Mayr focust op robotica

0
114

Mayr Aandrijftechniek focust zich op de aanhoudende trend van automatisering en op de hoge eisen die aan robotoplossingen worden gesteld. Daarom heeft het bedrijf de vermogensrange van zijn verschillende typen koppelingen en remmen uitgebreid. Bovendien presenteert Mayr Aandrijftechniek op de Hannover Messe nieuwe, intelligente ROBA-brake-checker remmodules, die veiligheidsremmen sensorloos kunnen monitoren en voeden. Dit biedt nieuwe mogelijkheden voor het monitoren van remmen – in het bijzonder voor toepassingen op het gebied van robotica en automatisering.

In alle industrietakken zijn robots in opmars. De prestatiedichtheid en bedrijfssnelheid van machines en systemen nemen eveneens toe en dit zorgt ook voor hogere eisen aan de individuele componenten. Daarom levert Mayr, specialist voor veiligheidsremmen, koppelbegrenzers en askoppelingen, kleine, krachtige veiligheidsremmen, zoals de ROBA-servostop serie. Deze remmen zijn door hun slanke ontwerp en lage gewicht afgestemd op roboteisen. Bovendien heeft het bedrijf een vloeistofvrije lineaire rem in zijn programma in de vorm van de elektromagnetische ROBA-linearstop veiligheidsrem, die is ontworpen om verticaal belaste assen te remmen. Deze remmen worden gebruikt in toepassingen waar compressoren of units voor perslucht of oliehydrauliek niet beschikbaar of ongewenst zijn, zoals in de medische technologie, de food- of de farmaceutische industrie, waar hoge hygiënische normen gelden. Ook in deze toepassingsgebieden biedt de ROBA-brake-checker module nu nieuwe mogelijkheden voor het monitoren van remmen. Met een nieuw moduleontwerp en dankzij een nog nauwkeuriger evaluatie is het nu mogelijk om ook kleine remgroottes vanaf een remkoppel van 0,7 Nm te voeden en te monitoren.

Mayr focust op robotica
De nieuwe bouwserie EAS-HT High-torque elementkoppelingen overtuigt door de verbeterde prestatiedichtheid.

Sensorloze remmonitoring
De intelligente ROBA-brake-checker module werkt zonder sensoren. In plaats daarvan detecteert hij de bewegingen van de ankerschijf door spanning en stroom te analyseren en registreert hij permanent de conditie van de rem. Naast schakeltoestand, temperatuur en slijtage, monitort hij ook het spanningspad of trekkrachtreserve, met andere woorden, of de magneet nog steeds in staat is om de ankerschijf aan te trekken. Met deze module biedt Mayr in zijn standaard programma een intelligente oplossing voor het sensorloos monitoren van elektromagnetische remmen. De ROBA-brake-checker kan eenvoudig en snel in machines en systemen worden geïntegreerd en probleemloos in bestaande installaties worden ingebouwd. De module is vooral voor kleine aantallen een rendabele oplossing. Het feit dat standaard remmen kunnen worden gebruikt voor monitoring met de ROBA-brake-checker biedt niet alleen voordelen op het gebied van kosten en levertijd, maar bijvoorbeeld ook op het gebied van corrosiebescherming, aangezien de remmen eenvoudig, snel en veilig kunnen worden overgeschilderd – bijvoorbeeld als het corrosierisico hoog is en beschermende maatregelen vereist zijn overeenkomstig de DIN EN ISO 12944 norm Protective Measures (C5), bijvoorbeeld bij windturbineparken of bij toepassingen in de maritieme sector.

Complete oplossingen
Naast de veiligheidsremmen en de bijbehorende regel en monitoring modules, ontwikkelt en produceert Mayr koppelbegrenzers en askoppelingen. Het bedrijf staat voor betrouwbare totaaloplossingen uit één hand en heeft daarom de vermogensrange van zijn koppelbegrenzers uitgebreid. Zo overtuigt de nieuwe serie EAS-HT koppelingen niet alleen door de verbeterde vermogensdichtheid, maar eveneens door de ruimere keuze aan mogelijke boringen. Daarnaast heeft het bedrijf een nieuwe serie EAS-Compact overbelastingkoppelingen op de markt gebracht. Deze voldoen aan steeds hogere eisen op het gebied van snelheid en dynamiek. Mayr Aandrijftechniek wordt in Nederland vertegenwoordigd door Groneman in Hengelo.