AWL-Techniek bouwt machines voor puntlassen aluminium

AWL-Techniek bouwt voor een opdrachtgever drie machines die aluminium kunnen verbinden door middel van lijmen en puntlassen. Dit is een, tot nu toe, vrijwel niet gebruikte combinatie. De machines zullen wereldwijd worden ingezet voor het verbinden van delen voor autoportieren.

Hybride auto’s zijn geen uitzondering meer in de automobielindustrie. Doordat overheden steeds strengere eisen stellen aan de reductie van uitlaatgassen (CO2), is de vraag naar lichtere materialen gestegen en hebben de ontwikkelingen op het gebied van verbinden een vlucht genomen. AWL heeft al veel ervaring met het booglassen van aluminium, maar het puntlassen van dit materiaal was tot nu toe nieuw. De klant had in dit project duidelijke argumenten voor het toepassen van deze techniek. Een groot voordeel is de snelheid; iedere punt wordt in 180 milliseconde gelast. Met een korte taktijd is AWL er prima in geslaagd kwaliteit en cyclustijd binnen de specificaties te realiseren.

Aluminium heeft in vergelijking met staal een hoger elektrisch- en warmtegeleidingsvermogen, waardoor meer stroom nodig is. De grote hoeveelheid stroom brengt een groter magnetisch veld met zich mee. De lastang, het hanteergewicht van de robot en de mallen zijn hierop aangepast. Henk Strijker, las- en procesdeskundige, is zeer te spreken over het project. Dit is mede te danken aan de goede samenwerking met de klant en besturingsleverancier. “Aan het bouwen van de machine zijn verschillende tests vooraf gegaan voor het vaststellen van parameters en het optimaliseren van procescondities. De bouw van de eerste twee machines is soepel verlopen. Op dit moment is de laatste machine in opbouw.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

TechnishowNieuws

Innovaties in puntlassen en stiftlassen

07-03 Laskar Puntlastechniek levert innovatieve oplossingen voor betrouwbare weerstandlasverbindingen in de maakindustrie. Met een scherp…

Verbinden

Puntlassen en stiftlassen naar een hoger niveau

05-10 Al meer dan twee decennia voorziet Laskar Puntlastechniek de maakindustrie van innovatieve oplossingen voor…

3D

Safran gaat grote aluminium onderdelen 3D-printen met SLM

11-04 Safran is een internationale hoogtechnologische groep die actief is in de luchtvaart-, defensie- en…

Verbinden

Amada Weld Tech verbetert procesbeheersing van puntlassen

06-03 De closed-loop feedback functionaliteit van Amada Weld Tech stelt productiebedrijven in staat om een…

Materialen

Autofabrikanten kiezen voor slimme materiaalmix van staal en aluminium

12-01 De zelfdragende carrosserieconstructie van staal is wereldwijd het meest gebruikte type carrosseriebouw, maar staat…

Materialen

Mega aluminiumklus voor Aldowa

23-11 Deze tunnel is een onderdeel van de 11 kilometer lange verbindingsweg tussen de A16…

Materialen

Nieuwe Europese milieuregels gaan import ijzer, staal en aluminium duurder maken

23-03 Mr. Robert Hardy, advocaat bij Greenberg Traurig, LLP te Amsterdam, legt uit wat er speelt…

Verspanen

Itter bewerkt fijnmechanische componenten in grootformaat op nieuwe Zayer

02-03 “Een bridgetype freesmachine van Zayer stond al geruime tijd op onze wensenlijst”, vertelt Frank…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV