Geen draagvlak onder exposanten: streep door AMB

0

Beursorganisator Messe Stuttgart heeft een streep door de AMB gehaald, nu een rondvraag onder de exposanten heeft uitgewezen dat er onvoldoende basis is om deze internationale vakbeurs voor metaalbewerking in september in Stuttgart te houden.

De eerstvolgende échte AMB is nu pas in september 2022. In de AMB-week van dit jaar (14-18 september 2020) wordt er wel een AMB Forum gehouden in het congrescentrum op het beursterrein in Stuttgart met specifieke vakvoordrachten, een table-top expositie en diverse matchmaking mogelijkheden om spelers in de branche die wel behoefte hebben aan zo’n platform met elkaar in contact te brengen. De volgende regulaire AMB vindt dan plaats van 13 tot en met 17 september 2022, hetgeen in lijn is met de tweejaarlijkse cyclus van de beurs. Deze optie had de voorkeur van maar liefst 57,6 procent van de exposanten.

Duidelijke opdracht

De nieuwe datum zorgt voor planningszekerheid bij alle betrokkenen, die momenteel allemaal te maken hebben met buitengewoon lastige omstandigheden. Bij deze belangrijke beslissing heeft AMB-organisator Messe Stuttgart dan ook actief alle exposanten en diverse brancheorganisaties betrokken. “Door de stemming van de exposanten hebben we een duidelijke opdracht gekregen en kunnen we alle speculaties over de maakbaarheid van de AMB 2020 beëindigen”, aldus een woordvoerder van Messe Stuttgart. “Op dit moment is, met alle voorschriften betreffende hygiëne, afstand houden en de beperkte reismogelijkheden, alsmede de actuele conjuncturele omstandigheden, een AMB zoals wij die kennen niet te realiseren.” Het doel is nu om samen met alle betrokkenen voor september 2020 en 2021 een nieuw format voor een innovatief AMB Forum te ontwikkelen en in 2022 dan weer een echte beurs te houden.

De uitslag van de enquête onder exposanten is duidelijk: 57,6 procent wil uitstel van de AMB tot 2022.
De uitslag van de enquête onder exposanten is duidelijk: 57,6 procent wil uitstel van de AMB tot 2022.

Commentaar exposanten

Het besluit kan natuurlijk rekenen op de instemming van de exposanten. Michael Blank, directeur Marketing & Communication bij de Ceratizit Group: “Ik kan me een AMB op dit moment niet voorstellen. Maar de behoefte aan persoonlijk contact zal terugkeren, zodat een verschuiving naar 2022 de juiste beslissing is.”

Irene Bader, directeur Global Marketing bij DMG MORI: “Gezondheid en veiligheid van medewerkers, leveranciers en partners hebben bij ons de hoogste prioriteit. Voor ons als internationale onderneming is het doorgaan van de AMB op grond van de vele beperkingen dan ook geen optie. Verschuiving naar 2022 is de beste oplossing.”

Oliver Gühring van Gühring: “Het doorgaan van de AMB heeft geen zin. Onze hoop is dat we een enigszins normaal beursjaar 2021 met veel bestaande evenementen die doorgaan kunnen hebben en daardoor gesterkt in 2022 een succesvolle AMB kunnen organiseren.”

Steffen Nagel van Nagel Werkzeugmaschinen: “Een AMB met handschoenen en maskers, op een gehalveerd oppervlak met weinig exposanten en bezoekers is niet wat onze klanten verwachten en past ook niet in de successtory AMB.”