EMAG VSC 400 PS combineert power skiving en draaien

Voor veel gebruikers in de tandwielproductie wordt power skiving (in feite een combinatie van afwikkelfrezen en schaven) steeds interessanter. Niet zonder reden, want het proces is sneller dan frezen en flexibeler dan brootsen. Jarenlang werd het proces echter als tamelijk ingewikkeld beschouwd. Tegen deze achtergrond heeft EMAG de VSC 400 PS ontwikkeld.

De VSC 400 PS kan worden uitgerust met maximaal vier tandwielfrezen en zes draaigereedschappen.

De nieuwe VSC 400 PS maakt de verspaning van tandwielen eenvoudiger omdat de operator slechts zeer weinig gegevens hoeft in te voeren. Anderzijds kan de VSC 400 PS worden uitgerust met maximaal vier frezen en zes draaigereedschappen. Daardoor kunnen gebruikers zelfs complexe onderdelen snel en met hoge procesbetrouwbaarheid in één opspanning bewerken.

Power skiving is snel en flexibel

Inwendige en uitwendige tandwielen vinden we terug in ontzettend veel toepassingen. Toch is de taak voor productieplanners niet eenvoudig. Afhankelijk van het type onderdeel is brootsen bijvoorbeeld een goede keuze, maar het proces is nogal traag. Bovendien kunnen met brootsen geen interferentiecontouren worden uitgevoerd. Het alternatief, frezen, neemt ook relatief veel tijd in beslag en vormt een uitdaging bij interne tandwielen. “Onder deze omstandigheden is power skiving vaak de beste oplossing – vooral voor interne tandwielen”, legt Daniel Nille, hoofd technologische ontwikkeling bij EMAG Maschinenfabrik, uit.

Tot vier verschillende gereedschappen in gebruik

Al meer dan tien jaar werkt de Zuid-Duitse machinebouwer aan het optimaliseren van tandwielproductieprocessen en inmiddels vertrouwen heel wat klanten op de oplossingen van EMAG. Momenteel zetten de specialisten echter een beslissende technologische stap: de nieuwe VSC 400 PS combineert niet alleen power skiving met draaiprocessen, maar kan ook tot vier verschillende tandwielfrezen op twee spindels herbergen. Daarnaast zijn er maximaal zes draaigereedschappen beschikbaar. Daardoor ontstaan voor iedere gebruiker verregaande voordelen. Zo worden bijvoorbeeld het voorbewerken (b.v. met een indexeerbaar inzetgereedschap) en vervolgens het nabewerken (b.v. met een hardmetalen gereedschap) snel na elkaar in één opspanning en op één machine uitgevoerd. Bijgevolg kunnen gebruikers investeringskosten besparen en de totale bewerkingstijd voor een onderdeel tot een minimum beperken.

Als alternatief kan de machine met haar twee spindels, die elk tot twee gereedschappen bevatten, ook vier verschillende externe en interne tandwielen produceren. Een groot voordeel hierbij is dat de stand van de tandwieltanden ten opzichte van elkaar aan het eind perfect is. De combinatie ‘ruw draaien en schillen‘ is even efficiënt. Hier zorgt de enkele opspanning van het werkstuk voor foutloze resultaten bij concentriciteit en voor minimale cyclustijden.

Met twee freesspindels kan de VSC 400 PS vier verschillende externe en interne tandwielen produceren met vier gereedschappen.

Met twee freesspindels kan de VSC 400 PS vier verschillende externe en interne tandwielen produceren met vier gereedschappen.

De VSC 400 PS is ontworpen voor componenten met een maximale diameter van 340 mm en een maximale hoogte van 420 mm. Directe aandrijvingen in de hoofd- en freesspindels zorgen voor perfect gesynchroniseerde assen tijdens het bewerkingsproces. Bovendien maakt de stijf ontworpen B-as een grote variatie aan invalshoeken mogelijk. Het symmetrische ontwerp van de machine zorgt daarnaast voor een hoge nauwkeurigheid. Bovendien zorgen hydrostatische geleidingen ervoor dat trillingen worden gedempt. Daardoor wordt bijvoorbeeld een aanzienlijk langere levensduur van het gereedschap bereikt.

Eenvoudige bediening

Ook de gebruikersinterface van de machine is van groot belang, want het bewerken van tandwielen is een veeleisend proces met normaal gesproken veel instellingsparameters. Bij EMAG vallen deze parameters grotendeels weg. “Het was vanaf het begin ons doel om het hele bedieningsproces van de machine aanzienlijk te vereenvoudigen,” zegt Nille. “In feite hoeft de operator nu nauwelijks nog iets van het proces te weten. In principe voert hij gewoon de gewenste waarden van het tandwiel en de gereedschapsparameters in. De intuïtieve gebruikersinterface ondersteunt de operator bij het hele instelproces met interactieve beelden en automatische veiligheidsaanwijzingen. De machine doet vervolgens de rest. Het berekent zelfstandig het volledige bewerkingsprogramma voor het power skiving-proces.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Verspanen

EMAG maakt productie flexibeler, productiever en duurzamer

31-08 Op de AMB presenteert EMAG het complete technologische bereik, van draaien, slijpen en tandwielfrezen…

Automatisering

EMAG toont concrete oplossingen

14-09 Waarop moeten toeleveranciers en autofabrikanten zich het komende decennium instellen met het oog op…

Automatisering

umati laat werktuigmachines overal mee praten

04-09 Met een spervuur aan activiteiten gaat tijdens de EMO umati (universal machine tool interface)…

Verbinden

Emag informeert klanten over revolutie in autoproductie

05-06 Steekwoorden als elektromobiliteit, autonoom rijden en big data schetsen een fundamentele verandering in de…

Verbinden

Emag verwacht veel van laserlastechniek

14-02 Machinebouwer Emag boekt al jaren succes met met laserlastechniek. Deze werd tot voor kort…

Verspanen

Digitalisering maakt onderhoud mobiel

30-01 De smart factory en de daarmee verbonden digitalisering bieden veel potentieel voor duurzaam, voorspellend…

Automatisering

Gemeenschappelijke taal voor werktuigmachines krijgt meer vorm

03-12 Alle partijen die mee willen werken aan de verdere ontwikkeling van de gemeenschappelijke taal…

Verspanen

Tempomaker voor productie planeten- en zonnewielen

03-09 De VL 1 Twin die EMAG presenteert op de AMB, is een pick-up draaimachine…

Metaalnieuws inBeeld

20/04/2022

Komt u ook naar de MIX Noordoost 2022

09/05/2022

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen