Nieuwe campagnes in A+O aanbod voor 2023

Met lanceerbijeenkomsten in zeven regio’s laat A+O sinds deze week de Metalektro-sector kennismaken met het aanbod voor 2023. Nieuw zijn onder andere de campagnes ‘Fit tot aan je pensioen’ en ‘Makers van de toekomst’.

Voor de nieuwe campagne ‘Fit tot aan je pensioen’ is een speciale website ontwikkeld. Hier is een catalogus te vinden, waarin tal van trainingen op het gebied van soft skills en persoonlijke vaardigheden zijn te vinden.

Volgens Ben Kemna, manager Advies bij A+O, ligt er weer een mooi aanbod, dat op basis van het Jaarplan 2023 in opdracht van sociale partners (FME, FNV, CNV, De Unie en VHP2) is ontwikkeld. Een groot deel van het aanbod blijft hetzelfde. A+O blijft de ontwikkeling van de sector ondersteunen met campagnes, workshops (fysiek en online), advies, kennisdeelplatform oZone en vergoedingsregelingen gericht op de opleiding en ontwikkeling van werknemers. Daar waar mogelijk zijn zaken toegankelijker gemaakt en regelingen verruimd.

Fit tot aan je pensioen

In het kader van duurzaam inzetbaarheid en het aantrekkelijk maken van de Metalektro starten twee nieuwe campagnes. Kemna: “De eerste is ‘Fit tot aan je pensioen’, waarvoor een speciale website is ontwikkeld. Hier is een catalogus te vinden, waarin tal van trainingen op het gebied van soft skills en persoonlijke vaardigheden zijn te vinden. Denk bijvoorbeeld aan trainingen op het gebied van persoonlijke effectiviteit, samenwerken en teamontwikkeling en future skills. De kosten voor deze trainingen worden volledig vergoed en zijn mede mogelijk gemaakt door de MDIEU-subsidie van het Ministerie van Sociale Zaken.”

Hulp van acteurs

”Wat helemaal vernieuwend is dat we de aangesloten A+O-bedrijven en medewerkers de mogelijkheid bieden om duurzame inzetbaarheid, met behulp van acteurs op een ludieke wijze op de kaart te zetten binnen het bedrijf”, vervolgt Kemna. “Deze acteurs komen dan op je bedrijf langs. De acteurs spelen op de werkvloer herkenbare situaties na die te maken hebben met gezond en veilig werken en gaan vervolgens de dialoog daarover aan. Alles dus met het doel, bewustwording te creëren, zodat werknemers op een gezonde en duurzame manier hun pensioen kunnen halen. Ook nodigen we HR-medewerkers graag uit in het theater.”

Makers van de toekomst

De tweede campagne die komende maanden gestalte krijgt, heeft de naam ‘Makers van de Toekomst’ meegekregen. Kemna: “Er is nog te veel onbekendheid over wat onze sector allemaal te bieden heeft. Met deze promotiecampagne willen we de Metalektro een gezicht geven. Immers onbekend maakt onbemind. Door te laten zien wat er allemaal aan moois bij onze bedrijven gebeurt, willen we helpen om de instroom van nieuwe werknemers te bevorderen. Het aantal jongeren dat beschikbaar komt voor de arbeidsmarkt neemt de komende jaren af. Dat betekent dat werving zich meer en meer op zij-instroom zal moeten richten.”

In het kader van deze campagne wordt een toolbox ontwikkeld, met promotiemateriaal dat te gebruiken is door alle bedrijven. “Zo worden er films gemaakt over bedrijven in onze sector en komt er fotomateriaal beschikbaar. Bedrijven kunnen dat materiaal kosteloos gebruiken voor de eigen employer branding.”

Professionalisering oZone

In 2023 wil A+O bovendien het digitale kennisdeelplatform oZone – dat kosteloos beschikbaar is voor alle A+O bedrijven en medewerkers – verder professionaliseren. Kemna: “Niet alleen krijgt oZone een nieuwe look and feel, er zal ook content worden toegevoegd die te gebruiken is door o.a. onderwijsinstellingen. We horen nog te vaak leerlingen het moeten doen met boeken die veertig jaar oud zijn. Via oZone kunnen we het lesmateriaal op een eigentijdse wijze digitaal aanbieden, met content die past bij wat bedrijven op dit moment aan skills vragen. Zo willen de verbinding tussen scholen en bedrijfsleven verbeteren.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Personeel en Opleiding

Veilig werken met elektrische installaties kan dankzij AWL via oZonev

10-02 Bij veel A+O-bedrijven is er behoefte aan een opleidingstraject om veilig te kunnen werken…

Personeel en Opleiding

Opleidingsfonds voor metalektro komt met nieuw aanbod

15-12 In de eerder dit jaar afgesloten nieuwe cao Metalektro, die geldt tot en met…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV