Bloeiende Zuid-Duitse machinebouw besteedt steeds meer uit

0
987

De technologische industrie in de Zuid-Duitse deelstaten Baden-Württemberg en Beieren biedt voor Nederlandse industriële toeleveranciers veel potentie. Dit blijkt uit een rapport van ING Economisch Bureau dat ter gelegenheid van de handelsmissie naar Beieren is gepubliceerd.

Nederland blijft in haar handelsrelatie met Duitsland sterk afhankelijk van Noordrijn-Westfalen. Bijna 40% (€ 38,5 miljard) van de export gaat naar deze regio. Naar de economisch snelst groeiende deelstaten Baden-Württemberg en Beieren gaat 22%, terwijl dit 33% van de Duitse economie is. Pijler onder deze Zuid-Duitse deelstaten is de technologische industrie, die een omzet realiseren van ruim € 400 miljard. Deze industrie biedt niet alleen voor Nederlandse industriële toeleveranciers veel potentie, ook voor de logistiek. Traditioneel is de Nederlandse logistiek gericht op export naar Duitsland, met een flinke onbalans in de handel tot gevolg. Vooral de Zuid-Duitse machinebouw biedt kansen om meer gevulde containers van Duitsland naar Nederland, en van daaruit de wereld in, te krijgen, zo blijkt uit het ING rapport.

Veel kansen
Waar Noordrijn-Westfalen economisch achterblijft, eindigt Baden Württemberg juist bovenaan het lijstje van economische groeiers. Baden-Württemberg is de meest kansrijke opstap voor verbreding naar het zuiden. Deze deelstaat heeft een bloeiende machine-industrie, waar langzaam maar zeker meer wordt uitbesteed aan toeleveranciers. Bovendien is de ligging langs de Rijn gunstig voor binnenvaartroutes en worden die nog onvoldoende benut.

Lange adem
Ook de deelstaat Beieren is een groeiende pijler onder de Duitse economie. De elektrotechnische en vooral de transportmiddelenindustrie zijn hier groot en succesvol. Ook in Beieren liggen er daarmee kansen. Voor Nederlandse bedrijven is het winnen van marktaandeel hier lastiger. Historisch zijn Beierse industriebedrijven meer op Oostenrijk en Tsjechië gericht en daarnaast is de deelstaat over water minder goed bereikbaar. Dit maakt zakendoen een uitdaging en dit vraagt om investeren in spoor en relaties.

Gezamenlijke uitdagingen
Hoewel de groeikansen meer richting het zuiden van Duitsland liggen, blijft investeren in de relatie met Noordrijn-Westfalen nodig. Daarvoor is de regio voor Nederland simpelweg te belangrijk. Het gebied ligt dichtbij, zowel geografisch als qua cultuur, en er is een sterke logistieke verbinding. Met Duisburg, de grootste binnenhaven van Europa, is er een cruciale schakelfunctie voor groei van containervervoer. Daarnaast kunnen Nederland en Noordrijn-Westfalen elkaar versterken in de transitie naar een duurzamere economie. Beide gebieden zijn nog altijd relatief sterk afhankelijk van (fossiele) grondstoffen.