Jack, Tom en John brengen de orders geautomatiseerd door de fabriek

0

Pallet Jack, Tractor Tom en Dual John. Dat zijn de namen van de AGV voertuigen die Kumatech aanbiedt om het toenemende aantal transportbewegingen in plaatbewerkende bedrijven te automatiseren. Bij de ontwikkeling van deze onbemande voertuigen stonden twee aspecten centraal: eenvoud en kostenbeperking.

Kumatech-directeur Willem Kuunders is er nog altijd van overtuigd dat volledige automatisering van het plaatbewerkingsproces zou moeten beginnen met het intelligent maken van ieder plaatdeel. Twee jaar geleden won hij dan ook een TechniShow Innovation Award met de Kuma, een machine die plaatdelen voorziet van een identificatiecode en er zo smart parts van maakt. Het leverde hem heel veel uitnodigingen op van plaatbewerkers om eens te komen praten. Uit al die gesprekken werd hem duidelijk dat de eerste behoeften toch anders zijn. Doordat de series steeds kleiner zijn geworden, moet er steeds meer personeel worden ingezet voor logistieke handelingen. De hele dag zijn medewerkers bezig met het verplaatsen van plaatdelen: van de laser naar de kantbank, van de kantbank naar de lasafdeling of de expeditie et cetera. En daar willen de ondernemers van af. De orders moeten geautomatiseerd door de fabriek gaan.

Kosten in de hand houden

Wat Kuunders in de contacten met de plaatbewerkers ook heeft gemerkt: ze willen de kosten daarbij in de hand houden. Want je kunt met investeringen in je logistieke proces wel kosten reduceren maar je kunt ze niet doorberekenen aan je klanten. Kuunders: “Eigenlijk is het te gek dat er nog geen onbemande voertuigen rijden. We doen veel moeite om handen en armen te automatiseren, terwijl het automatiseren van de benen eigenlijk makkelijker is. Maar dat gebeurt niet door de hoge prijzen van AGV’s. Wij doen er daarom alles aan om bij onze AGV’s de prijs in de hand houden en ze zodanig te ontwikkelen dat ze passen in de werkomgeving die een plaatbewerker al heeft gecreëerd.”

Kumatech heeft daarom bewust gekozen voor AGV’s, Automated Guided Vehicles en niet voor SDV’s, Self Driving Vehicles. Het voornaamste verschil: AGV’s rijden vaste routes die vooraf zijn geprogrammeerd. Als ze een hindernis tegenkomen stoppen ze en moet deze eerst worden verwijderd alvorens het voertuig verder kan. Het is eigenlijk een digitale kettingbaan onder de grond. Een SDV kan om hindernissen heenrijden.

Jack, Tom en John

Kuunders heeft niet alleen geluisterd naar de problemen van de plaatbewerkers, maar ze ook betrokken bij de ontwikkeling van de onbemande voertuigen. Dat heeft geresulteerd in drie AGV’s, allemaal met hun eigen naam. Kuunders glimlacht: “Je ziet in bedrijven heel vaak dat de medewerkers automatisering in de vorm van robots of cobots een naam geven. Wij hebben daarom onze onbemande voertuigen zelf maar vast een naam gegeven.”
De eerste AGV is Pallet Jack. Dit is een pallettruck. Hij kan een pallet net van de vloer oppakken, vervoeren en ergens anders weer neerzetten. Stapelrekken, pallets, bokken, alles kan er op vervoerd worden. “Pallet Jack hebben we ontwikkeld voor een klant die beschikt over 1500 bokken voor het transporteren van delen. Hij zei tegen mij: die ga ik niet weggooien voor jou AGV’s, verzin maar iets waarmee je de bokken kunt vervoeren. Dat hebben we gedaan.”

Tractor Tom is een trekker op palletformaat. Hij kan wagens voorttrekken en ook worden voorzien van een liftje. Zo kan hij bijvoorbeeld onder een tafel door rijden, deze liften en dan vervoeren. Dual John is een trekker op kratformaat. Hier kan een rollenbaantje opgeschroefd worden of een rek waarin kratten kunnen worden geplaatst. Alle drie types hebben dikke wielen, waardoor ze heel mooi lopen over iedere vloer. Ze zijn robuust, voorzien van stalen plaatwerk en overgedimensioneerd voor het vervoer van vrachten tot 1.000 kilo.

Parts constant traceable

Ze rijden op basis van een vloernavigatiesysteem, dat foto’s van de vloer maakt. “Het is dus direct plug en play zonder continu wifi of Lidar scanners of aanpassingen aan gebouwen”, zegt Kuunders. “We leveren de AGV’s met een fleetmanagementsysteem op een vaste pc. Die leren wij de routes in. De verschillende AGV’s rijden op hetzelfde fleetmanagementsysteem, dat we in eigen huis hebben gebouwd. We kunnen het makkelijk open source koppelen met ERP-pakketten of warehousesystemen waardoor de parts constant traceable zijn.”

De AGV’s rijden vaste routes en komen daarbij langs pick- en drop points. Het is aan de klant hoe hij deze inricht: de AGV’s kunnen hun lading automatisch meenemen of achterlaten of er zijn medewerkers aanwezig die laden en lossen en op een knop drukken om het voertuig zijn weg te laten vervolgen. Het gaat er om wat het best past. “Je kunt stap voor stap automatiseren”, zegt Kuunders. “De AGV’s kunnen ook de aan- en afvoer van robotinstallaties verzorgen. De robot gekoppeld aan een machine kan dan beladen en ontladen. De inzetbaarheid van zulke cellen valt of staat met de aan- en afvoer van producten. Dus als een AGV dit kan verzorgen kunnen de robots in plaats van 8 uur langer draaien, 24 uur langer draaien.”

Kostenbesparing en terugverdientijd

Willem Kuunders stelt dat er met de inzet van AGV’s flink op de logistieke kosten kan worden bespaard. Hij rekent voor: “Gemiddeld kost een heftruckoperator 33 euro per uur, de AGV rijdt voor maximaal 5 euro per uur. Er is dus een besparing van 28 euro per uur. Binnen een jaar zijn de AGV voertuigen terugverdiend en daarna kunnen de gebruikers flink besparen op logistiek.”

Kumatech  is fabrikant en leverancier in één en kan mede daardoor de kosten voor de AGV’s in de hand houden. “We houden het simpel en werken samen met diverse leveranciers van rollenbanen, rekken en wagentjes. Aandrijvingen, sensoren en veiligheidsscanners kopen we rechtstreeks in. Daarnaast werken we samen met een collega die AGV’s voor de tuinbouw maakt. Zo doen we de inkoop gezamenlijk en hebben we samen de fleetmanagementsoftware ontwikkeld.”

AGV’s beleven in Kumatech Experiencecenter

Om de AGV’s goed te kunnen demonstreren opent Kumatech een Experiencecenter in Bakel. “Hier kunnen geïnteresseerde ondernemers onze AGV’s echt beleven. We kunnen praktijksituaties in hun eigen bedrijf nabootsen en zo laten zien welke oplossing voor hun geschikt is en hoe men stap voor stap logistieke handelingen kan automatiseren. Wij zijn een machinebouwer die maatwerk levert. We hebben veel ideeën over hoe we logistieke processen kunnen automatiseren, maar de klant mag zelf zeggen hoe hij dat precies in wil vullen.”
In ieder geval wil Kumatech in het Experiencecenter duidelijk maken dat de AGV’s voor plaatwerkbedrijven van elke omvang geschikt zijn. “Ze zijn veilig (de AGV’s rijden met een snelheid van een meter per seconde en stoppen onmiddellijk als ze tegen een obstakel aan rijden) en eenvoudig om mee om te gaan. “Ons uitgangspunt is dat zelfs een kind moet snappen hoe onze AGV’s werken.”