180 Machines door het dak

Jan van Dam Machinetransport heeft bij de Leidse instrumentmakers School (LiS) maar liefst 180 grote machines, 60 pallets vol gereedschappen en 80 kooien met diverse spullen verhuisd. Deze mega-operatie was nodig omdat de LiS een nieuwe vleugel in gebruik heeft genomen. Hierin is de werkplaats ondergebracht, waar de studenten technieken leren als draaien, frezen, slijpen en vonken.

Het nieuwe schoolgedeelte is begin december officieel geopend door koning Willem-Alexander, maar al sinds 1 september in gebruik. De verhuizing van de werkplaats is een half jaar lang minutieus voorbereid en in zomervakantie uitgevoerd. Hierbij is nauw samengewerkt tussen medewerkers en studenten van de LiS en de professionele machineverhuizers van Jan van Dam. Daardoor is de hele operatie keurig op tijd verlopen. “We hadden een strakke tijdsplanning, die echt niet mocht uitlopen omdat er anders 300 studenten op de stoep hadden gestaan die niet aan slag konden”, aldus Robin Hollebeek, de projectleider die vanuit de LiS de hele bouw heeft gecoördineerd. “We hebben maar een dag onderwijs hoeven schrappen om alles om te zetten.”

Verplaatsing werkplaatsen
Na allerlei interne aanpassingen in het bestaande gebouw, waarmee leerlingencapaciteit al maximaal was opgerekt, kreeg de LiS enkele jaren geleden eindelijk de financiële middelen om de school uit te breiden met een nieuwe vleugel. Hierin zijn nu de kantine en de werkplaats voor de ouderejaars studenten gevestigd. Deze werkplaats was eerst gevestigd op de verdieping van het bestaande gebouw, waar nu de werkplaats voor de eerstejaars studenten zit. De verhuizing betekende dus: alle machines van oude werkplaats voor ouderejaars verhuizen naar de nieuwe vleugel en alle machines van oude eerstejaars werkplaats van de begane grond naar hun nieuwe plek op de verdieping brengen.

Dakluik
Voor Hollebeek was het vanzelfsprekend dat Jan van Dam hiervoor werd ingeschakeld. De machinetransporteur uit Oudewater is al jaren de vaste partner voor het plaatsen van nieuwe machines. Jan van Dam en Robin Hollebeek halen samen smakelijke herinneringen op aan enkele machineplaatsingen in het verleden. Al die machines moesten aanvankelijk door een smalle achteringang, waarvoor regelmatig het hele kozijn eruit moest. Vervolgens gingen ze door een smalle gang waarvan de vloer het machinegewicht vaak niet kon dragen, en dus stempels en rijplaten nodig waren. “Dat ging dus vaak moeizaam en omslachtig en zorgde ervoor dat meer tijd nodig was”, aldus Jan van Dam. Op zijn advies is een aantal jaren geleden daarom een dakluik gemaakt, waar de machines doorheen getakeld konden worden. Sindsdien verliep de plaatsing van nieuwe machines gesmeerd.

Samenwerking
Het dakluik was bij de verhuizing naar de nieuwe vleugel een uitkomst. De medewerkers van Jan van Dam hebben met een kraanwagen alle machines uit de oude werkplaats gehaald en deze op een heftruck naar de nieuwe vleugel vervoerd. Vervolgens zijn met een heftruck de machines uit de werkplaats op de begane grond gereden en met de hijskraan door het dakluik op hun nieuwe plek gezet.

Dat klinkt allemaal eenvoudig, maar het was een hele klus. Omdat het verhuisbudget van de LiS niet onbeperkt was, hebben docenten en studenten veel zelf gedaan. Zij zorgden ervoor  dat alles netjes geordend en gerangschikt klaar stond, zodat Jan van Dam met een ploeg van vijftien mensen de verhuizing binnen veertien dagen kon realiseren. Samenwerking was de sleutel tot het succes. Zo stelde Jan van Dam een vrachtwagen vol kooien, pallets en bakken beschikbaar, waar alles ingepakt kon worden. Docenten en studenten offerden daarvoor een deel van hun vakantie op. Ze koppelden de machines los, haalden de stekkers eraf en oormerkten alle machines en toebehoren, zodat de verhuizers precies wisten welke machine waar moest komen. De volgorde van het verhuizen van de machines is in nauw overleg bepaald. En uiteraard was er een plattegrond gemaakt met de nieuwe plekken voor alle machines.

Snelheid en rust
In de nieuwe werkplaats stond een ontvangstteam van LiS-medewerkers klaar om alle machines weer operationeel te maken. “We hadden tijd genoeg om de machines netjes neer te zetten en na te stellen”, zegt Hollebeek, die heel tevreden op de verhuizing terugkijkt. “Het ging allemaal razendsnel, maar tegelijk ook met een bepaalde rust omdat alles goed was voorbereid. Jan van Dam had ons zijn volle service beloofd en die heeft hij ook gegeven. Daar hou ik van.”
Jan van Dam prijst vooral de voorbeeldige samenwerking: “Verhuizingen hebben een gigantische impact en geven stress in een organisatie. Daarom moet je er eigenlijk een feestje van maken. Door de goede samenwerking is dat gelukt.”

Bijzonder project
Dankzij de nieuwe vleugel kan de LiS nu 120 eerstejaars laten instromen in plaats van 90. De nieuwe werkplaats is twee keer zo groot als de oude en overzichtelijk en veilig. De machines staan opgesteld in rijen met daartussen brede gangpaden, zodat het plaatsen van nieuwe machines gemakkelijk is. Een dakluik is niet meer nodig, want de werkplaats zit op de begane grond en heeft een grote toegangsdeur.

Jan van Dam blikt terug op een bijzonder project. Door het vakmanschap van zijn medewerkers  en de inzet van hoogwaardige apparatuur zijn de machines probleemloos verhuisd; niet alleen de draai- en freesbanken, maar ook de gevoelige machines voor de meetkamer. “Maar liefst 180 machines door het dak verhuizen is natuurlijk wel iets speciaals. Daarnaast was dit project voor ons bijzonder, omdat we het vertrouwen hebben gekregen van een partij die in hoog aanzien staat in de maakindustrie. Het is fantastisch dat we de logistieke partner van de LiS mogen zijn.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Transport en Logistiek

Multifunctionele truck met kraan voor Jan van Dam

30-11 “Deze truck kan ook gebruikt worden als hoogwerker”, zegt Stef van Dam. “Daarnaast is…

MetaalNieuws Extra IM

Hoe kun je zware lasten vervoeren op de werkplek?

16-06 Items kunnen bovendien vallen of beschadigd worden als ze onjuist worden behandeld. Het is…

Transport en Logistiek

Trumpf en Jungheinrich partners in intralogistiek

11-01 Trumpf en Jungheinrich gaan nauw samenwerken op het gebied van intralogistieke oplossingen in de…

Toeleveren

Nieuwe vrachtwagen geeft Hop Machines meer mogelijkheden

30-11 Hop Machines in Wilbertoord heeft een nieuwe Scania vrachtwagencombinatie (730 pk) aangeschaft. Hierdoor kan…

Transport en Logistiek

Dashcams op 35 voertuigen Jan van Dam

08-06 35 Voertuigen van het wagenpark van Jan van Dam Machine Transport uit Oudewater worden…

Automatisering

Jack, Tom en John brengen de orders geautomatiseerd door de fabriek

10-03 Kumatech-directeur Willem Kuunders is er nog altijd van overtuigd dat volledige automatisering van het…

Transport en Logistiek

Jungheinrich’s nieuwste heftruck met geïntegreerde lithium-ion accu is game changer

03-02 Jungheinrich presenteert zijn nieuwste elektrische heftruck met geïntegreerde lithium-ion accu: de EFG P30i. De…

Transport en Logistiek

Bijzondere afstandsbediening

31-12 Roos Kunststof Rijplaten Verhuur uit Den Haag heeft een Volvo FMX 460 8×2 tridem…

Metaalnieuws inBeeld

15/06/2021

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

21/10/2020

Enorme productiviteits verbeteringen met Magistor duikfrees

X