Otto fleetmanager laat zelfrijdende voertuigen (samen)werken

0

Self Driving Vehicles (SDV’s), de nieuwe generatie AGV’s, rukken langzaam maar zeker op in productiebedrijven. Om ervoor te zorgen dat deze onbemande voertuigen in een bedrijf efficiënt kunnen (samen)werken lanceert Romias Robotics de Otto fleetmanager.

“Dit softwareplatform kan naadloos geïntegreerd worden met de SDV’s van Otto Motors”, zegt Martijn Jansen van Romias Robotics, dat met de Otto fleetmanager de TechniShow Innovation Award in de categorie New Tech heeft gewonnen. “Het zorgt voor een soepele integratie van je SDV’s, binnen een uur werken ze mee in je bedrijf.”

Een punt waar de markt nu tegen aan loopt, is volgens Jansen de grote stap die gemaakt moet worden om over te gaan naar flexible logistics binnen het bedrijf. De denkwijze die bij AGV’s normaal was (vaste routes, het bufferen van producten, grote aanpassingen in de fabriekshal) is bij de nieuwe generatie opgelost door slimme navigatietechnieken en robuuste veiligheidssystemen. Otto fleetmanager zorgt ervoor dat dit allemaal efficiënt (samen)werkt.

Eenvoudig

Het instellen van de fleetmanager wordt geheel gedaan met een grafische NUI (Natural User Interface) die beschikbaar is op alle web-enabled devices zoals desktop pc’s, tablets en zelfs telefoons. Op de fleetmanager kan direct een SDV worden bestuurd waarmee de omgeving gescand wordt. In real-time vormt de plattegrond zich op het scherm waarna de SDV in staat is om te navigeren.
Otto fleetmanager is naadloos aan te sluiten op de bestaande logistieke structuur van elk bedrijf, waardoor een natuurlijke overgang kan worden gecreëerd van de huidige logistieke processen naar een logistiek proces aangestuurd door de fleetmanager. Worden de logistieke processen complexer, dan kan de fleetmanager meegroeien.

Intelligent, altijd paraat

Fleetmanager weet altijd waar een product/materiaal is gebleven, en stuurt hier op. De gebruiker vertelt fleetmanager waar een product naar toe moet en het systeem regelt de rest. Je hoeft geen rekening te houden met het opladen van de accu’s;  de fleetmanager regelt dat de vloot altijd in opperste staat van paraatheid is.

Omdat de fleetmanager van elke SDV weet waar hij is en waar hij naar toe gaat kan de routeplanning ook geoptimaliseerd worden. Een nauwe gang wordt bijvoorbeeld al door een SDV ontweken omdat een andere SDV daar eerder doorheen rijdt. Wordt er een obstakel gedetecteerd, dan geeft de fleetmanager ook dit aan elke SDV door. De verschillende veilige Lidars worden gecomplementeerd door meerdere Intel RealSense camera’s die diepte-informatie geven. Deze informatie wordt door neurale netwerken geanalyseerd en hiermee worden bijvoorbeeld personen herkend, maar ook heftrucks, pallets met producten en andere obstakels.

Intelligente algoritmes worden gebruikt voor de analyses die op de data dashboards worden weergegeven. Hiermee wordt bijvoorbeeld ook preventief onderhoud voorspeld op basis van onder andere motortemperaturen.

Veiligheid

Otto’s SDV’s (de Otto100, Otto750, Otto1500 en de Omega900 en Omega1500 heftrucks met liftsysteem) en fleetmanager hebben veiligheidssystemen die continu de omgeving scannen en voetgangers herkennen. Aanrijdingen zijn bij normaal bedrijf uitgesloten en in de fleetmanager kunnen SDV zones flexibel geconfigureerd worden. De fleetmanager zorgt dan dat er geen enkele SDV in die zone zal komen. Ook past het intelligente systeem de snelheden van de SDV’s aan,  afhankelijk van de situatie.

De fleetmanager kan tientallen SDV’s aansturen en groeit dus mee met het bedrijf. Voor deze verschillende autonome voertuigen plant de fleetmanager de routes en optimaliseert de afgelegde weg of bijvoorbeeld reistijd. Ook kunnen verschillende typen SDV’s door dezelfde fleetmanager worden aangestuurd.

Reorganisatie logistiek

“Om optimaal gebruik te maken van de nieuwste generatie SDV’s zal er kritisch gekeken moeten worden naar de huidige logistieke processen die vaak gebaseerd zijn op mensen en bijvoorbeeld heftruck met pallets”, zegt Jansen. “Bij het reorganiseren van deze processen zal de eenvoudig te gebruiken fleetmanager bedrijven aan de hand mee nemen om de juiste koers in te slaan.”
Om de volledige potentie van een SDV-vloot te ontgrendelen zullen er bestaande systemen gekoppeld moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan productiemachines, softwaresystemen, transportbanen, maar ook aan de mensen die het bedrijf runnen. “Voor alle verschillende situaties heeft de fleetmanager een integratiemogelijkheid. We hebben slimme knoppen die, wanneer deze ingedrukt worden een missie aanmaken, of wat uitgebreidere interfaces als een Mobiele applicatie, PLC-integraties, webpagina’s, handscanners en sensoren.”

Jansen wijst op gemak en de mogelijkheid om klein te beginnen met de fleetmanager:  “Het in bedrijf stellen van een Otto met deze fleetmanager kan in enkele minuten gebeuren, waarna er autonoom en veilig verschillende logistieke handelingen worden uitgevoerd. Er hoeft minder gebufferd te worden omdat de fleetmanager on-demand producten en materiaal vervoert en dit ook 24/7 kan doen. Er is geen vloot heftrucks en palletwagens meer nodig en ook geen gekwalificeerd personeel om deze vloot te bedienen. Er heerst een hogere mate van veiligheid op de werkvloer, minder fouten, letsel en schade. Je kunt inspringen op de grote tekorten van personeel voor zwaar en repetitief werk en er is minder oppervlak nodig binnen je hele fabriek voor heftrucks en bufferlocaties.