Industrie heeft meest loyale klanten

Van alle B2B-sectoren in Nederland worden bedrijven binnen de industrie door hun klanten het beste en meeste aanbevolen bij anderen. In 2021 heeft de branche wederom de hoogste NPS (Net Promoter Score): +29. In vergelijking met 2019 is deze nog iets gestegen: +27.

De branche industrie scoort, zoals gezegd, ook qua gemiddelde tevredenheid (8,3) het hoogst van alle branches in Nederland.

Het aantal promoters (enthousiaste, actief aanbevelende klanten bij anderen) bedraagt 43%. Ook scoort de branche vergeleken met andere sectoren het hoogst op de customer journey. Gemiddeld is dit een 8,3. Zo blijkt uit het benchmarkrapport ‘Customer Experience binnen de industrie in Nederland 2021 – B2B, NPS en customer journey’ van onderzoeks- en adviesbureau Integron.

Kwaliteit en innovaties

Volgens Benjamin de Mooij van Integron, zijn promoters vooral enthousiast over de kwaliteit van de producten en over de doorgevoerde innovaties. “Dat zijn redenen voor klanten om bedrijven binnen de branche aan te bevelen. Daarnaast zien we een even grote groep passives (43%) die nog wel wat verder geënthousiasmeerd mogen worden. Daar ligt een uitdaging voor de branche.

Het percentage detractors, de zogenoemde niet-aanbelevers, bedraagt 14%. Zij zijn niet tevreden over onder meer de levertijden. Die hebben in 2020 ook onder druk gestaan door de Covid-19-maatregelen. Ook geeft deze groep vaak aan dat de prijs te hoog is. Dit maakt meteen duidelijk dat het niet makkelijk is om je als bedrijf of organisatie te onderscheiden binnen de branche, waardoor het verschil dan op prijs gemaakt moet worden. De kunst is om dat aspect te veranderen.”

Hoogste tevredenheidsscore

De branche industrie scoort, zoals gezegd, ook qua gemiddelde tevredenheid (8,3) het hoogst van alle branches in Nederland. “Klanten zijn zeer tevreden over de medewerkers. Niet verwonderlijk dat klantvriendelijkheid hier top scoort. Daarnaast zien we een mooie ontwikkeling in de tijd als het gaat om de prestatie van de customer service. Wel vragen de informatievoorziening rondom prijzen en zeker ook de klachtafhandeling nog steeds aandacht binnen de industrie. Daar ligt ruimte voor verbetering”, aldus De Mooij.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

Productie industrie op hoogste niveau ooit

10-01 Deze cijfers zijn bekend gemaakt door het CBS. Een maand eerder kwam de groei…

Bedrijf en Economie

Vertrouwen ondernemers industrie naar nieuwe recordhoogte

29-11 Het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar is 0,7. Het vertrouwen van de ondernemers…

Bedrijf en Economie

Omzet industrie in tweede kwartaal bijna 20 procent hoger

19-08 Na negen kwartalen van afnames ten opzichte van een jaar eerder, nam de omzet…

Bedrijf en Economie

Duitsland: industriële orders blijven aantrekken

07-09 In juli is het aantal industriële orders in Duitsland weer met 2,8% gestegen. Daarmee…

Bedrijf en Economie

Industrie verwacht minder te investeren in 2020

11-12 Producenten verwachten in 2020 twee procent minder te investeren dan in 2019. Dit meldt…

Bedrijf en Economie

Industrieprovincies hebben last van buitenlandse groeivertraging

10-07 Mindere vooruitzichten voor de economische groei in het buitenland remmen de groei in de…

Bedrijf en Economie

Zeer sterkte winstontwikkeling industrie in 2018

17-06 De Nederlandse industrie heeft in 2018 op vele fronten opnieuw een sterke, positieve ontwikkeling…

Bedrijf en Economie

Industrie verwacht toch meer te investeren

29-05 Ondernemers in de industrie verwachten in 2019 in totaal 8 procent meer te investeren…

Metaalnieuws inBeeld

15/06/2021

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

21/10/2020

Enorme productiviteits verbeteringen met Magistor duikfrees

X