Safran en SLM Solutions 3D-printen onderdeel voor landingsgestel

In een gezamenlijk project hebben Safran Landing Systems en SLM Solutions de SLM-technologie (Selective Laser Melting) ingezet om een ​​onderdeel van een neuslandingsgestel te produceren. Het gezamenlijke doel van het project is om de haalbaarheid aan te tonen van 3D-metaalprinten. Het onderdeel werd opnieuw ontworpen voor het 3D-printproces, waardoor tijdwinst in het hele proces en een aanzienlijke gewichtsvermindering van ongeveer 15% mogelijk werd.

Het onderdeel van een neuslandingsgestel dat 3D-geprint is door Safran Landing Systems en SLM Solution.

Vanwege de strenge eisen van dit onderdeel, dat een van de onderdelen van het landingsgestel is die de belasting van het wiel naar de vliegtuigconstructie overbrengt, heeft Safran voor een titaniumlegering gekozen. Dit materiaal heeft uitstekende mechanische eigenschappen en is van nature bestand tegen corrosie, waardoor geen oppervlaktebehandeling nodig is. Bovendien helpt het de duurzaamheid van onderdelen te vergroten. Thierry Berenger, projectleider Additive Manufacturing bij Safran Landing Systems zegt: “We hebben SLM Solutions als partner gekozen vanwege hun expertise en de SLM 800-machine, die precies voldoet aan onze eisen op het gebied van machinegrootte en betrouwbaarheid.”

Grote bouwruimte

Met een verticaal verlengde werkruimte is de SLM 800 perfect aangepast om grote componenten te produceren. De machine is uitgerust met de quad-lasertechnologie van SLM Solutions en innovatieve functies, zoals de gepatenteerde gasstroom en een permanent filter, die de hoogste betrouwbaarheid garanderen. Het titanium onderdeel heeft een afmeting van 455 mm x 295 mm x 805 mm.

Hoge flexibilteit

Een van de sterke punten van de SLM-technologie is de flexibiliteit. Ontwerpwijzigingen kunnen snel worden aangepast, geprint en getest, waardoor er minder tijd wordt besteed aan de ontwikkeling van het prototype. Gerhard Bierleutgeb, EVP Global Services & Solutions bij SLM Solutions legt uit: “Additive manufacturing draagt ​​bij aan tijdwinst in de kwalificatie- en certificeringsfasen door snel de te testen onderdelen te leveren. We waren in staat om het onderdeel voor het landingsgestel in een paar dagen te produceren op de SLM 800, in plaats van enkele maanden met een traditioneel smeedproces.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

3D

Sodick en Prima Additive gaan alliantie aan voor 3D metaalprinten

03-04 Hiertoe heeft Sodick een minderheidsbelang van 9,5% genomen in Prima Addditive, dat onderdeel is…

3D

Vroeg op voor ontbijtsessie Metaal 3D-printing

18-03 Bij additive manufacturing worden op basis van digitale modellen voorwerpen met behulp van een…

3D

Gibas benadrukt maatwerk en innovatie

06-03 “We organiseren onze dienstverlening altijd rond specifieke vraagstukken. Of een klant nu streeft naar…

3D

Nieuw TU Delft lab omvat gehele 3D-printproces

16-01 Op de TU Delft campus zijn wel meer labs voor additive manufacturing (3D-printen) te…

3D

Waar staan de toeleveranciers nu met 3D metaalprinten?

06-11 John Hagelaars van De Valk Additive, onderdeel van Anvil Group, is een van de…

3D

Fraunhofer presenteert AM implantaten en warmtewisselaars op Formnext

06-11 Fraunhofer IWU maakt gebruikt van de zogenaamde Laser Powder Bed Fusion (LPBF) technologie. Dankzij…

Verspanen

Manufacturing Technology Conference helpt hightech- en maakindustrie verder te groeien

14-06 Zowel ASML als Thermo Fisher Scientific wil groeien. Hiervoor moet de efficiency van de…

3D

Safran gaat grote aluminium onderdelen 3D-printen met SLM

11-04 Safran is een internationale hoogtechnologische groep die actief is in de luchtvaart-, defensie- en…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV