Topdesigner kiest voor aluminium

Aluminiumbedrijf Hydro is een samenwerking gestart met topontwerper Tom Dixon. Doel hiervan is de industrie helpen betere materiaalkeuzes te maken en meer te ontwerpen met het oog op recycling.

Hydro en Dixon waren vorige week aanwezig op de toonaangevende designweek in Milaan om hun stoel van gerecycled aluminium te presenteren. Hun samenwerking begon toen Tom Dixon een stoel wilde maken die licht, robuust en recyclebaar was. Hij dacht daarvoor aan aluminium en kwam uit bij Hydro.

Eind 2018 ging het gezamenlijke project van start. Er werd een beroep gedaan op experts op het vlak van recycling, oppervlaktebehandeling en ontwerp. “Ik vind het heel belangrijk dat verschillende industrieën elkaar hierin ontmoeten. Door ideeën en kennis uit te wisselen kunnen we spannende dingen ontwerpen, op een manier zoals we dat nooit eerder hebben gedaan. Duurzaamheid is een cruciale factor. Dat is een van de redenen waarom ik zo graag met aluminium werk”, vertelt Tom Dixon, Creative Director van Tom Dixon Studio. Hydro werkt samen met klanten in alle sectoren om circulaire oplossingen mogelijk te maken en wil nu de designsector stimuleren om meer te ontwerpen met het oog op recycling. Om die reden steunde het bedrijf ook ‘Norwegian Presence’, de Noorse tentoonstelling op de designweek in Milaan. De experts van Hydro hebben nauw samengewerkt met de betrokken designers, van de tekentafel tot de productie van de prototypes die in Milaan werden gepresenteerd. Aluminium wordt steeds populairder bij industriële ontwerpers. Het is een duurzaam materiaal, maar liefst driekwart van het aluminium dat ooit gemaakt is, wordt nu nog steeds gebruikt. Het materiaal is sterk, licht, veelzijdig en volledig recyclebaar. Hydro produceert meer dan zeventig procent van haar aluminium met behulp van hernieuwbare energiebronnen, waaronder waterkracht. Het aluminium kent hierdoor een lage CO2-voetafdruk en behoort dan ook tot het milieuvriendelijkste ter wereld.

Jaguar Land Rover geeft aluminium een tweede leven
Ook de auto-industrie ontdekt de mogelijkheden van gerecycled aluminium. Zo hergebruikt Jaguar Land Rover het aluminium van afgedankte auto’s voor de productie van nieuwe modellen. Hiervoor implementeert de autoproducent een innovatieve recyclingtechnologie, waarmee ze begint aan een nieuwe fase van haar circulaire strategie. Het Reality-project streeft ernaar om het aluminium van bestaande voertuigen van Jaguar en Land Rover te recyclen tot nieuwe, hoogwaardige aluminium onderdelen voor de productie van nieuwe modellen. Het recyclingproces wordt op dit moment getest bij pre-productiemodellen van de Jaguar I-Pace, waarvan het lithium-ion batterijpakket verwijderd is. De batterij wordt hergebruikt in een nader te bepalen toepassing. De rest van de I-Pace wordt met behulp van hightech sensoren van Axion gesorteerd op materiaalsoort, waarna het aluminium gesmolten en opnieuw gevormd wordt.

Topdesigner kiest voor aluminium

Het aluminium van bestaande voertuigen van Jaguar en Land Rover wordt gerecycled tot nieuwe, hoogwaardige aluminium onderdelen voor de productie van nieuwe modellen.

CO2-uitstoot terugdringen
Als Reality volledig operatief is, moet de CO2-uitstoot van het productieproces zoveel mogelijk teruggedrongen worden. Jaguar Land Rover streeft ernaar om zo min mogelijk nieuw aluminium te gebruiken bij de productie van auto’s. De fabrikant heeft zijn mondiale CO2-uitstoot al met 46% weten te verlagen en streeft naar verdere reductie.

300.000 ton gerecycled aluminium
Het project, dat ondersteund wordt door Innovate UK, helpt Jaguar Land Rover bij het uitbreiden van het circulaire productieproces. Tussen september 2013 en januari 2019 is al 300.000 ton gerecycled aluminium gebruikt voor modellen met de kenmerkende aluminium architectuur, waaronder de nieuwe Jaguar XE. De Jaguar XE was in 2014 ’s werelds eerste auto met carrosseriedelen bestaande uit de aluminiumlegering RC5754, dat 75% gerecycled aluminium bevat. De helft van de XE-carrosserie bestaat uit aluminiumlegeringen die voor een groot deel uit gerecycled aluminium bestaan. Dat is mede mogelijk gemaakt door de circulaire productielijnen in de Britse en Slovaakse productiefaciliteiten.

Eenvoudige implementatie
Als onderdeel van de ACES-strategie (Autonomous, Connected, Electrified en Shared) kan Jaguar Land Rover dankzij het Reality-project beginnen met het recyclen van een groot aantal oude modellen. De auto’s worden snel verzameld, ontmanteld en gerecycled, waarna het gerecyclede materiaal eenvoudig is toe te passen in het bestaande productieproces.

75% aluminium nog steeds gebruikt
Jaguar Land Rover gebruikt 180.000 ton aluminium per jaar. Wereldwijd wordt jaarlijks 80 miljoen ton aluminium geproduceerd. Het is een van de meest gerecyclede producten ter wereld en 75% van het ooit geproduceerde aluminium wordt nog steeds gebruikt. Het gerecyclede aluminium wordt tot het uiterste getest door wetenschappers van de Brunel University. Zij testen het materiaal op sterkte en puurheid om te controleren of het voldoet aan de hoge kwaliteitseisen van Jaguar Land Rover.

Topdesigner kiest voor aluminium

Het recyclingproces wordt op dit moment getest bij pre-productiemodellen van de Jaguar I-Pace, waarvan het lithium-ion batterijpakket verwijderd is.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

3D

Safran gaat grote aluminium onderdelen 3D-printen met SLM

11-04 Safran is een internationale hoogtechnologische groep die actief is in de luchtvaart-, defensie- en…

Materialen

Autofabrikanten kiezen voor slimme materiaalmix van staal en aluminium

12-01 De zelfdragende carrosserieconstructie van staal is wereldwijd het meest gebruikte type carrosseriebouw, maar staat…

Materialen

Mega aluminiumklus voor Aldowa

23-11 Deze tunnel is een onderdeel van de 11 kilometer lange verbindingsweg tussen de A16…

Materialen

Nieuwe Europese milieuregels gaan import ijzer, staal en aluminium duurder maken

23-03 Mr. Robert Hardy, advocaat bij Greenberg Traurig, LLP te Amsterdam, legt uit wat er speelt…

Verspanen

Itter bewerkt fijnmechanische componenten in grootformaat op nieuwe Zayer

02-03 “Een bridgetype freesmachine van Zayer stond al geruime tijd op onze wensenlijst”, vertelt Frank…

Verspanen

Nieuwe aluminium frees MA Ford zorgt voor hoog verspaand volume

31-01 Aluminium werkstukken hebben vaak lastige kenmerken, zoals dunne wanden en nauwe inwendige hoeken. Ook…

Materialen

Waarom blijven de aluminiumprijzen stijgen?

15-12 De DAA heeft verschillende factoren die van invloed zijn (geweest) op de aluminiumprijzen, op…

Materialen

Hogere prijzen metalen gevelbouw onvermijdelijk

08-12 Binnen de gevelbouw ontstaan steeds meer zorgen over de oplopende kosten en levertijden met…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV