwkeurigheid.

“Een bridgetype freesmachine van Zayer stond al geruime tijd op onze wensenlijst”, vertelt Frank Wiersma, directeur van Itter. “Door de toenemende vraag naar grotere componenten uit aluminium, konden we die wens nu in vervulling laten gaan.”

Alleen aluminium

Itter is gespecialiseerd in de bewerking van aluminium. Het is dan ook het enige materiaal dat de toeleverancier van fijnmechanische componenten bewerkt. Er zijn diverse redenen waarom Itter die keus maakt. Zo kan het bedrijf zich steeds verder specialiseren en zich daarmee onderscheiden in de markt. Bovendien kan het machinepark volledig afgestemd worden op het bewerken van aluminium. Dat wil zeggen dat alle machines worden voorzien van hoogtoerenspillen en gereedschappen kunnen onderling uitgewisseld worden.

Daarnaast hoeft men niet bang te zijn dat er verontreinigingen ontstaan in het proces door het gebruik van verschillende materialen. “Door ons puur te richten op de bewerking van aluminium kunnen we heel efficiënt produceren. Daarbij komt dat onze materialenkennis en ervaring met betrekking tot ontwerp en maakbaarheid op een heel hoog niveau ligt. Klanten weten ons juist om die reden te vinden”, aldus Wiersma.

Grote aluminium producten

Itter bedient een breed klantenbestand dat actief is in veeleisende, high-end industrieën. De semicon-, medische en luchtvaartindustrie, evenals defensie en de algemene machinebouw behoren tot de afnemers. De trend bij dit type klanten is de toenemende behoefte aan lichtgewicht construeren. Om die reden wordt er steeds vaker voor aluminium gekozen, waarbij de grens van maakbaarheid wordt opgezocht. Wiersma vertelt: “De behoefte aan extreem nauwkeurige aluminium componenten neemt gestaag toe. En dan hebben we niet alleen over kleine componenten, maar juist ook over onderdelen van groot formaat. Om die vraag te kunnen beantwoorden hebben we geïnvesteerd in de Zayer Arion. Na een lange zoektocht bleek dit de machine te zijn die qua afmeting, stabiliteit en nauwkeurigheid volledig aan onze wensen voldeed.”

Stilstaande brug geeft stabiliteit

Zayer staat bekend om zijn stevige, robuuste machinebouw. De Arion heeft een ‘bridgetype’ bouwwijze, waarbij de brug stilstaat en de tafel met het werkstuk beweegt. Volgens Wiersma is deze constructie veel stabieler ten opzichte van een bewegende brug. Het nadeel is echter dat de machine meer ruimte in beslag neemt, de complete afmeting van de tafel moet immers in het bereik van de machinespil gebracht worden. Dat nadeel neemt Itter graag voor lief aangezien de voordelen op het gebied van nauwkeurigheid veel zwaarder wegen. “De bridgetype constructie is een uiterst stabiel en nauwkeurig concept.

Zelfs met deze afmetingen zijn we er in geslaagd om werkstukken te bewerken met nauwkeurigheden van slechts 4 micrometer”, vertelt Wiersma enthousiast. Om die hoge nauwkeurigheid te behalen staat de freesmachine in een geconditioneerde ruimte. Verder is de machine voorzien van diverse koelsystemen voor een hoge thermische stabiliteit.

Ook onbemand produceren

De Arion bij Itter heeft een bereik van 4.000 mm x 2.500 mm x 2.000 mm (XxYxZ) en sluit daarmee perfect aan op het type werkstukken dat het bedrijf maakt. Overdag wil de toeleverancier de machine inzetten voor de bewerking van specials om vervolgens in de onbemande uren grote producten met lange doorlooptijden te bewerken. Tevens is Itter voornemens om de tafel te beladen met meerdere producten om langdurig onbemand te kunnen produceren. “We werken niet met ploegen dus om een machine optimaal te laten renderen moet je kijken naar maximalisatie van het spilrendement. Door meerdere producten op te spannen, kun je de spiltijd in de onbemande uren maximaal benutten. Momenteel ontwikkelen we zelf een wisselsysteem met nulpuntspansystemen om de omsteltijden te reduceren en om werkstukken klaar te zetten voor de onbemande productie.”

Vijfassig frezen

Wiersma is ook gecharmeerd van de technologie achter de draaibare freeskop die het vijfassig frezen mogelijk maakt. De freeskop is voorzien van twee draaivlakken die 360° kunnen draaien. Zo ontstaat er een vierde en vijfde as wat resulteert in een hoge bewegingsvrijheid. “Je kunt met de freeskop overal gemakkelijk bijkomen. Zelfs bij complexe werkstukken met diepe kamers is het toch mogelijk om met de frees in alle hoeken te komen.”

Omdat de nieuwe Zayer alleen wordt ingezet voor de bewerking van aluminium heeft Itter de machine uitgevoerd met een hoogtoerenspil met een maximaal toerental van 15.000 min-1. Met een vermogen van 42 kW en een maximaal koppel van 200 Nm, is de spil krachtig genoeg voor hoogvolume verspaning.
De volgende stap van Itter wordt de uitbreiding van de meetkamer met een nieuwe coördinatenmeetmachine. De grote werkstukken moeten immers ook uiterst nauwkeurig gemeten worden om aan te tonen dat ze aan de voorwaarden voldoen.

Iedereen die meer wil weten over de nieuwe Zayer Arion en de toekomstplannen van Itter, kan op 18 en 19 mei een bezoek brengen aan de MIX Noordoost in Hardenberg. Hier zal Itter aanwezig zijn met een stand.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

3D

Safran gaat grote aluminium onderdelen 3D-printen met SLM

11-04 Safran is een internationale hoogtechnologische groep die actief is in de luchtvaart-, defensie- en…

Verspanen

Enorme vernieuwingsslag leidt tot grote portaalfreesmachine

03-04 “De afgelopen vijf jaar hebben we afscheid genomen van maar liefst twaalf zwaar verouderde…

Materialen

Autofabrikanten kiezen voor slimme materiaalmix van staal en aluminium

12-01 De zelfdragende carrosserieconstructie van staal is wereldwijd het meest gebruikte type carrosseriebouw, maar staat…

Materialen

Mega aluminiumklus voor Aldowa

23-11 Deze tunnel is een onderdeel van de 11 kilometer lange verbindingsweg tussen de A16…

Materialen

Nieuwe Europese milieuregels gaan import ijzer, staal en aluminium duurder maken

23-03 Mr. Robert Hardy, advocaat bij Greenberg Traurig, LLP te Amsterdam, legt uit wat er speelt…

Verspanen

Nieuwe aluminium frees MA Ford zorgt voor hoog verspaand volume

31-01 Aluminium werkstukken hebben vaak lastige kenmerken, zoals dunne wanden en nauwe inwendige hoeken. Ook…

Materialen

Waarom blijven de aluminiumprijzen stijgen?

15-12 De DAA heeft verschillende factoren die van invloed zijn (geweest) op de aluminiumprijzen, op…

Materialen

Hogere prijzen metalen gevelbouw onvermijdelijk

08-12 Binnen de gevelbouw ontstaan steeds meer zorgen over de oplopende kosten en levertijden met…

Metaalnieuws inBeeld

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV

13/03/2024

TechniShow 2024 - 54U Media op bezoek bij Magistor - Frederik Tattersall