Lichtere vrachtwagenwielen van CO2-arm staal

Thyssenkrupp Steel levert zijn klant Accuride CO2-arm staal voor de productie van vrachtwagenwielen. Het wiel, geproduceerd uit zogeheten bluemint staal, werd voor het eerst gepresenteerd op de IAA-beurs voor bedrijfsvoertuigen. Op de Euroblech zal thyssenkrupp dit bluemint staal opnieuw onder de aandacht brengen.

Vertegenwoordigers van thyssenkrupp Steel en Accuride laten zien wat het gebruik van bluemint staal bij de productie van vrachtwagenwielen oplevert: meer kwaliteit en minder CO2-uitstoot.

Voor de verbeterde CO2-balans van het wiel voor Accuride worden verschillende parameters geoptimaliseerd op het gebied van duurzaamheid in de productie van platstaal. bluemint staal wordt gebruikt voor duurzame wielproductie, dat in vergelijking met conventioneel staal een uitstootbesparing van 70% heeft tot aan de productiefase van de hot strip. Dit klimaatvriendelijke effect wordt bereikt door het gebruik van HBI, reeds voorgereduceerd ijzererts, in de hoogoven. Hierdoor kan er minder steenkool worden gebruikt in het reductieproces daar. Met bluemint staal wordt een platstaalproduct gemaakt, dat geen emissie veroorzaakt op de locatie Duisburg van thyssenkrupp – de emissies van de zogenaamde upstream chain (scope 3) worden gerapporteerd. Dit zijn allemaal emissies die ontstaan bij de productie en het transport van de inputmaterialen. Op deze manier wordt de CO2-intensiteit per ton met 1,5 ton teruggebracht tot 0,6 ton. Deze berekeningswijze en de geproduceerde hoeveelheid bluemint Steel zijn bevestigd door de internationale certificeerder DNV.

Minder gewicht

Ook het materiaalconcept draagt bij aan de toekomstige levensvatbaarheid van het product. Er wordt een staal met een hogere sterkte gebruikt, wat een lagere plaatdikte mogelijk maakt met dezelfde prestaties. Dit lichtgewicht effect maakt gewichtsbesparing mogelijk in vergelijking met conventioneel wielstaal, wat leidt tot een lager brandstofverbruik in de gebruiksfase. Dit zorgt voor een dubbele CO2-besparing: tijdens de staalproductie en tijdens de gehele gebruiksfase van het wiel, samen meer dan 10% over de hele levenscyclus met een kilometerstand van 1.200.000 km. Op het gebied van duurzaamheid kan het gewichtsgeoptimaliseerde bluemint wiel ook punten scoren in vergelijking met een lichter aluminium gesmeed wiel van dezelfde grootte.

Door staal met een hogere sterkte te gebruiken, is een lagere plaatdikte mogelijk met dezelfde prestaties. Dit lichtgewicht effect leidt tot een lager brandstofverbruik.

Door staal met een hogere sterkte te gebruiken, is een lagere plaatdikte mogelijk met dezelfde prestaties. Dit lichtgewicht effect leidt tot een lager brandstofverbruik.

thyssenkrupp biedt zijn klanten al CO2-gereduceerde en gecertificeerde staalsoorten aan op basis van het tkH2Steel-transformatieconcept. Hiertoe wordt binnen het bestaande technologiekader gebruik gemaakt van verschillende mogelijkheden om CO2 te reduceren. De beslissende stap naar klimaatneutrale staalproductie is de bouw van op waterstof gebaseerde installaties voor directe reductie. In 2026 moet de eerste fabriek in Duisburg in gebruik worden genomen. De productie van vijf miljoen ton CO2-arm staal is al gepland voor 2030.

thyssenkrupp Steel
Hal 17, stand E33

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Plaatbewerking

Euroblech al voor 90% vol; dit jaar Guided Visitor Tours

17-04 De Euroblech is ’s werelds grootste beurs voor plaatbewerking en bestrijkt de hele toeleveringsketen…

Materialen

KS Service Center ontvangt eerste 120 ton duurzaam staal

30-10 Het duurzame staal is geleverd door ArcelorMittal en wordt door KS Service Center verder…

Materialen

CO2-arm staal sijpelt door de keten

14-04 Om mee te gaan in deze – naar het zich laat aanzien onomkeerbare –…

Materialen

Levertijden langer – staalprijzen hoger?

20-03 “Door de stagnaties en staalbeperkingen (ca. 20% capaciteitsbeperkingen) van afgelopen tijd lijkt het erop…

MetaalNieuws Extra IM

Verschillende soorten metaal op een rijtje

17-01 Daarnaast bestaan alle metaalsoorten vrijwel altijd uit een mengsel van verschillende metalen, ook wel…

Materialen

Autofabrikanten kiezen voor slimme materiaalmix van staal en aluminium

12-01 De zelfdragende carrosserieconstructie van staal is wereldwijd het meest gebruikte type carrosseriebouw, maar staat…

Plaatbewerking

Energie is nu echt een thema

14-12 Aandacht voor het energieverbruik van metaalbewerkingsmachines is er al vele jaren. Maar hoezeer machinebouwers…

Plaatbewerking

Elektrische sfeer op geslaagde Euroblech

02-11 In totaal lokte de vakbeurs vorige week 38.076 vakbezoekers van over de hele wereld…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV