MSP Dak en Wand blij met retrofits door Morris Solutions

0

Morris Solutions heeft bij MSP Dak en Wand in Herenveen twee kantbanken van 4 en 6 meter geretrofit. En passant wist Morris Giaccone dankzij zijn Italiaanse roots ook nog binnen een uur een software-update voor de ponsmachine regelen.

MSP Dak en Wand produceert en monteert wand- en dakbekleding van simpel tot complexe figuren om panden duurzaam te bouwen of verfraaien. Het Friese bedrijf heeft diverse gave projecten op zijn naam staan, zoals het Thialf ijsstadion in Heerenveen en de nieuwbouw van Hartog en Bikker in Zoeterwoude. Laatstgenoemde project is een fraai voorbeeld van wat MSP in haar mars heeft: het bedrijf leverde en monteerde in een tijdsbestek van enkele maanden 18.000 vierkante meter dakplaten, 8.000 vierkante meter gevelbeplating en 1500 vierkante meter zelfgemaakte lamellen constructie.

Metaalzetterij Yaro

Zulke projecten doet MSP niet alleen. Het bedrijf maakt deel uit van een holding, waartoe ook Pro-Clad, voor het montagewerk, en Yaro Afwerk- en Zetprofielen, voor de productie, behoren. In totaal telt de groep zo’n 25 medewerkers. Bij de metaalzetterij werken vier mensen onder leiding van Yarick Lap. Tachtig procent van het werk dat Yaro doet, gebeurt voor MSP. “Daarnaast zijn we ook toeleverancier voor andere bedrijven”, vertelt Yarick. “Die activiteiten willen we uitbreiden.”

Het machinepark van Yaro bestaat uit twee kantbanken en een zetbank, een knipschaar en een ponsmachine. Hierop worden allerlei afwerk- en zetprofielen geproduceerd. Bijvoorbeeld ook achter constructies. Deze worden op de staalconstructie gemonteerd en daar wordt dan de dak- en wandbeplating tegenaan geschroefd. Ook zorgt Yaro voor het zetwerk rond ramen en deuren om de beplating daar netjes op aan te laten sluiten, en dakranden en goten.

“Het is belangrijk dat we goed werk afleveren. De graden en afmetingen moeten precies kloppen, zodat de monteurs op de bouwplaats alles probleemloos kunnen verwerken. We zijn ook helemaal ingericht op snel en flexibel werken, zodat de monteurs vlot door kunnen. Regelmatig is er haast bij ons zetwerk, bijvoorbeeld om een constructie waterdicht te maken voor de volgende dag of omdat er zetwerk gemonteerd moet worden met onvoorziene maatvoering. Dat moet dan snel gemonteerd worden om door te kunnen met het montagewerk.”

Ook de 6 meter Durma kantbank is door Morris Solutions onderhanden genomen.
Ook de 6 meter Durma kantbank is door Morris Solutions onderhanden genomen.

Uitgebreide retrofit

Voor al dit werk beschikt Yaro onder andere over twee kantbanken: een Safan van 4 meter (bouwjaar 2000) en een Durma van 6 meter (bouwjaar 2006). Op zeker moment waren er problemen met de 4 meter bank. “Hij viel steeds in storing en de leverancier kon niet vertellen waar het probleem zat”, vertelt Yarick. “De leverancier had al eens een reparatie gedaan, maar daarmee was het probleem niet verholpen.” MSP nam contact op met Morris Solutions, de retrofitspecialist in het nabijgelegen Joure. Die heeft een uitgebreide retrofit gedaan, waarbij alle elektronica is vervangen, nieuwe veiligheidslasers zijn geïnstalleerd en een nieuwe besturing van Esautomation op de kantbank is gezet.

Tevens is de interface vervangen door eigen software. “Een hele vooruitgang”, zegt Yarick. “We kunnen nu grafisch programmeren. Wij zijn heel tevreden over deze retrofit. Zo’n kantbank is eigenlijk een stalen kast met messen, die door de elektronica op en neer bewegen. Nu alle elektronica is vervangen, is hij weer als nieuw. Dat geeft ons vastigheid. En er is iemand die hem kan repareren als er wat is.”
Yaro programmeert aan de bank, maar heeft van Morris al een programma voor offline programmeren op de computer gekregen. “Dat is fijn om te hebben voor de toekomst als we willen uitbreiden.”

De zelfde besturingen

Korte tijd later gaf de 6 meter kantbank ook wat problemen. Gezien de goede ervaringen werd Morris Solutions ingeschakeld om ook deze helemaal onderhanden te nemen. “Op beide banken zitten nu de zelfde besturingen en we hebben één partij die ze kan onderhouden en repareren.”

Vlak na de ombouw van de twee kantbank, kwam Morris ook nog even langs omdat de  ponsmachine wat kuren vertoonde. De conclusie was al snel dat een software update nodig was, waarop Morris telefonisch contact opname met fabrikant Euromac in Italië. “Binnen een uur hadden we de nieuwe software en konden we weer verder”, aldus Yarick.