Ik moet een kleine reparatie doen op een voertuig.

Ik moet een kleine reparatie doen op een voertuig. Waar moet ik op letten zodanig dat ik de elektronische componenten van het voertuig niet opblaas als ik mijn TIG lasje erop zet?

Geen beschrijving

Antwoord 1
Mijn ervaring is: accu en computer los. Massaklem dicht bij het te lassen onderdeel, HF start uit. Dit was echter meestal aan oude auto’s of race-auto’s. Bij moderne auto’s met veel elektronica zou ik niet zo snel de accu en computer los durven halen.  Misschien is hier een truc voor. Ik heb wel eens wat gezien van een apparaatje dat je op de accu monteert.

Antwoord 2
Een piekspanning killer is dat. Die gebruiken wij op vrachtwagens omdat we de accu daar niet los mogen koppelen. Dit omdat de digitale tachograaf die er tegenwoordig inzit anders opnieuw geijkt moet worden. Met computers e.d. heb ik nooit problemen gehad.

Antwoord 3
Er is discussie over of het loshalen van de accu slim is. Die accu kan wel wat hebben, dus die weet er waarschijnlijk niet van. De elektronica daarentegen is het gevoeligste.  Zet sowieso de massaklem zodanig (kort bij je werk) dat de stroom niet via een gevoelig onderdeel kan/wil lopen. Stroom is net water, het zoekt de weg van de minste weerstand.

Antwoord 4
Accu los halen is juist slecht, zo kan eventuele piekspanning ook niet weg. Ik heb al aan honderden auto’s gelast, altijd de beveiliger erop en de klem dichtbij, nog nooit problemen gehad met elektronica. Ik moet wel zeggen dat wij de dure beveiligers hebben tot 350A, geen idee of een goedkope ook goed genoeg werkt maar die gok kunnen wij niet nemen.

Ook een praktische vraag over lassen?
Ga dan naar het lasforum

Tags

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Verbinden

Rebel combineert vermogen, prestatie en mobiliteit

12-06 Esab heeft zijn Rebel EMP 255ic en Rebel EMP 320ic multi-proces lasapparaat voor MIG/MAG,…

Verbinden

Orbitale laskop voor dunne RVS buizen

11-06 Met de orbitale laskoppen van de HX-serie van Orbitalum kan een gebogen buis (elleboog),…

Verbinden

Ergonomische en duurzame lastoortsen Translas

07-11 De nieuwe generatie MIG- & TIG-lastoortsenlijnen 8XM en 8XT van Translas blinken uit in…

Geen categorie

NIL frist kennis TIG-lassen op

09-05 Het TIG-lassen wordt al jaren toegepast. Toch kan het volgens het Nederlands Instituut voor…

Geen categorie

Op het lasforum kan elke vraag worden gesteld

09-02 Vakgenoten bij elkaar brengen en informatie uitwisselen. Dat is het voornaamste doel van het…

Metaalnieuws inBeeld

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

21/10/2020

Enorme productiviteits verbeteringen met Magistor duikfrees

19/10/2020

Veel investeringen in de plaatbewerking

X