Remcilinders ACE vergroten veiligheid en comfort e-trike transportfiets

Of het nu gaat om dranken, kleding of elektrische apparatuur: levering aan huis is in. Dat geldt ook voor supermarkten. Eén daarvan liet RM Customs een aantal e-trikes bouwen om files te kunnen omzeilen en een bijdrage te leveren aan de bescherming van het milieu. Voor meer comfort en een veilige besturing is er gebruik gemaakt van remcilinders van ACE Stoßdämpfer.

De levering van goederen per bestel- en vrachtwagen zorgt in steden steeds vaker voor problemen: het groeiende aantal leveringen aan huis zorgt in toenemende mate voor vastlopend verkeer. En daar komt de zoektocht naar een parkeerplaats nog bij. Bij een actieradius van 2 kilometer zijn elektrische transportfietsen een milieuvriendelijker en sneller alternatief. De samenwerking tussen het bedrijf RM Customs uit Kleef bij Nijmegen met de plaatselijke supermarkt Edeka-Center Schroff levert hiervoor het bewijs. De door RM Customs op maat gemaakte transportfiets haalt zelfs op drukke wegen vaak zijn maximale snelheid van 45 km/h en kan als de zon schijnt dankzij een paar zonnecellen zelfs verder rijden dan de standaard actieradius van 60 km. Ondanks een transportcapaciteit van omgerekend acht winkelmandjes met een maximaal totaalgewicht van 100 kg betekent dit dat de accu van de e-trike niet al na een paar leveringen moet worden opgeladen. De innovatieve transportfiets is immers uitgerust met een naafmotor in het voorwiel en heeft een vermogen van 2,3 kW met een maximumkoppel van 120 Nm. Een verbruik van ongeveer 2,5 kWh per 100 km komt overeen met 0,32 l benzine of 0,25 l diesel per 100 km. Wanneer de zonnecellen extra stroom opleveren, is de actieradius nog groter of wordt het laadproces aan het stopcontact versneld.

Hydraulische remcilinders
Voorafgaand aan de samenwerking met Edeka had RM Customs al een prototype van zijn e-trike gelanceerd, die een snelheid van 25 km/u haalde. Tijdens de ontwikkeling kampte men met het probleem dat het hele systeem bij kuilen of plotselinge stuurbewegingen begon te hobbelen, waardoor het voertuig dreigde te kantelen. Dit was ook een kritiekpunt van TÜV. Omdat de nieuwe uitvoering een maximumsnelheid van 45 km/u heeft, moesten de oprichters van RM Customs, Marcel Rouenhoff en Markus Mühlberg, de problemen met het chassis oplossen. Een eerste poging met industriële gasveren bleek niet afdoende. Bij de tweede poging werd contact opgenomen met het gasveerteam van ACE Stoßdämpfer. Dit bedrijf verkoopt onder meer innovatieve en hoogwaardige gasdruk- en gastrekveren. Door de positieve ervaringen met toepassingen in de recreatieve sector wisten de ingenieurs van ACE in Langenfeld echter dat hun hydraulische remcilinders nog beter geschikt zouden zijn voor het stabiliseren van voertuigen dan gasveren. Naast de automotive sector zijn industriële toepassingen, zoals de klassieke machinebouw, de elektronica- en meubelindustrie en de medische technologie, typische toepassingsgebieden voor deze onderdelen. Hydraulische remcilinders zijn uitermate geschikt voor het dempen van zwenkbare massa’s.

Hydraulische remcilinders zijn uitermate geschikt voor het dempen van zwenkbare massa’s.

Onderhoudsvrij en gebruiksklaar
Rekening houdend met alle belangrijke uitgangspunten besloten de partijen samen om componenten van het type HB-28-100-EE-PT te installeren. Deze hydraulische remcilinders kunnen worden gebruikt als dubbelzijdige of enkelzijdige remmen. De gecoate cilinders van compacte afmeting en de zuigerstangen met slijtvaste oppervlaktecoating zijn kenmerkend voor de hoge kwaliteit en duurzaamheid. Net als alle producten uit de HB-serie gaat het bij de gebruikte variant om een onderhoudsvrij, gebruiksklaar en gesloten systeem. De HB-28 is instelbaar en met een diameter van 28 mm en een slag van 100 mm goed voor een variabel instelbare druk- of trekkracht van 30 N tot 3.000 N. Een instelsegment op de zuiger zorgt voor een eenvoudige afstelling. Een groot assortiment aan toebehoren vergemakkelijkt bovendien de montage.

Volgende modellen
Nu de oplossing van ACE in de eerste twee series e-trikes van RM Customs goed heeft gewerkt, is de ontwikkeling van de volgende modellen begonnen. Er wordt gewerkt aan nog meer rijcomfort, een grotere transportcapaciteit en een grotere actieradius. Een onderneming die zeker zal slagen met de gestaag toenemende vraag naar e-trikes.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Toeleveren

Valtestconstructie: jonge ingenieurs vertrouwen op kleine stootdempers van ACE

22-04 Drie studenten aan het Felix-Fechenbach-Berufskolleg in het Duitse Detmold besloten in het kader van…

TechnishowNieuws

Rolstoelinnovatie met Tubus-structuurdempers van ACE

13-03 Op het eerste gezicht lijkt het paradox om Segways te gebruiken als basis voor…

Toeleveren

Hydraulische remcilinders maken handling in cleanrooms eenvoudiger

17-07 Microbiologische milieubewaking is geregeld via ISO-richtlijn 18593. Het productassortiment van Pinpoint Scientific omvat onder…

Transport en Logistiek

Bestand tegen een stootje

23-06 Schiller heeft onlangs in opdracht van een grote Beierse autofabrikant met succes een project…

Toeleveren

Structuur- en crash dempers beschermen 7e as

19-04 De eisen op het gebied van snelheid en flexibiliteit van automatiseringsoplossingen worden steeds hoger.…

Toeleveren

Precisie en vibratie gaan samen dankzij optimale demping

07-12 De ISOTablA van Fabreeka is een tafelplatform dat dankzij de actieve demping bij uitstek…

Bedrijf en Economie

Omslag industrie door prijsstijgingen, toeleveringsproblemen en afkoelende economie

11-07 Na een sterk 2021 verliest de industriële activiteit vaart. De volumegroei was in de…

Toeleveren

Rust in camper met rubber-metaal-isolatoren

22-06 Met hun elegante interieurs, exclusieve uitstraling en krachtige motoren zijn campers uitgegroeid tot vijfsterrenhotels…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV