‘Het is zeer rendabel om een bestaande kantbank om te bouwen’

0

Het ombouwen of retrofitten van een bestaande kantbank was altijd al aantrekkelijk, maar wordt in de huidige onzekere tijden eigenlijk alleen maar interessanter. Dat is overtuiging van Evert van Holland van Holtech. Hij heeft hiervoor een all-in pakket ontwikkeld. “Daarmee krijg je een up to date kantbank met de nieuwste technieken op een bestaand frame.”

Van Holland is echt een techneut, die uitdagingen nodig heeft. “Anders slaap ik in en daar word ik heel ongelukkig van.” Dat was ook de voornaamste reden waarom hij een jaar of vijftien geleden zijn dienstverband bij SafanDarley (toen nog Safan) beëindigde om zijn eigen bedrijf te starten. “Ik werkte daar te veel op de automatische piloot, terwijl ik juist dingen nodig heb waarover ik echt moet nadenken om tot een oplossing te komen.” In de beginjaren deed hij regelmatig automatiseringstrajecten met robotintegratie. Allemaal specifieke projecten, waarvoor de grote machineleveranciers doorgaans geen middelen inzetten. “Het kriebelt wel om dat weer meer te gaan doen, maar eigenlijk ben ik daar te klein voor. Want projecten met robots zijn langdurige trajecten, waardoor ander werk blijft liggen.”

All-in concept voor ombouw kantbanken

De robotintegraties zijn daarom meer naar de achtergrond geschoven en in plaats daarvan richt Holtech zich vrijwel volledig op het ombouwen van kantbanken en guillotinescharen. “Daar heb ik een all-in concept voor en dat werkt super. Ik haal de kantbank elektrisch helemaal uit elkaar en laat alleen de hydrauliek zitten. Verder vervang ik alles.

De nieuwe binnenplaat van een elektrokast voor een kantbank met acht assen. Deze is in de werkplaats van Holtech helemaal opgebouwd met nieuwe componenten.
De nieuwe binnenplaat van een elektrokast voor een kantbank met acht assen. Deze is in de werkplaats van Holtech helemaal opgebouwd met nieuwe componenten.

Dat heeft tot gevolg dat ik nagenoeg geen storingen heb na een ombouw en een gegarandeerde bedrijfszekerheid.”
Zo wordt de hele elektrokast intern vernieuwd. “In negen van de tien gevallen zit er in de elektrokast een montageplaat. Ik laat een nieuwe plaat laseren en bouw die hier in mijn werkplaats in Bunnik helemaal op met nieuwe componenten. Alleen industriële componenten worden gebruikt. Dat betekent geen afhankelijkheid voor de klant. De bekabeling wordt vervangen, de encoders op de bovenbalk en er komen nieuwe motoren op voor de desbetreffende aanslagen. Tevens krijgt de klant uiteraard de nieuwe elektrische schema’s volgens de nieuwe configuratie. Verder heb ik altijd een standaard voorraad van de artikelen liggen, die worden ingezet bij een ombouw, om snel te kunnen reageren indien er toch iets aan de hand is.”

Veiligheid

Dat alles resulteert in een totaal gereviseerde machine die tevens voldoet aan alle veiligheidsvoorschriften. “Ik wil een machine eerst altijd zien om te kijken of ombouwen rendabel is. Daarbij leg ik ook uit hoe ik de ombouw ga doen. Als de klant dan zegt: ik hoef geen veiligheid, laat die camera maar zitten, dan moet hij een andere partner zoeken, want ik doe dat niet. Mijn filosofie is dat het gaat om transparantie en eerlijkheid. Ik weet dat je vanuit de bestaande normen aan bepaalde voorwaarden moet voldoen, zeker met dit soort machines en daarop baseer ik mijn concept.” Holtech zet het DSP-AP lasersysteem in voor de bewaking van de bovenbalk. “Het is een systeem, waarbij het systeem de operator niet in de weg zit.”

Offline programmeren

Van Holland merkt wel een verandering in de markt. Ging het de klant vroeger vooral om een nieuwe besturing, tegenwoordig liggen de normen van de bedrijven veel hoger. Ze willen meer investeren in software om de kantbank vanaf de werkvoorbereiding offline te kunnen programmeren. Ook hier kan Holtech de partner zijn. Holtech kiest standaard voor de nederlandse Delem besturingen, waarvoor het een subdealerschap heeft. Delem heeft uitstekende interfaces voor offline programmeren en die kan hij invullen met de software van Autopol of andere pakketten. Tevens kan Holtech de kantbanken uitrusten met een Data-M hoekmeetsysteem, dat ervoor zorgt dat de eerste zetting direct goed is.

Het ombouwen van een kantbank kost Holtech gemiddeld vijf dagen. Alles gebeurt ter plekke bij de klant, alleen de plaat voor de elektrokast wordt omwille van de efficiency voorbereid in de eigen werkplaats. Voor de ombouw van guillotinescharen heeft Holtech eenzelfde totaal concept, met de mogelijkheid tot een toevoeging van bijvoorbeeld CNC-gestuurde vooraanslagen.

Duitse markt

Evert van Holland overweegt om eind oktober deel te nemen aan de Euroblech in Hannover. “Ik twijfel nog, omdat je niet weet hoe die beurs zal zijn met al die coronamaatregelen, maar ik denk dat de Duitse markt voor mij heel aantrekkelijk is gezien ons veilige all-in concept. Er staan daar veel grote en zware kantbanken en dan is een ombouwoperatie al heel gauw rendabel.”