‘Kopers staan in de rij voor technische bedrijven’

0

Han van Rijn is met zijn bedrijf Kromhout al zo’n 25 jaar actief als adviseur bij bedrijfsovernames en financieringen voor technische ondernemingen. Hij schat dat hij in al die jaren zo’n 200 à 250 bedrijfsovernames succesvol heeft begeleid. De gemene deler bij al die transacties: Het betreft allemaal technische MKB-bedrijven, die worden gerund door DGA’s die vast zitten, graag een stap willen zetten maar niet durven, en op zoek zijn naar vrijheid en liquiditeit. “Dat zijn mijn opdrachtgevers.”

Van Rijn heeft ook in de metaalbranche al veel overnames gedaan en financieringen geregeld. In zijn kantoor in Breda lepelt hij zo een aantal namen op van bekende bedrijven die onder zijn begeleiding in andere handen zijn overgegaan. Van Rijn heeft geen technische achtergrond, maar voelt zich wel helemaal thuis in de technische sector. “Ik weet wat een draaibank is en wat een freesbank, wat de marges doorgaans zijn en de omzetten per medewerker. De techniek is een leuke en interessante sector, waarin ik nu al jaren actief ben, met steeds meer plezier.”

Grote stap

Dat plezier zit ‘m vooral in het helemaal bezig kunnen zijn met klanten. Van Rijn heeft er maar een beperkt aantal tegelijk, maximaal tien à vijftien per jaar. “Het zijn allemaal mensen die vast zitten in hun onderneming. Ooit zijn ze voor zichzelf begonnen voor de vrijheid, maar die is er meestal niet. Ze maken lange dagen, voelen veel verantwoordelijkheid en hebben al hun geld in het bedrijf zitten. Als ze een leuke auto voor hun vrouw willen kopen, dan kan dat eigenlijk niet. Maar het verkopen van het bedrijf is een grote stap en daar praten ze met niemand over.”

Totdat ze eens een keer hun hart luchten bij bijvoorbeeld hun accountant of advocaat. Via hen komt Van Rijn vaak met ondernemers in contact. “Dan ga ik het gesprek aan, om vertrouwen op te bouwen en er achter te komen wat iemand precies wil. En natuurlijk ook om een eerste inzicht te krijgen in het bedrijf. Al gauw komt dan ook de waardebepaling aan de orde. Beter is het om te spreken van de bepaling van een prijs, de marktwaarde, die we verwachten te kunnen realiseren.”

Samen proces doorlopen

Zijn bedrijf gaan verkopen betekent voor een ondernemer een enorme stap buiten zijn comfortzone. Gaan Van Rijn en de ondernemer met elkaar in zee, dan neemt hij hem mee aan de hand, om samen het hele proces te doorlopen. Dat duurt vaak een half jaar tot een jaar. “Daarna zijn ze nog niet van me af”, zegt Van Rijn. “Het grootste deel van mijn fee ontvang ik bij de overdracht, maar de rest in twee gedeeltes na een jaar en na twee jaar. In die periode verleen ik afterservice. Hoe houd je jouw vermogen in stand? Elk investeringsvoorstel van wat de ondernemer met zijn geld wil doen, kan hij aan mij voorleggen.”

Zoals gezegd begeleidt Van Rijn tien à vijftien overnames per jaar. Bedrijven met een jaaromzet vanaf 1,5 miljoen zijn voor hem interessant. De grootste die hij ooit heeft gedaan had 75 miljoen omzet. De hoogste verkoopprijs die hij heeft gerealiseerd was 25 miljoen euro.

Kopers staan in de rij

Hoewel het rare tijden zijn door de coronapandemie, is er genoeg interesse voor technische bedrijven. “Ik sta ervan te kijken hoeveel kandidaten er zijn, de kopers staan in de rij”, zegt Van Rijn. “Ik heb helemaal geen last van de coronacrisis.”
Het blijft blijkbaar aantrekkelijk om te kopen. Geld op de bank zetten levert praktisch niks op. En voor bedrijven die willen groeien is het kopen van een ander bedrijf interessant, aangezien de mogelijkheden voor autonome groei vaak beperkt zijn. Daarnaast vergen machines, digitalisering en automatisering tegenwoordig enorme investeringen. Er is schaalgrootte nodig om die te kunnen doen én om ze terug te kunnen verdienen.

Column in MetaalNieuws

Han van Rijn gaat elke maand een column over de dagelijkse praktijk van overnames in de technische sector schrijven in MetaalNieuws. Deze columns zullen ook als blog op de MetaalNieuws-website worden gepubliceerd. Hier staat de eerste column.

Het gaat bij deze columns niet om ingewikkelde stappenplannen, maar om verhalen uit de praktijk. Wat speelde er bij de ondernemer, hoe zat hij in het proces, welke gevoelens kwamen er naar boven?  “Ik wil luchtig geschreven columns brengen die wellicht herkenbaar zijn voor de lezers van MetaalNieuws”, aldus Van Rijn, die hierbij zal putten uit zijn grote schat aan ervaring.

Tevens krijgen lezers van MetaalNieuws de mogelijkheid om op een snelle manier een indicatie te krijgen van de marktwaarde van hun bedrijf. Hiervoor kunnen ze – indien gewenst anoniem – een aantal gegevens invullen op een speciale webpagina. Ze ontvangen dan van Van Rijn en A4-tje met een indicatie.