Jan van Dam Machinetransport wil groeien in kwaliteit

Een machine van de ene plaats naar de andere brengen is niet zo ingewikkeld. Dat kan iedereen. Maar het hele proces van machinetransport uitvoeren, begrip hebben voor de problemen die klanten daarbij ondervinden, daarvoor oplossingen bedenken en zo de klant volledig ontzorgen is heel iets anders. Daarin gaat Jan van Dam Machinetransport in Oudewater steeds verder. “We willen groeien in kwaliteit.”

De rol van de medewerkers is daarbij essentieel. “We doen het allemaal samen”, zegt Jan van Dam, die het bedrijf in 1989 heeft overgenomen van zijn vader. “De kracht van ons bedrijf heeft niks te maken met auto’s, hijskranen en heftrucks. Die zit in ons team.”
Hij heeft al jaren geen buitendienstmedewerkers meer in dienst. De 25 medewerkers die op de weg zitten en bij de klanten komen, zij zijn ambassadeurs. “Ze zijn enthousiast, vertellen over hoe we werken en waar we allemaal mee bezig zijn en doen vooral hun werk goed.  Zo komen klanten graag terug.”

Plezier maakt alles leuker
Jan van Dam doet er dan ook alles aan om het de medewerkers naar hun zin te maken. Dat doet hij ook vanuit de overtuiging dat plezier in het werk alles leuker maakt. “Dat geldt voor mezelf, maar ook voor mijn medewerkers. Toen het crisis was zijn er hier geen mensen uitgegaan. Samen hebben we de schouders eronder gezet. Het was hard werken en meer doen voor minder geld. Zo, en met de overname van Ter Horst Machine Transport en de oprichting van GML (Global Machine Transport), zijn we er doorheen gerold. Eind 2012 is alles weer goed op gang gekomen. Eerst boekten we groei in volume, inmiddels ook weer in de marges.”

Jeugd kansen bieden
In totaal werken er bij Jan van Dam zo’n 45 medewerkers. Het is een goede mix van jonge mensen en mensen op middelbare en wat hogere leeftijd. “Dat gaat perfect samen, ze hebben allemaal hun eigen kwaliteiten”, aldus Jan van Dam, die ook oog heeft voor het personeel van de toekomst. “We zijn ook leerbedrijf. Ik vind dat iedere ondernemer leerlingen moet hebben binnen zijn bedrijf. Ook die leerlingen moeten het leuk hebben. Bij ons gaat de leerling bijvoorbeeld mee om een machine op te halen in Duitsland. Zo krijgt hij niet alleen gelijk feeling met de werkvloer, maar beleeft hij ook een onvergetelijke ervaring. Hij komt op school terug met grote verhalen. De kans dat hij het zo leuk vindt, dat hij hier wil komen werken neemt daarmee natuurlijk toe.”
Net als het bieden van kansen aan de jeugd, ziet Jan van Dam het ook als een verplichting om als ondernemer iets te doen voor de gemeenschap. Dit jaar vierde Oudewater bijvoorbeeld het 750-jarig bestaan als stad. Heel wat keren heeft Jan van Dam Machinetransport wagens en hijsmateriaal beschikbaar gesteld voor de festiviteiten.

Mooie projecten
Ondertussen heeft het bedrijf zelf de crisis nagenoeg achter zich gelaten en is weer groeiende. “We doen echt mooie projecten. Het vervoeren en plaatsen van een grote machine die hier in tien containers aankomt, is best een uitdaging. Maar we regelen alles gewoon naar volle tevredenheid. Daar zit mijn lol in.”
Steeds meer fabrikanten en leveranciers van metaalbewerkingsmachines doen zaken met Jan van Dam Machinetransport. “De kennis en ervaring van onze medewerkers is zo groot dat ze bij steeds meer aspecten van het transport worden ingeschakeld. We willen daarin steeds verder gaan.”

Groeien in kwaliteit
Zijn ideaal is dat een klant met één telefoontje of mailtje naar één aanspreekpunt zijn machine overal ter wereld kan laten ophalen en laten installeren. “Daar zijn we met GML nu al sterk in. We halen een machine op in Taiwan, regelen de zeevracht, alle administratieve handelingen, het strippen van de container in het warehouse, het transport over de weg naar de klant, de verankering en de opbouw van de machine. Dat doen we nu vooral in Nederland en België, maar dat willen we voor de Europese machinemarkt gaan doen. Daar hebben we iets voor bedacht. De kennis van de mensen om dat te doen is er al, nu moeten we de spullen klaarstomen om dat voor elkaar te krijgen.”
Zo heeft Jan van Dam, in samenwerking met CCH, een unieke laad- en loskraan ontwikkeld die nu op de tekentafel ligt. Een wagen/trailer met een licht eigen gewicht en een grote hijscapaciteit, die voldoet aan alle voorschriften en gecertificeerd is voor alle vergunningen om overal in Europa te mogen komen. “In combinatie met GML kunnen we de klanten dan totaal ontzorgen.”

Automatisering
Ook de ontwikkelingen in Oudewater zelf gaan verder. Het vernieuwen en verduurzamen van het wagenpark is voor Jan van Dam vanzelfsprekend. De plannen om nieuwe kantoren te bouwen en de vrijkomende ruimte te benutten voor logistieke doeleinden zullen waarschijnlijk volgend jaar worden gerealiseerd. Ook de automatisering wordt op een hoger niveau gebracht. “De samenwerking tussen de organiserende en de uitvoerende mensen kan nog beter”, aldus Jan van Dam. “We gaan in de toekomst meer digitaliseren, zodat onze medewerkers zoveel mogelijk papierloos kunnen werken en informatiestromen sneller en op een hoger niveau gaan plaatsvinden.”

En de volgende generatie heeft inmiddels zijn entree in het bedrijf gedaan. Jan van Dam is zelf de vierde generatie. Zijn zoons Bas en Stef zijn al actief; de een uitvoerend, de ander organisatorisch. Wellicht komt over enige tijd ook dochter Liza, die marketing studeert. “Niks moet”, zegt Jan van Dam. “Als ze het interessant en leuk vinden mogen ze er meer mee verder.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Transport en Logistiek

Multifunctionele truck met kraan voor Jan van Dam

30-11 “Deze truck kan ook gebruikt worden als hoogwerker”, zegt Stef van Dam. “Daarnaast is…

MetaalNieuws Extra IM

Hoe kun je zware lasten vervoeren op de werkplek?

16-06 Items kunnen bovendien vallen of beschadigd worden als ze onjuist worden behandeld. Het is…

Transport en Logistiek

Trumpf en Jungheinrich partners in intralogistiek

11-01 Trumpf en Jungheinrich gaan nauw samenwerken op het gebied van intralogistieke oplossingen in de…

Toeleveren

Nieuwe vrachtwagen geeft Hop Machines meer mogelijkheden

30-11 Hop Machines in Wilbertoord heeft een nieuwe Scania vrachtwagencombinatie (730 pk) aangeschaft. Hierdoor kan…

Transport en Logistiek

Dashcams op 35 voertuigen Jan van Dam

08-06 35 Voertuigen van het wagenpark van Jan van Dam Machine Transport uit Oudewater worden…

Bedrijf en Economie

Snel herstel Chinese logistieke ketens

08-04 Twee derde van de Chinese fabrikanten, (r)etailers en logistieke dienstverleners zijn al op 80…

Automatisering

Jack, Tom en John brengen de orders geautomatiseerd door de fabriek

10-03 Kumatech-directeur Willem Kuunders is er nog altijd van overtuigd dat volledige automatisering van het…

Transport en Logistiek

Jungheinrich’s nieuwste heftruck met geïntegreerde lithium-ion accu is game changer

03-02 Jungheinrich presenteert zijn nieuwste elektrische heftruck met geïntegreerde lithium-ion accu: de EFG P30i. De…

Metaalnieuws inBeeld

15/06/2021

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

21/10/2020

Enorme productiviteits verbeteringen met Magistor duikfrees

X