Linde introduceert logistieke treinen

Tijdens een klantenevenement in het Duitse Mainz introduceerde Linde Material Handling twee nieuwe logistieke systemen. De Logistic Train en Factory Train zijn allebei ontworpen voor een moderne, cyclusgebaseerde goederenstroom in een productie-omgeving. Beide systemen bieden flexibiliteit en gebruiksgemak en worden in Nederland geleverd door MotracLinde.

Deze gesynchroniseerde vorm van materiaaltoevoer werd aanvankelijk ontwikkeld door de automotive branche, maar de plaatsbesparende logistieke treinen van Linde worden ook in andere industrietakken steeds vaker gebruikt. De trein bestaat uit een compacte trekker die 3, 5 of 6 ton kan trekken en 1 of meer aanhangwagens en/of laadmodules.
Het ontwerp van de twee oplossingen met aanhangwagens is nieuw en zowel de Logistic Train als de Factory Train heeft een hoge richtingsstabiliteit en manoeuvreerbaarheid. In tegenstel-ling tot de meeste andere oplossingen op de markt, heeft geen van beide treinen een centra-le as. Dat maakt ze erg flexibel wat betreft het type container dat ze moeten vervoeren.

Linde Logistic Train
De Linde Logistic Train is vooral bedoeld voor gebruik in fabriekshallen met relatief vlakke vloe-ren. Elk afzonderlijk wiel van de modulaire aanhangwagen is veerbelast om oneffenheden in de ondergrond te compenseren, terwijl het dikke loopvlak van de wielen schokken absorbeert. Deze twee kenmerken zorgen samen voor een stabiele rit zodat de lading met zorg wordt behandeld. Wegens de kleine wieldiameter van 200 of 250 mm is de Linde Logistic Train echter minder geschikt om buiten te gebruiken.
Met de lancering van de nieuwe reeks, is ook het gamma aan aanhangwagens uitgebreid. Naast de uitvoeringen met C-frame, brugframe en platform zijn ook op maat gemaakte oplossingen mogelijk, zowel voor aanhangwagens (bijvoorbeeld een aanhangwagen met brugframe zonder hefvermogen) als voor rolwagens. De meest gebruikte aanhangwagen is die met C-frame. Dit type is beschikbaar in een groot aantal afmetingen om te worden gebruikt met een of twee paar vorken, maar ook met europallets, halve pallets, dubbele europallets of industriële pallets. Bovendien kunnen de goederendragers makkelijker worden geladen dankzij de beweegbare vorken. Een specifiek voordeel van de Linde Logistic Train is het platte ontwerp zodat ook onderdelen kunnen worden getransporteerd die voorbij het frame uitsteken. De trein kan ofwel mechanisch ofwel elektrisch worden aangestuurd via alle vier de wielen, of mechanisch via twee wielen. De aanhangwagens kunnen ook worden uitgerust met twee zwenkwielen en twee vaste wielen. Aanhangwagens die niet voorzien zijn van een hefsysteem hebben meestal een elektronische rolwagenvergrendeling.
Onderhoudsvrije spilaandrijvingen met een maximale capaciteit van 2.000 kg zorgen ervoor dat de rolwagens van de grond worden getild. Om de rolwagens weer los te maken moet de bestuurder ze eerst laten zakken door middel van een voetschakelaar op het frame van de aanhangwagen of via het bedieningspaneel op de trekker. Als de rolwagens worden ontgrendeld, wordt de rijfunctie uit veiligheidsoverwegingen automatisch geblokkeerd. Omdat er geen speling zit op de koppeling tussen de aanhangwagens blijft de trein perfect op koers. Een draaicirkel van 4 meter is voldoende om een volledige bocht te maken, dat betekent dat de trein veilig kan draaien op een zijpad van 2,3 meter breed. Dankzij de CAN-bus controller en de onderdelen van goede kwaliteit die tijdens de productie worden gebruikt, is de truck makkelijk te onderhouden.

Linde Factory Train
Het tweede aanhangwagensysteem, de Linde Factory Train, is een modulair systeem met ge-standaardiseerde basismodules. De volledige trein bestaat uit een eerste module, 1 of meer hoofdmodules en een eindmodule. Met dit concept worden verschillende goederendragers, bijvoorbeeld modellen met een C-frame, E-frame of brugframe, onderling verbonden zonder speling tussen twee gestandaardiseerde modules. Aangezien de dragers op elk moment kunnen worden vervangen, profiteert de gebruiker van volledige flexibiliteit wanneer de behoeften wijzigen.
De elektronische functies van de module, m.a.w. het sturen, heffen en dalen, worden geregeld door een CAN-buscontroller. In tegenstelling tot de Linde Logistic Train is de Factory Train wel geschikt om materiaal te transporteren op een oneffen ondergrond, bijv. buiten tussen twee productiehallen. Dit is mogelijk omdat de modules zich verder van de grond bevinden. Ze zijn ook uitgerust met superelastische banden met een diameter van 250 of 306 millimeter.
Bij deze oplossing voor aanhangwagens werd heel wat nadruk gelegd op de optionele weersbescherming en de ergonomische bediening. De bestuurder kan met één hand het automatische gordijn van de weersbestendige cabine openen zonder te bukken.

De goederendragers worden opgetild door een elektrische, traploze hefaandrijving die aan de module wordt bediend door middel van een knop voor hefregeling. Tijdens het heffen kunnen alle functies indien nodig ook worden bediend vanaf het bedieningspaneel op de trekker. Om een veilige werking te garanderen beschikt de trein over een functie die automatisch de trekker blokkeert wanneer goederendragers worden neergezet en wordt de snelheid in bochten verlaagd. Deze verlaagde snelheid blijft van kracht tot de as van de laatste module opnieuw recht rijdt. Om het nemen van bochten te vergemakkelijken en om de draaicirkel zo klein mogelijk te houden, kan de stuurhoek tussen twee goederendragers worden verhoogd tot 120 graden. Naast de beperkte optie voor achteruitrijden, is nog een andere belangrijke stuurfunctie beschikbaar als optie: de ‘krabbengang’. Met deze functie kan de volledige trein op een dwarshelling rijden.

Website MotracLinde

Bedrijvengids

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV