Safran en SLM Solutions 3D-printen onderdeel voor landingsgestel

In een gezamenlijk project hebben Safran Landing Systems en SLM Solutions de SLM-technologie (Selective Laser Melting) ingezet om een ​​onderdeel van een neuslandingsgestel te produceren. Het gezamenlijke doel van het project is om de haalbaarheid aan te tonen van 3D-metaalprinten. Het onderdeel werd opnieuw ontworpen voor het 3D-printproces, waardoor tijdwinst in het hele proces en een aanzienlijke gewichtsvermindering van ongeveer 15% mogelijk werd.

Het onderdeel van een neuslandingsgestel dat 3D-geprint is door Safran Landing Systems en SLM Solution.

Vanwege de strenge eisen van dit onderdeel, dat een van de onderdelen van het landingsgestel is die de belasting van het wiel naar de vliegtuigconstructie overbrengt, heeft Safran voor een titaniumlegering gekozen. Dit materiaal heeft uitstekende mechanische eigenschappen en is van nature bestand tegen corrosie, waardoor geen oppervlaktebehandeling nodig is. Bovendien helpt het de duurzaamheid van onderdelen te vergroten. Thierry Berenger, projectleider Additive Manufacturing bij Safran Landing Systems zegt: “We hebben SLM Solutions als partner gekozen vanwege hun expertise en de SLM 800-machine, die precies voldoet aan onze eisen op het gebied van machinegrootte en betrouwbaarheid.”

Grote bouwruimte

Met een verticaal verlengde werkruimte is de SLM 800 perfect aangepast om grote componenten te produceren. De machine is uitgerust met de quad-lasertechnologie van SLM Solutions en innovatieve functies, zoals de gepatenteerde gasstroom en een permanent filter, die de hoogste betrouwbaarheid garanderen. Het titanium onderdeel heeft een afmeting van 455 mm x 295 mm x 805 mm.

Hoge flexibilteit

Een van de sterke punten van de SLM-technologie is de flexibiliteit. Ontwerpwijzigingen kunnen snel worden aangepast, geprint en getest, waardoor er minder tijd wordt besteed aan de ontwikkeling van het prototype. Gerhard Bierleutgeb, EVP Global Services & Solutions bij SLM Solutions legt uit: “Additive manufacturing draagt ​​bij aan tijdwinst in de kwalificatie- en certificeringsfasen door snel de te testen onderdelen te leveren. We waren in staat om het onderdeel voor het landingsgestel in een paar dagen te produceren op de SLM 800, in plaats van enkele maanden met een traditioneel smeedproces.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

3D

Eerste 3D-geprinte drukvat van Shell gecertificeerd

17-01 Shell is het eerste bedrijf in Europa dat van een derde partij een CE-certificering…

3D

Nieuwe methode bepaalt ‘vloeibaarheid’ van 3D-print poeders

10-01 Poeders zijn een unieke vorm van materiaal. Ze kunnen worden gecomprimeerd en wanneer ze…

3D

FPT-VIMAG pleit voor meer 3D-print kennis en introduceert informatieve infographic

05-01 Daarom introduceert FPT-VIMAG een interactieve 3D-Printing infographic om het mkb en de Nederlandse maakindustrie…

3D

Europese subsidie voor 3D-printkompas

10-11 Aan dit project werkt een consortium van verschillende bedrijven en kennisinstellingen uit Noord-Nederland met…

3D

Formnext 2021 alleen toegankelijk voor gevaccineerden en herstelden

13-10 Het wettelijk kader voor deze stap wordt geboden door de Corona Protection Ordinance van…

MetavakNieuws

3D-printen kan de beste oplossing zijn

29-09 Dat verhaal vertelt waarom 3D-printen in dit geval de aangewezen oplossing was voor de…

3D

Vliegende start met Design for Additive Manufacturing

14-09 Toonaangevende bedrijven vervangen in rap tempo traditionele ontwerpen door DfAM modellen die sterker, lichter,…

3D

Metalen 3D-geprinte brug wordt scherp in de gaten gehouden

12-08 De rekstroken geven – net als de accelerometers, inclinometers, load cells, temperatuurmeters en vochtigheidsmeters…

Metaalnieuws inBeeld

15/06/2021

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

21/10/2020

Enorme productiviteits verbeteringen met Magistor duikfrees

X