Online tool ThyssenKrupp in trek bij Nederlanders

Een groot deel van de Nederlandse klanten van ThyssenKrupp Steel Europe gebruikt inmiddels de e-business tool Steel-Online. Dit vertelde Michael Hetkamp, e-business expert van het bedrijf, tijdens een bijeenkomst van het INTERREG IV A-project ‘2 connect Business’.

Circa 40 Nederlandse en Duitse ondernemers togen op 1 april naar Duisburg om zich te laten informeren over de recente ICT-mogelijkheden in de staalhandel en over de betekenis van Nederland voor Europa’s grootste staalbedrijf. Ook legden ze contacten met nieuwe zakenpartners uit het buurland.

Waarom e-business in de staalhandel? “Het belangrijkste aspect binnen ons bedrijf is nog altijd het persoonlijke contact tussen klant en verkoper”, aldus Hetkamp. Toch is de toepassing van ICT inmiddels onmisbaar. Daarom heeft ThyssenKrupp Steel Europe de afgelopen jaren eigen e-business-oplossingen ontwikkeld. Het e-business-aanbod bestaat uit twee onderdelen: een online platform (Steel-Online) en een geautomatiseerde datauitwisseling (EDI). “Een belangrijk voordeel van Steel-Online is de grote transparantie. Klanten kunnen praktisch in real time hun bestelling volgen en nauwkeurig hun eigen logistiek hierop afstemmen.” Vroeger werden bestellingen en hun voortgang nog overwegend per fax gecommuniceerd, en kreeg de klant op maandag de laatste stand van zaken – “en vervolgens hoorde de klant vaak een week lang niets meer.”

De tool wordt inmiddels veelvuldig gebruikt. “We registreren zo’n 150.000 bezoeken per maand. Een op de twee klanten volgt zijn bestellingen regelmatig online”, vertelt Hetkamp. Vooral Nederlanders zijn erg te spreken over de online tool: het merendeel van de Nederlandse klanten maakt gebruik van Steel-Online. Daarnaast raakt het systeem van automatische datauitwisseling (EDI) steeds meer ingeburgerd onder klanten. Meer dan de helft van alle bestellingen bij ThyssenKrupp Steel Europe is tegenwoordig volledig geautomatiseerd.

De deelnemers aan de bijeenkomst kregen ook een rondleiding over het bedrijfsterrein met een totale oppervlakte van 9 vierkante kilometer. Tussen haven en hoogoven zagen ze de weg die het materiaal aflegt tijdens de staalproductie.

Website 2 connect Business

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Automatisering

Heuvelman Staalhandel legt toekomstbestendig IT-fundament

11-02 Heuvelman levert een breed assortiment constructiestaal direct uit voorraad. Het bedrijf bedient met name…

Personeel en Opleiding

Meer dan de helft van de jongeren ziet toekomst in de techniek

26-06 Jongeren zien vaker een toekomst voor zichzelf weggelegd in de techniek. De interesse in…

Featured

Heine Steel investeert bij eerste lustrum

02-05 Opgericht als verkoopkantoor voor de Duitse staalhandels groep Heine+Beisswenger, viert stafstaal leverancier Heine Steel…

Automatisering

Paul Meijering gaat slimmer werken

16-09 Paul Meijering Metalen in Zaltbommel, internationale groothandel in RVS halffabrikaten, neemt februari 2016 nieuwe…

Geen categorie

Vlietjonge vergroot assortiment

16-01 Vlietjonge Staalhandel heeft het assortiment uitgebreid in met name de productgroepen balkstaal en kokers/buizen.…

Bedrijf en Economie

Staalprijzen blijven nog constant ondanks onzekerheid

19-09 Diverse fabrieken hebben recentelijk aangekondigd per 1 oktober de prijzen te willen verhogen. Zo…

Bedrijf en Economie

Nederlandse variant op Industrie 4.0

07-04 In navolging van het Duitse programma ‘Industrie 4.0’, is er nu het Nederlandse initiatief…

Geen categorie

Onzekerheid sluipt in de staalmarkt

23-10 Enerzijds zijn er berichten dat de Europese staalproducenten in het lopende en voor het…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV