Siemens en IBM introduceren nieuwe IBM-oplossing

0

Siemens en IBM stellen een nieuwe oplossing beschikbaar op het gebied van Service Lifecycle Management (SLM). Deze oplossing koppelt data die wordt verzameld op basis van uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden en real time machineprestaties terug naar ontwerp- en productieafdelingen zodat er continu product- en productieverbeteringen kunnen worden aangebracht.

Daarnaast wordt er gezorgd voor een digitale connectie tussen de fabrikant en de gebruiker waarbij elementen van Siemens’ Xcelerator portfolio en IBM Maximo worden gecombineerd.

Innovatie stimuleren

Patrick Fokke, Industry Sales Director Benelux bij Siemens, zegt: “De gecombineerde mogelijkheden die IBM en Siemens bieden kunnen bedrijven helpen bij het ontwikkelen van een closed-loop en end-to-end digital twin. Daarmee kunnen de traditionele (data)silo’s afgebroken worden om innovatie te stimuleren en het genereren van inkomsten te ondersteunen. De oplossing stelt bedrijven in staat om het gat tussen product design en besluitvorming omtrent de productontwikkeling te dichten, waardoor producten en service operations nauwkeuriger samengesteld en geconfigureerd kunnen worden. Daarmee stellen we bedrijven in staat om een winstgevend en effectief product-as-a-service-model (PAAS) aan te bieden.”

Eén bron van informatie

Het verbeteren van de prestaties en betrouwbaarheid van producten gedurende de operationele levensduur kan een uitdaging zijn voor zowel fabrikanten als operators. Dit kan deels komen door inefficiënt gebruik van data en het beperkt delen hiervan tussen engineering, operations en onderhoudsafdelingen. Met de integratie van asset management en Product Lifecycle Management (PLM) creëert de gedeelde oplossing van Siemens en IBM één bron van informatie – single-source-of-truth – die de fabrikant en de gebruikers van apparatuur helpt met het verbeteren van de manier waarop producten worden ontworpen, onderhouden en geserviced. Daarnaast biedt deze oplossing fabrikanten de mogelijkheid om waardevolle after-market-oplossingen voor hun klanten te ontwikkelen. De data-inzichten en -patronen die voortkomen uit de nieuwe SLM-oplossing bieden namelijk inzicht in de prestaties, onderhoudsgeschiedenis en storingen van producten. Met behulp van IoT-technologie kan deze data onder andere gebruikt worden om storingen voortijdig op te sporen, te zorgen dat de juiste reserveonderdelen altijd beschikbaar zijn en wordt er voortdurend data gedeeld met ontwerp- en productie-afdelingen zodat verbeteringen in het product en het productieproces kunnen worden aangebracht. Hiermee nemen de onderhoudskosten en risico’s voor de fabrikant af, terwijl de levensduur van het product en de up-time bij de gebruiker toeneemt.

Meer informatie over de Service Lifecycle Management oplossingen is hier beschikbaar.